MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΦΟΥΑΓΙΕ

Η σκηνοθέτις Χρύσα Καψούλη μιλάει για τη «Μεταγωγή» του Γιώργου Βέλτσου

Στο φουαγιέ με την Χρύσα Καψούλη, που ανεβάζει την παράσταση «Μεταγωγή» του Γιώργου Βέλτσου στο Α Small Argo full of Art. Η σκηνοθέτις και ηθοποιός μοιράζεται μαζί μας μερικές σκέψεις της για το έργο, το μήνυμα που θέλει να περάσει και γιατί η ίδια θεωρεί την παράσταση μία εμπειρία.

Φωτογραφία: Πέτρος Σοφικίτης
author-image Ευδοκία Βαζούκη

Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε στο έργο του Γιώργου Βέλτσου με τίτλο «Μεταγωγή»;

Ο τρόπος που είναι γραμμένο το έργο, ο προβληματισμός του στη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή (του έργου). Το έργο θέτει τα ζητήματα της ελευθερίας και τα όρια της στον κόσμο μας σήμερα. Ο ίδιος ο Βέλτσος ως μία περσόνα της «Μεταπολίτευσης». Ο άνθρωπος Βελτσος έτσι όπως αυτοβιογραφείται. Η ίδια η «Μεταγωγή», ποιος μετάγεται και γιατί. Εμείς οι ίδιοι.

Με ποιόν τρόπο ακριβώς προσπαθήσετε να προσεγγίσετε το έργο και τι είδους προβληματισμούς θέλετε να θέσετε στο κοινό;

Πάντα με δυσκολεύει η απάντηση, δεν θέλω να πω τίποτα και πάρα πολλά ταυτοχρόνως. Aναρωτιέμαι όπως όλοι μας στο σύγχρονο κόσμο, βλέπω την καταστροφή γύρω μου και λέω: Τι κάνουμε τώρα; Που πήγε η επανάσταση; Ποιός είναι ο «Αγώνας» μας σήμερα; Τι σημαίνει να είσαι αριστερός-δεξιός; Eίμαστε όλοι αδέξιοι ως προς τον τρόπο και για το παρόν μας. Είμαστε σε μια αέναη, μετεμφυλιακή διαμάχη.

Ως προς τον τρόπο της παραστάσης, της τέχνης δηλαδή του θεάτρου, άφησα όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Βλέπουμε το ζευγάρι το οποίο βλέπει το παρελθόν χρόνια πριν μεσα από τις ενέργειες ενός νεαρότερου ζευγαρίου που εισβάλει στον κόσμο του. Μια σύγκρουση μετωπκή. Το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον. Η ποίηση και η τέχνη της εικόνας – βίντεο, μου έδωσε τον τρόπο να μεταβαίνω στον χρόνο και να πω την ιστορία τους.

Μιλήστε μας λίγο για το έργο και τους ήρωες που βλέπουμε επί σκηνής.

Τέσσερα σωματα ηθοποιών επί σκηνής (Βαγγέλης Παπαδάκης, Μυρτώ Ρήγου, Χρήστος Κίτσιος, Εμμανουέλα Κοντογιώργου). Κινούνται με μεγάλη ταχύτητα στην Ιστορία τους. Η ανάγκη τους ειναι επιτακτική να μιλήσουν για τα γεγονότα και για όλα αυτά που έχουν ζήσει. Έχουν τη δυνατότητα που τους δίνει η θεατρική σκηνή να εισβάλουν σε διαφορετικές στιγμές της ζωής τους, χωρίς ο χρόνος τους να είναι γραμμικός. Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ακόμη και το τέλος τους είναι ρευστό. Ο ηρωας σκοτώνει την γυναικα του και αυτοκτονεί ή συνεχίζουν να ζουν σαν τα φαντάσματα. Οταν δούλευα το κείμενο, είχα στο μυαλό μου τα ερωτήματα του «Άμλετ», τον Ντοστογιεφσκι, τις ταινιες του Ταρκόφσκι. Έτσι όπως ανοίγει ένα βιβλίο και εισβάλλει μέσα ο ήρωας στην εικονα και χάνεται μεσα στο χρόνο και τα ιδανικά του.

Φωτογραφία: Πέτρος Σοφικίτης

Μεταφέρετε μας κάτι που ανακαλύψατε σε σχέση με το έργο ή τον εαυτό σας κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του.

Είναι διατυπωμένα όλα στο έργο. Ο φόβος που μας κάνει να μην δρούμε, να κλεινόμαστε μέσα. Οι ήρωες και οι αντιήρωες. Όταν ήμουν νέα είχα την τόλμη και τη μαχητικότητα να βγω έξω στους δρομους για να αλλάξω τον κόσμο. Τώρα είμαι μεσα στο θεατρο, στην τέχνη μου και στα βιβλία. Όπως λέει και ο Σαίξπηρ στον Όπως σας αρέσει «έφυγε ο Ορλάντο βγηκε στο δάσος, στο Άγνωστο και συναντησε τον Έρωτα». Βλέπετε είμαι ηθοποιός-σκηνοθέτης. Ταυτίζομαι απολύτως με τα κείμενα και τον συγγραφέα. Δεν ξέρω από ένα σημείο και μετά ποιος είναι ποιος, τρώγομαι με τις λέξεις. Άλλωστε από τον Βέλτσο έμαθα τον Ντεριντά, τον Λακάν και άλλους. Ετσι κι εγώ σαν τα βαμπίρ του έργου του, παίζω μία παρτίδα σκάκι με τον διάβολο.

Γιατί να έρθει κάποιος να δει την παράσταση;

Για να τον συνεπάρει. Η παράσταση η ίδια είναι μία εμπειρία. Για την ποίηση και τη φιλοσοφία της. Για την «Mεταγωγή». Η περιπέτεια του Ινδαρέ και της οικογένειάς του είναι η «Μεταγωγή». Γιατί έχουμε κάνει ένα πολιτικό θρίλερ στο Μεταξουργείο. Δεν είμαι σε θέση να πω περισσότερα, θα μιλήσει το ίδιο το έργο και εσείς που θα το δείτε.

Πώς θα περιγράφατε το έργο με τρεις λέξεις;

Ένα πολιτικό, φιλοσοφικό, θρίλερ.

Μοιραστείτε μαζι μας ενα αγαπημενο σας αποσπασμα από το κειμενο.

Ν: Έφευγες. Στην αρχή για λίγο. Ύστερα εξαφανιζόσουν για μήνες. Είχες φύγει από το παρελθόν πολλές φόρες.
Άφηνες μια σειρά από τελείες πίσω σου. Ένα είδος γραφής σαν αυτή που διαβάζουν οι τυφλοί.
Έπρεπε ψαύοντας με τα δάχτυλα αυτές τις τελείες να διαβάσω. Να σε διαβάσω…

Μ: Τώρα όμως;
Πού είμαστε; Ποιοι; Πόσοι;
Γιατί φυσικά μόνοι δεν είμαστε. Είναι και οι άλλοι που μας έστειλαν, το ζευγάρι. Μπορείς να μου πεις που βρισκόμαστε; Στη φυλακή στο σπίτι;
Και ο διάβολος; Τι δουλειά έχει ο διάβολος;

Πώς μοιάζει τα κείμενο της παράστασης με τις σημειώσεις σας μετά από μέρες προβών;

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί την παράσταση «Μεταγωγή» του Γιώργου Βέλτσου που κάνει πρεμιέρα στις 18 Ιανουαρλιου στο Α Small Argo full of Art (Δεύτερη Σκηνή Θεάτρου ΑΡΓΩ, Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, 210 5201684)
Παραστάσεις: Σάββατο & Κυριακή στις 21:00
Τιμές Εισιτηρίων: €15, €12 (φοιτητικό), €10 (ανέργων και 65+)

Περισσότερα από Πρόσωπα