Χαρτογραφώντας το νέο μουσικό τοπίο της Αθήνας
Νέοι χώροι που φιλοξενούν live και μουσικές εκδηλώσεις που διεκδικούν την προσοχή του μουσικόφιλου κοινού της πόλης.
Η μουσική εισχωρεί παντού κι αυτό μόνο ευχάριστα μας εκπλήσσει. Η τάση που θέλει τα θέατρα να λειτουργούν και σαν μουσικές σκηνές έχει πλέον παγιωθεί. Το ίδιο αρχίζει να γίνεται και με τα μουσεία που φιλοξενούν στους κόλπους τους συναυλίες, αλλά και με άλλους απρόβλεπτους χώρους, όπως εκκλησίες ή ακόμη και με φιλολογικούς συλλόγους.
Αν κάποτε για παράδειγμα, η Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου αποτελούσε χώρο έκπληξη για το φιλόμουσο κοινό, τώρα πια έχει ενταχθεί για τα καλά στη μουσική του ατζέντα. Κι αν πριν λίγα χρόνια το θέατρο «Πόρτα» έκανε τη διαφορά με τις μουσικές του Δευτέρες, τώρα καμία αίσθηση δεν προκαλεί το να παρακολουθήσεις μια συναυλία σ’ έναν αμιγώς θεατρικό χώρο.
Σημειώστε πως την περσινή σεζόν είδαμε στα Κυριακάτικα πρωινά του θεάτρου Πορεία τον Γιώργο Κοντραφούρη και Χάιγκ Γιαζιτζιάν, στο θέατρο Εμπορικόν τον Μανώλη Μητσιά και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, στο θέατρο Άλμα τον Απόστολο Ρίζο και τη Μαριάννα Πολυχρονίδη και η λίστα δε σταματά εδώ. Πέρσι επίσης, η «Πειραιώς 131» των «Αθηναϊκών Θεάτρων» μετά από μια πλήρη αναμόρφωση του εσωτερικού της χώρου, μετατράπηκε σε σύγχρονη μουσική σκηνή χωρητικότητας έως και 500 ατόμων (ορθίους και καθήμενους).
Όλο αυτό έχει μία λογική. Καταρχάς δεν υπάρχουν χώροι μικρότερης εμβέλειας για τους πιο εσωστρεφείς καλλιτέχνες, χώροι δηλαδή που να μπορούν να φιλοξενήσουν ένα μικρότερο των 100 ατόμων κοινό, χωρίς να ζημιώνονται οικονομικά. Παλαιότερα, επίσης, οι νεότεροι συνήθιζαν να «ανοίγουν» τα λάιβ των σταρ των μεγάλων μουσικών σκηνών, σήμερα μουσικοί, όπως η Μαρία Παπαγεωργίου, η Κατερίνα Πολέμη, η Μαρίζα Ρίζου ή η Χριστίνα Μαξούρη έχουν επιλέξει έναν πιο προσωπικό και μοναχικό δρόμο. Και αυτό αρέσει πολύ στο κοινό, γιατί και το εισιτήριο είναι πολύ πιο φθηνό και ακούει τις μουσικές που αγαπά καθήμενο και ήρεμο, χωρίς ποδοπατήματα τσιγάρα και καπνούς και προπάντων χωρίς… ξενύχτια.
Χαρτογραφώντας, λοιπόν, τον νέο μουσικό χάρτη της Αθήνας και συγκρίνοντάς τον με άλλες χρονιές διαπιστώνουμε πώς φέτος τα μουσεία πιάνουν «γερά» τη μουσική σκυτάλη.
Το νέο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι φιλοξενεί στο Αμφιθέατρό του εναλλακτικές φωνές της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής στο πλαίσιο της σειράς συναυλιών με τίτλο “Συναισθησία”. Πρόκειται για μία σειρά μουσικών παραστάσεων που έχουν δομηθεί ως προσωπικές εκθέσεις με θέμα τη μουσική. Την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου στις 20.30 η Nalyssa Green θα δώσει μία ξεχωριστή συναυλία γεμάτη ηλεκτρονικά ηχοχρώματα.
Παράλληλα, το Ίδρυμα Θεοχαράκη συνεχίζει να φιλοξενεί πολλές και ποικίλες μουσικές εκδηλώσεις που μας ταξιδεύουν από την κλασική στη νεότερη/σύγχρονη μουσική. Στις αρχές Δεκεμβρίου θα παρουσιαστεί η ποίηση και τα πεζά του Κώστα Καρυωτάκη μαζί μ’ έναν κύκλο μελοποιημένων ποιημάτων του από τον Στάθη Γυφτάκη (5/12)).
Συναυλίες σε τακτά χρονικά διαστήματα φιλοξενούν και το Μουσείο Ακρόπολης, αλλά και το Μουσείο Μπενάκη, ενώ θεσμός είναι πλέον τα Live που φιλοξενεί το Cafe του Νομισματικού Μουσείου (το καλοκαίρι τα live μεταφέρονται στον πανέμορφο Κήπο του).
Αγγλικανική ΕκκλησίαΣτον νεογοτθικό Αγγλικανικό Ναό του Αγίου Παύλου που βρίσκεται στην Αθήνα στο τέρμα της οδού Φιλελλήνων και στη συμβολή της με τη Λεωφόρο Αμαλίας, τις τελευταίες τρεις χρονιές απολαύσαμε σημαντικούς καλλιτέχνες (όπως οι Tim Hecker,William Basinski, Cayetano, Serafim Tsotsonis, Keep Shelly in Athens, Lubomyr Melnyk, Jlin, Laurel Halo, Prurient, Murcof, Grandbrothers, Federico Albanese, Porter Ricks κ.ά.) στη σειρά συναυλιών St Paul’s Sessions και ζήσαμε μυσταγωγικές στιγμές.
Τώρα, η United We Fly παρουσιάζει ξανά το επιτυχημένο “Taste the Music” με αγαπημένους νέους καλλιτέχνες, να αλληλεπιδρούν με διάθεση πειραματισμού. Στο πλαίσιο αυτό, στις 28 Νοεμβρίου θα ακούσουμε τους progressive rock, με psychedelic ’60s επιρροές Dury Dava. Ακολουθεί στις 30 Νοεμβρίου ο Σπύρος Παρασκευάκος, ενώ το ίδιο ενδιαφέρουσα προβλέπεται και η συνέχεια.
Φιλολογικός Σύλλογος ΠαρνασσούΣτον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, στην Πλ. Αγ. Γεωργίου Καρύτση, φιλοξενείται και φέτος μία πολύ ενδιαφέρουσα σειρά συναυλιών. Θα ακούσουμε από τον Λουδοβίκο των Ανωγείων (23/11) και τον Νίκο Ξυδάκη (22 & 29/11) έως έναν από τους πιο σημαντικούς συνθέτες και πιανίστες του 20ου αιώνα, τον μινιμαλιστή μουσικό Terry Riley που σε συνεργασία με την κομψότητα του κλασικά εκπαιδευμένου μουσικοσυνθέτη Gyan Riley θα εμφανιστούν μαζί για μία μοναδική παράσταση στα πλαίσια της ευρωπαϊκής τους περιοδείας φέρνοντας ένα μείγμα σύγχρονης jazz και ινδικής κλασικής μουσικής (4/12).
Πειραιώς και νέες αφίξεις!Το παλιό θέατρο της Πειραιώς 131, συνεχίζει δυναμικά το φετινό μουσικό πρόγραμμα ως μία άρτια πλέον εξοπλισμένη μουσική σκηνή. Μέχρι στιγμής έχουν παρουσιάσει τις δουλειές τους καλλιτέχνες όπως η Έλλη Πασπαλά, η Παυλίνα Βουλγαράκη και η Ρένα Μόρφη, ενώ προσεχώς θα δούμε τους: Απόστολο Κίτσο και τα Καλογεράκια (21/11), τον Δώρο Δημοσθένους (13/12), τον Κώστα Τουρνά (3/1), την Ελένη Τσαλιγοπούλου (4/1), την Πέννυ Μπαλτατζή (7/2), τους Polkar (6/3), αλλά και την Ελευθερία Αρβανιτάκη (7/3).
Παράλληλα, ευχάριστη έκπληξη ήταν πως σε ένα από τα πιο γραφικά στενά της Πλάκας, στην ωραιότερη street art γειτονιά του ιστορικού κέντρου, στήθηκε από την αρχή η «Οδός Λυσίου», ένα νέο μουσικό στέκι. Ένα χώρος σύγχρονος άνετος και φιλικός, με τεχνολογική υποδομή που μπορεί να καλύψει και τις υψηλότερες καλλιτεχνικές απαιτήσεις. Οι Γιάννης Ζουγανέλης, Ελένη Δήμου, Λάκης Παπαδόπουλος και Διονύσης Τσακνής εμφανίζονται κάθε Σάββατο (ώρα έναρξης 10.30 μμ, με είσοδο από € 12), ενώ οι Φίλιππος Πλιάτσικας και Μπάμπης Στόκας αναμένεται να συναντηθούν στον «Οδό Λυσίου» αργότερα μέσα στο χειμώνα.