Το Μικρό Εθνικό μεγαλώνει στα ελληνικά σχολεία
Το σιωπηλό επίτευγμα του προγράμματος «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο» που ταξιδεύει σε όλη την ελληνική περιφέρεια συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά και φέρνει το Εθνικό Θέατρο στα θρανία.
Το Μικρό Εθνικό δεν μετράει μόνο θεατρικές σεζόν, αλλά και σχολικές περιόδους. Δεν συναντά μόνο παιδιά και εφήβους μέσα στις εγκαταστάσεις του αλλά συναντά και παιδιά έξω από αυτές. Το Μικρό Εθνικό, δηλαδή, κάνει ένα μεγάλο θαύμα: Φέρνει το θέατρο εκτός… θεάτρου μα και μέσα στα σχολεία της ελληνικής περιφέρειας.
Τι είναι το Θέατρο στο Νέο ΣχολείοΗ Σοφία Βγενοπούλου, η καλλιτεχνική του υπεύθυνη – και μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις στο ελληνικό θέατρο που προωθεί τόσο εντατικά την ιδέα του θεατρικού εργαστηρίου σε παιδιά και εφήβους – στέφεται επικεφαλής για δεύτερη χρονιά ενός πρωτοποριακού προγράμματος με τίτλο «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε γυμνάσια και λύκεια της περιφέρειας σε μια προσπάθεια αφενός να αναπτύξει μια συνομιλία του θεάτρου με τους μαθητές και αφετέρου να ενεργοποιήσει τους καθηγητές τους, δημιουργώντας ένα δίκτυο από ευαισθητοποιημένους εκπαιδευτικούς σε όλη την Ελλάδα.
Η περσινή εμπειρία, οπότε και ξεκίνησε το πρόγραμμα (στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020») ήταν η επιβεβαίωση της σημασίας του. Από όλη την Ελλάδα, αιτήθηκαν να συμμετέχουν 119 σχολεία εκ των οποίων επελέγησαν τα 20 σε 8 διαφορετικές Περιφέρειες της Ελλάδας. Το «Θέατρο στο Νέο Σχολείο» ταξίδεψε από την Ερέτρια ως τη Μυτιλήνη, το Βάμο Χανίων και το Σκριπερό Κέρκυρας μέχρι την Ιτέα, τη Ζαχάρω, το Ναύπλιο, τη Νεάπολη Λακωνίας, την Πάτρα και το Αίγιο.
«Εκεί ανάμεσα στις αίθουσες, τις γεμάτες από θρανία που σέρνουμε ανά την Ελλάδα για να κάνουμε χώρο – σαν σκηνικά που κάθε βράδυ παίρνουν τη θέση τους στη σκηνή- βρεθήκαμε όλοι εμείς για να πραγματοποιήσουμε αυτό το Πρόγραμμα. Και εκεί αντιλαμβάνεσαι το θαύμα» σχολιάζει η Σοφία Βγενοπούλου σήμερα.
‘Ηδη το πρόγραμμα διανύει την δεύτερη χρονιά του και η επιτυχία του αντικατοπτρίζεται στις αυξημένες αιτήσεις. Φέτος, 150 σχολικές μονάδες κατέθεσαν αίτημα να συμμετέχουν στο πρόγραμμα όπου και πάλι (λόγω του συγκεκριμένου κονδυλίου) επελέγησαν 20 – μεταξύ των οποίων σχολεία από την Κάλυμνο, την Άμφισσα, το Ηράκλειο, τα Χανιά, την Καλαμάτα, τη Χίο, την Κόρινθο, την Αμαλιάδα, το Βούναργο Ηλείας.
Η διαδικασίαΤο πρόγραμμα ξεκινάει με κάθε νέα σχολική χρονιά. Αρχικά, με ένα πενθήμερο σεμινάριο θεατρικής επιμόρφωσης για τους ίδιους τους καθηγητές του εκάστοτε σχολείου που συμμετέχει. Οι καθηγητές στις εγκαταστάσεις του Εθνικό οργανώνουν με την καθοδήγηση των εμψυχωτών καλλιτεχνών του θεάτρου το πρόγραμμα που θα ακολουθήσει στην σχολική έδρα για εννέα μήνες. Ο εμψυχωτής του Εθνικού ταξιδεύει τουλάχιστον δύο φορές το μήνα στο σχολείο της ευθύνης του, τροφοδοτώντας με ιδέες και προτάσεις την διαδικασία μεταξύ των μαθητών και του καθηγητή.
Στο τέλος του σχολικού έτους, είναι όλοι έτοιμοι να παρουσιάσουν ένα θεατρικό δρώμενο, τον κόπο και την έγνοια τους για το θέατρο, την ατομική φαντασία και το ομαδικό πνεύμα όπως καλλιεργήθηκε τους προηγούμενους μήνες. «Και έτσι για την ιστορία, όλοι κάτι βρήκαν που είχαν χάσει. Άλλοι την αλήθεια τους, άλλοι το θάρρος, άλλοι τη συγγνώμη, άλλοι το ευχαριστώ, άλλοι τον εαυτό τους, άλλοι τη φωνή τους, άλλοι το χώρο τους, άλλοι κάτι που δεν ήξεραν ότι το είχαν χάσει, άλλοι ακόμα ψάχνουν. Εμείς πάντως – αν είναι αλήθεια ότι θέατρο είναι όπου βρίσκονται άνθρωποι – τότε ίσως τελικά και να το βρήκαμε» λέει συγκινημένη η κ. Βγενοπούλου.
Θέατρο χωρίς διακρίσειςΚάθε χρονιά, στο πρόγραμμα συμπεριλαμβάνονται και σχολεία ειδικής εκπαίδευσης· όπου το ταξίδι μπορεί να μην είναι μακρινό (σε χιλιόμετρα) αλλά είναι μακρινό σε μεγαλείο ψυχής, προσπάθειας και συναισθημάτων. Προστίθενται και αυτοί στο σύνολο των μαθητών που ανοίγουν τα χέρια προς το θέατρο και ξεπερνούν τους 500 κάθε χρόνο.
Στα τρία χρόνια που προβλέπεται να διαρκέσει το πρόγραμμα να πάρουν μέρος 60 σχολικές μονάδες από τις οκτώ περιφέρειες και 1500 παιδιά που θα μπορούν ν’ αφηγηθούν τη νέα σχέση που ανέπτυξαν με το θέατρο, με τον εαυτό τους και με τους άλλους.