Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960: Έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ. Ι. Ρέντη
H Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη «Ντίνος Κατσαφάνας» διοργανώνει την έκθεση φωτογραφίας, «Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960», από τις 16 Φεβρουαρίου 2020, με ελεύθερη είσοδο.
Οι «Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960» μας περιμένουν στη Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη «Ντίνος Κατσαφάνας», από τις 16 Φεβρουαρίου έως τις 12 Απριλίου. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου στις 7 το απόγευμα.
«Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960»: Η έκθεσηΣε 120 φωτογραφίες αποτυπώνεται η δραστήρια συμμετοχή του αρμενικού στοιχείου στη συγκρότηση της προσφυγικής Κοκκινιάς, ως δεύτερης μεγαλύτερης κοινότητας δίπλα στους Έλληνες μικρασιάτες. Πιο συγκεκριμένα η έκθεση περιλαμβάνει το έργο των προσφύγων Αρμενίων φωτογράφων, πρώτης και δεύτερης γενιάς, που έδρασαν από την ανάδυση της πόλης, στα τέλη του 1922, έως το 1960. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα λειτουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες και ξεναγήσεις για το κοινό. Τη διοργάνωση της έκθεσης έχει αναλάβει η Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ.Ι. Ρέντη.
Μέσα από το πεδίο της φωτογραφίας αναδεικνύονται η προσαρμοστικότητα και ο δυναμισμός των Αρμενίων, η επιθυμία τους για αρμονική συνύπαρξη, ανάκαμψη και πρόοδο στις νέες συνθήκες. Στη σημερινή συγκυρία, όπου το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα διογκώνεται με αντίπαλο την προκατάληψη και την αδράνεια, η έκθεση επιδιώκει να λειτουργήσει αντιστικτικά και να ενθαρρύνει έναν γόνιμο διάλογο.
Μεγάλο μέρος της έκθεσης αφιερώνεται στους Διλδιλιάν, οικογένεια φωτογράφων με καταγωγή από την περιοχή της Μερζιφούντας και με μακρά επιτυχή δραστηριότητα στη βορειοανατολική Ανατολία. Στην έκθεση παρουσιάζεται το εντυπωσιακό σε ποιότητα, εύρος και όγκο φωτογραφικό έργο της ελληνικής περιόδου των Διλδιλιάν, που είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα. Μεγάλης αξίας ντοκουμέντο στο σύνολο του έργου αυτού αποτελεί η φωτογραφική αποτύπωση του καταυλισμού της Κοκκινιάς, από τις προσφυγικές σκηνές των πρώτων εβδομάδων μέχρι την ανάδυση του συνοικισμού με τις πρώτες μόνιμες κατασκευές.
Η έκθεση φωτογραφίας των Διλδιλιάν έγινε δυνατή χάρη στην πρόθυμη ανταπόκριση και την ευγενική παραχώρηση από τον Άρμεν Μαρσουμπιάν, εγγονό του Τσολάκ Διλδιλιάν και γιο της Αλίς, του δικαιώματος χρήσης των ψηφιακών φωτογραφικών αρχείων της ελληνικής περιόδου. Την τελευταία δεκαετία το Αρχείο των Διλδιλιάν αποτελεί αντικείμενο εκδόσεων και σημαντικών διεθνών εκθέσεων, με συγγραφέα και επιμελητή αντίστοιχα τον Άρμεν Μαρσουμπιάν. Είναι η πρώτη φορά που μέρος του πλουσιότατου αυτού Αρχείου εκτίθεται στην Ελλάδα.
Πωλ ΦαρατζιάνΕξάλλου, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον Πωλ Φαρατζιάν, τον καλλιτέχνη φωτογράφο της πόλης. Παράλληλα με την επαγγελματική πορεία του και την ανανεωτική συνδικαλιστική δράση που ανέπτυξε ως Πρόεδρος του Συνδέσμου Καλλιτεχνών Φωτογράφων Πειραιά, ο Φαρατζιάν στράφηκε στην ελεύθερη δημιουργία, ερευνώντας την έντονη αντίθεση φωτός-σκιάς και τις εικαστικές δυνατότητες του πορτραίτου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 επιμελήθηκε τον φωτισμό σε γνωστές κινηματογραφικές ταινίες, με σπουδαιότερη τη συνεργασία του στο «Πικρό Ψωμί» του Γρηγόρη Γρηγορίου. Ο κινηματογράφος καθόρισε την ώριμη φωτογραφική δημιουργία του, με την οποία συμμετείχε σε διεθνείς φωτογραφικές διοργανώσεις.
Εκπροσωπούνται ακόμη στην έκθεση μεταξύ άλλων οι φωτογράφοι Αγκόπ Δαλιάν, Γκάρο Ντουμανιάν, Πενιμιάν, Αντρανίκ Τεμπερίκογλου και Σέρκο Ντουμανιάν.
*Την Τετάρτη 25 Μαρτίου η έκθεση θα παραμείνει κλειστή.