Τραγούδι χωρίς όνομα
Πρώτη ταινία μιας σκηνοθέτιδας από το Περού που συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες ενώ απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.
Υπόθεση
Περού, 1988. Η Χεορχίνα, μια νεαρή κοπέλα από ένα μικρό χωριό των Άνδεων, φτάνει στη Λίμα προκειμένου να γεννήσει σε μια αυτοσχέδια κλινική. Μυστηριωδώς όμως, το βρέφος εξαφανίζεται. Εν μέσω των πολιτικών αναταραχών της εποχής, ο Πέδρο, ένας τολμηρός δημοσιογράφος, θα γίνει ο μοναδικός της σύμμαχος στην απελπισμένη αναζήτηση να βρει το παιδί της.
Το σκάνδαλο με τα νεογέννητα από το Περού
Το δυνατό και εντυπωσιακό ντεμπούτο της Λεόν είναι βασισμένο σε μια αληθινή ιστορία (το σκάνδαλο με τις μαζικές εξαφανίσεις νεογέννητων) που συγκλόνισε το Περού των 80ς. Υιοθετώντας μια ψευδοντοκιμαντερίστικη οπτική που ενισχύεται από την ασπρόμαυρη φωτογραφία και τις νατουραλιστικές ερμηνείες, το «Τραγούδι χωρίς όνομα» φέρνει στο νου το οσκαρικό «Roma» του Κουαρόν.
Η συγκλονιστική ιστορία της Χεορχίνα παρότι δεν έχει ομοιότητα με εκείνη της ιθαγενούς υπηρέτριας στην μεξικάνικη πολυτελή κατοικία των 70ς ακολουθεί παρόμοιο δρόμο. Η αίσθηση της προσωπικής οδύσσειας με την συνειδητοποίηση πως η ζωή ξεφεύγει από τα χέρια της ηρωίδας που δεν έχει ταυτότητα («πώς μπορώ να επιβεβαιώσω ότι είσαι η ίδια;» λέει ο αστυνομικός που αναλαμβάνει την καταγγελία της για την εξαφάνιση του μωρού της) μετατρέπεται σε ένα οδυνηρό καφκικό εφιάλτη.
Εκτός της αληθινής ιστορίας εμπορίας βρεφών που ενέπνευσε τη Μελίνα Λεόν, το φιλμ «Τραγούδι χωρίς όνομα» διαθέτει και προσωπικό στίγμα καθώς ο δημοσιογράφος που πρώτος δημοσίευσε την υπόθεση ήταν ο πατέρας της σκηνοθέτιδος, ο Ισμάελ Λεόν, ένας από τους ιδρυτές της εφημερίδας La República.