Η Σχολή των Αθηνών. Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2018: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί την έκθεση «Η Σχολή των Αθηνών. Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2018», έναν χωρικό άτλαντα της αρχιτεκτονικής των ακαδημαϊκών κοινών, στο κτήριο Πειραιώς 138.
Στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 παρουσιάζεται η έκθεση «Η Σχολή των Αθηνών. Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2018», η οποία θα διαρκέσει έως και τις 17 Μαΐου 2020 και διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Αρχιτεκτονικό Γραφείο Neiheiser Argyros.
«Η Σχολή των Αθηνών»: Η έκθεσηΗ έκθεση «Η Σχολή των Αθηνών» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2018. Η νέα έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη με την επιμέλεια των Ryan Neiheiser και Χριστίνας Αργυρού, από το αρχιτεκτονικό γραφείο Neiheiser Argyros που εδράζεται στην Αθήνα και στο Λονδίνο, επεκτείνεται και επανασχεδιάζεται σύμφωνα με το νέο χώρο που τη φιλοξενεί και αναπαριστά την εξέλιξη ενός συνεχώς αναπτυσσόμενου ερευνητικού έργου.
Εμπνευσμένη από τη διάσημη νωπογραφία «Η Σχολή των Αθηνών», του Ιταλού καλλιτέχνη της αναγεννησιακής τέχνης Ραφαήλ, η έκθεση παρουσιάζει φυσικά μοντέλα εβδομήντα διαφορετικών ακαδημαϊκών κοινών χώρων από την ιστορία και τον κόσμο, υλοποιημένων και μη. Όλα τα μοντέλα είναι στην ίδια κλίμακα – 1:200 – και αναπαριστούν μόνο τους χώρους εκείνους του πανεπιστημίου που μπορούν να αναγνωριστούν ως ακαδημαϊκά κοινά, εξαιρώντας όλους τους υπόλοιπους κλειστούς χώρους όπως τις τάξεις και τα γραφεία. Τα φυσικά μοντέλα συμπληρώνονται από δεδομένα, σχέδια και εικόνες, τα οποία επιτρέπουν την περαιτέρω σύγκριση των έργων για προβληματισμό και πειραματισμό.
Το έργο είναι αποτέλεσμα διεθνούς συνεργασίας μεταξύ φοιτητών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Αγγλικού πανεπιστημίου Architectural Αssociation στο Λονδίνο. Ανάμεσα στα ακαδημαϊκά ιδρύματα που αποτελούν μέρος της έκθεσης είναι η Ακαδημία του Πλάτωνα στην Αθήνα, το Carpenter Center του Le Corbusier στο Cambridge της Μασσαχουσέτης-ΗΠΑ, οι αυλές του πανεπιστημίου του Cambridge στη Μεγάλη Βρετανία, το Ωδείο Αθηνών, η Φιλοσοφική Σχολή της Κρήτης, και οι ανοιχτοί χώροι του Rolex Learning Center των SANAA στη Λωζάνη της Ελβετίας.
Με βασικό στοιχείο ένα σύστημα καθρεπτών που αντανακλά και πολλαπλασιάζει τα μοντέλα, το έργο επεκτείνεται κυριολεκτικά προς τα έξω, πέρα από τα φυσικά όρια του εκθεσιακού χώρου. Αν και το έργο αυτό δεν είναι πλήρες ούτε απόλυτο, αποτελεί μια έρευνα που συνεχίζει και εξελίσσεται, ένα διαρκώς διευρυνόμενο χωρικό άτλαντα της αρχιτεκτονικής των ακαδημαϊκών κοινών.
Οι συντελεστές της έκθεσηςΕπιστημονική Έρευνα – Σχεδιασμός: Neiheiser Argyros | Συνεργάτες: Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Ελένη Βαγιανού, Nikolasvon Schwabe, Δανάη Χαρατσή, Βασιλική Ζωχίου, Bryce Suite, Giorgio Piscitelli, Ειρήνη Σάπκα, Francesco Zuddas, Typical Organization for Standards & Order, Φοιτητές από τη Σχολή Architectural Association, Φοιτητές από το τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ.
Συνεργάτες Σπουδαστές:Bolurin Adedipe, Andrea Agostini, Young Ahn, Nena Aru, Αγγελική Ασημακοπούλου, Luciana Bondio, Beatrice Boselli, Edouard De Caussin, Niccolo Cesaris, Ryan Mujung Chiu, Αγγελος Χουλιάρας, Anna Der, Γιάννης Γεωργακλής, Γιάννα Γκιόνη, Theodora Giovanazzi, Αλέξανδρος Γράβαλος, Αλεξία Χαλουλη, Grace Jeong, Χαρά Κάικα, Πηνελόπη Καραλη, Λητώ Καραμήτσου, Γεωργία Κεστέκογλου, Kevin Larson, Nicholas Lin, Mariana Lombera, Χαράλαμπος Μαραγκός, Γρηγόρης Μαθιουδάκης, Χριστίνα Μελισσουργού, Iris Nan Meng, Νίκος Μουστρούφης, Atiyeh Naghavi, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Όλγα Ψάρη, Ελισιάν Ράλλη, Tamara Rasoul, Indy Sankosik, Παναγιώτης Σωτηριάδης, Νεφέλη Σταματάρη, Ευάγγελος Σταμπέλος, Ελεάννα Σκούφη, Μαριάννα Τσαπέπα, Αγγελική Τσιλίδη, Qiuyu Xiong, Aijie Xiong, Tommy HexuanYu, Chris Zhongtian Yuan, Σταύρος Ζώτος.
Το αρχιτεκτονικό γραφείο Neiheiser Argyros έχει έδρα το Λονδίνο και την Αθήνα και δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα αρχιτεκτονικών έργων αφοσιωμένο τόσο στον πειραματισμό όσο και τη βαθιά έρευνα. Το γραφείο ιδρύθηκε από τον Ryan Neiheiser και τη Χριστίνα Αργυρού το 2015 και προσδιορίζεται, όχι τόσο από συγκεκριμένους τύπους έργων, αλλά από διανοητική και καλλιτεχνική περιέργεια και δέσμευση για τη δημιουργία ζωτικών χώρων και αντικειμένων με πολιτιστική απήχηση.