MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
27
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΘΕΑΤΡΟ

F_act#2: Εν όψει φεστιβαλικού καλοκαιριού

Ειδήσεις, γεγονότα, εκτιμήσεις, επισκέψεις σε παραστάσεις. Η νέα small talk στήλη του Monopoli για την αθηναϊκή θεατρική ζωή.

author-image Στέλλα Χαραμή

Επι…μένουν φεστιβαλικά

Μετά την πολύμηνη ενημέρωση και καταγραφή για τα του οργανισμού, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, έχει δώσει προτεραιότητα στην επεξεργασία των προτάσεων για τη σύσταση του καλοκαιρινού προγραμματισμού. Οπως όλα δείχνουν, στην ομάδα θα συμπεριληφθούν και δύο πρόσωπα συνεργατών από την προηγούμενη διοίκηση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου: Ο Κώστας Πηλαβάκης, σύμβουλος τον τομέα της μουσικής – και εν πολλοίς υπεύθυνος για την στροφή του Ωδείου Ηρώδου Αττικού στα μεγάλα μουσικά γεγονότα – και η Δήμητρα Κονδυλάκη που θα περάσει αποκλειστικά στο τμήμα των φεστιβαλικών εκδόσεων (κάτι το οποίο επιμελούνταν και τα προηγούμενα χρόνια, διατηρώντας ωστόσο και τη θέση της συμβούλου για το θέατρο).

Η νέα διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών, Κατερίνα Ευαγγελάτου. Photo Credit: Χρήστος Θεολόγου

Σαίξπηρ σε διπλό ταμπλό

Σε δύο θεατρικές στέγες θα παιχτεί ο «Μάκμπεθ» του Δημήτρη Λιγνάδη. Ο διορισμός του στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου έφερε νέα δεδομένα για την παράσταση που μέχρι τότε συμπεριλαμβανόταν στον χειμερινό προγραμματισμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Στη συνέχεια αναβαθμίστηκε σε συμπαραγωγή των δύο οργανισμών – Εθνικού και Δημοτικού – ενώ πρόσφατα αποφασίστηκε πως θα παιχτεί και στις δύο σκηνές. Η παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 7 Φεβρουαρίου στην σκηνή του Τσίλερ στην Αγίου Κωνσταντίνου, όπου και θα παραμείνει για σχεδόν ένα μήνα, ενώ θα κλείσει τον κύκλο της – για περίπου τρεις εβδομάδες παραστάσεων – στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ο Δημήτρης Λιγνάδης εκτός από το ότι θα σκηνοθετήσει, θα υποδυθεί τον επώνυμο σαιξπηρικό ρόλο, πλαισιωμένος από τους Μαρία Κίτσου, Ράνια Οικονομίδου, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Αλέξανδρο Μαυρόπουλο, Ορέστη Τζιόβα κ.α.

Σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής στο «Μάκβεθ» ο Δημήτρης Λιγνάδης. Photo Credit: Ελίνα Γιουνανλή.

Το κερδισμένο στοίχημα του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Για έναν καλλιτέχνη που ξεκίνησε διστακτικά από τα ακατάκακτα σόλο του αθηναϊκού φεστιβάλ για να κατακτήσει τα φεστιβάλ όλου του κόσμου, η μεγάλη κλίμακα ήταν, οπωσδήποτε, ένα μεγάλο στοίχημα. Κερδισμένο στοίχημα πια για τον Ευριπίδη Λασκαρίδη που ξεκίνησε να παρουσιάζει το «Elenit» σε παγκόσμια πρώτη στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η παραστατική του εξτραβαγκάντζα επεκτάθηκε στο χώρο, στα σώματα, στον ήχο, πήρε άλλο μέγεθος. Δεν έχασε, όμως, τον εαυτό, τον ιδεολογικό πυρήνα της, το φαρσικό χιούμορ και τον αυτοσαρκασμό της. Δεν έχασε την ποίηση και το λυρισμό της. Και μέσα σε αυτή την βεβαιότητα, παραμένει αταυτοποίητη. Γιατί το «Elenit» δεν είναι θέατρο παραλόγου, δεν είναι εικαστικό τσίρκο. Δεν είναι έργο, ούτε και χορογραφία. Δεν έχει αρχή, μέση, τέλος.

‘Ομως, είναι μια ολοκαίνουργια απόδειξη πως στο σκηνικό σύμπαν (με τα εντυπωσιακά κοστούμια του Άγγελου Μέντη) του Λασκαρίδη, υπάρχει μια αναφορά για τον καθένα· ακριβώς επειδή είναι τόσο προσωπικό όσο και παγκόσμιο. Χωρίς αμφιβολία, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, αναδεικνύεται σ’ ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια των παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα.

Ο Λασκαρίδης Ευριπίδης στο «Elenit». Photo Credit: Ελίνα Γιουνανλή.

Ο “Λάμπρος” της Σοφίας Μαραθάκη

Με Διονύσιο Σολωμό δοκιμάζει το επόμενο βήμα της η Σοφία Μαραθάκη. Καθώς οι παραστάσεις της «Φαλακρής τραγουδίστριας» του Ιονέσκο ολοκληρώνονται στις 3 Δεκεμβρίου στο Θέατρο Τέχνης, η σκηνοθέτις και ηθοποιός μπαίνει εντατικά την τελευταία φάση των προβών του «Λάμπρου», του ατελούς αφηγηματικού ποιήματος του εθνικού μας ποιητή, μιας τραγωδίας που ο τελευταίος ξεκίνησε να γράφει στα 1824 σε έμμετρο στίχο.

Πρόκεται για την περιπέτεια ενός άνδρα στα χρόνια της ελληνικής επανάστασης που ενσωματώνει το πρόσωπο του Καλού και του Κακού. Η ιστορία θέλει τον Λάμπρο να αποπλανά την ανήλικη Μαρία. Αφούν αποκτήσουν τέσσερα παιδιά, ο Λάμπρος θα τα εγκαταλείψει σε οικοτροφείο. ‘Οταν, αργότερα, ριχτεί στη μάχη εναντίον του Αλή Πασά, θα γνωρίσει την κόρη του και μη γνωρίζοντας ποια είναι, θα την κάνει ερωμένη του. Ωστόσο, η αλήθεια θ’ αποκαλυφθεί με το θάνατο να επισφραγίζει την αφήγηση.

Βασισμένη στον ποιητικό λόγο του Σολωμού, η Μαραθάκη θα επιχειρήσει ν’ αναδείξει την «διττή ανθρώπινη φύση που είναι ικανή για το μεγαλύτερο καλό και για το χειρότερο κακό». Η ανάγνωση της που οδηγεί τον ήρωα του Σολωμού, – «ενός κακοήθους αλλά και μεγαλόψυψου άνδρα» όπως λέει ο ίδιος – προς τη συντριβή μα και την εξιλέωση.

Ο «Λάμπρος» θα κάνει πρεμιέρα στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου στις 20 Δεκεμβρίου με τη Σοφία Μαραθάκη να σκηνοθετεί και να πρωταγωνιστεί. Στον επώνυμο ρόλο θα δούμε τον Γιώργο Σύρμα ενώ την πρωταγωνιστική ομάδα ολοκληρώνει η Λήδα Κουτσοδασκάλου. Μαζί τους στη σκηνή θα βρίσκεται και ο μουσικός Βασίλης Τζαβάρας που υπογράφει και την πρωτότυπη μουσική της παράστασης.

Πλάνο από το «Λάμπρο» της Σοφίας Μαραθάκη. Photo Credit: Andrea Bonetti

Ο “Ρινόκερος” συνεχίζει και ο “Σκύλος” αναμένει

Η αυξημένη προσέλευση στο «Ρινόκερο» όπως ανεβαίνει στην Κιβωτό σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη οδηγεί σε παράταση. Το αρχικό σχέδιο να παιχτεί μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου αναθεωρήθηκε και ο δυστοπικός «Ρινόκερος» του Ιονέσκο θα καταλαμβάνει τη σκηνή της Πειραιώς μέχρι και τις παραμονές του Πάσχα 2020. Αυτό συνεπάγεται την αναβολή του ανεβάσματος της «Καρδιάς ενός σκύλου» της πρώτης (επίσημης) σκηνοθεσίας του ‘Αρη Σερβετάλη για την επόμενη θεατρική σεζόν. Πρόκειται για την γνωστή ως «τερατώδη ιστορία» του Μιχάηλ Μπουλγκάγκωφ, μια νουβέλα επιστημονικής φαντασίας που μας μεταφέρει στην μεταεπαναστική Μόσχα του 20ου αιώνα. Στην διανομή της παράστασης θα συμμετέχουν και οι Χάρης Φραγκούλης και Μιχάλης Σαράντης.

Συνεχίζει στο «Ρινόκερο» ο ‘Αρης Σερβετάλης. Photo Credit: Ελίνα Γιουνανλή.

Περισσότερα από Art & Culture