Ιταλία: Το φωτογραφικό χρονικό μιας πανδημίας
Ο φωτογράφος Alex Majoli περιδιαβαίνει στις έρημες ιταλικές πόλεις και αποτυπώνει με τον φακό του την «ήσυχη» απόγνωση μιας χώρας χτυπημένης, ολοκληρωτικά, από την πανδημία.
Όταν στις 9 Μαρτίου 2020 οι ιταλικές αρχές επέβαλαν απαγόρευση κυκλοφορίας σε ολόκληρη την χώρα, λόγω της πρωτοφανούς εξάπλωσης της νόσου COVID-19, ο γεννημένος στην Ιταλία φωτογράφος Alex Majoli βρισκόταν κοντά στην πόλη Codogno, ένα από τα επίκεντρα της πανδημίας. Καθώς οι περίπου εξήντα εκατομμύρια Ιταλοί διατάχθηκαν να παραμείνουν μέσα, ο Majoli αποφάσισε να κατευθυνθεί νότια, με σκοπό να αποτυπώσει τον αντίκτυπο που είχε ο πρόσφατα ανακαλυφθείς ιός στους ανθρώπους της Σικελίας.
Πίσω στον βορρά, ο οποίος είχε βρεθεί από νωρίς στο «μάτι του κυκλώνα», τα νοσοκομεία έδειχναν να μην μπορούν να σηκώσουν άλλο το δυσβάσταχτο βάρος που είχαν επωμιστεί από την αρχή της «καταστροφής», παρά τις ομολογουμένως ηρωικές προσπάθειες που κατέβαλαν ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ενώ τα νεκροτομεία κατακλύζονταν από τα θύματα της πανδημίας. Σύντομα ο νότος κλήθηκε να απορροφήσσει περίπου 30 χιλιάδες Ιταλούς, οι οποίοι εγκατέλειψαν τον ολέθρια δοκιμαζόμενο βορρά, φέρνοντας, κάποιοι από αυτούς, μαζί τους την ασθένεια.
Οι αριθμοί των θυμάτων σε ολόκληρη την Ιταλία έφταναν τους χιλιάδες, ξεπερνώντας ακόμη και την Κίνα, ενώ η Σικελία άρχισε να βιώνει τον ίδιο εφιάλτη με τον βορρά. Οι άνθρωποι υποχρεώθηκαν να παραμείνουν μέσα, οι μαζικοί χώροι συνάθροισης, ακόμη και τα νεκροταφεία, έκλεισαν, ενώ οι κηδείες απαγορεύτηκαν για την αποφυγή της περαιτέρω εξάπλωσης της νόσου COVID-19.
Γιατί ο φωτογράφος επέλεξε τη Σικελία;Ο φωτογράφος Alex Majoli εξηγεί, γιατί, από όλα τα μέρη της Ιταλίας, επέλεξε τη Σικελία, ως φόντο, για την αποτύπωση της μεγαλύτερης σύγχρονης, όπως την αποκαλεί, τραγωδίας: «Στον βορρά, οι άνθρωποι είναι καλοί στο να κρύβουν τις αγωνίες τους. Στη Σικελία, όμως, όλα είναι πάντα πιο θεατρικά, πιο επικά. Αισθάνονται τη θλίψη βαθύτερα, περισσότερο φιλοσοφικά, επειδή η κοσμοθεωρία τους βρίσκεται, ακόμη, μερικούς αιώνες πίσω. Συνειδητοποίησα, ότι, στη Σικελία, θα αποκτήσω καλύτερη οπτική αίσθηση αυτής της τραγωδίας.»
Ο «δεσμός» της Σικελίας με τις πανδημίες ανιχνεύεται «ισχυρός» στο πέρασμα των χρόνων, και αυτό είναι που της δίνει, σύμφωνα με τον φωτογράφο, ιδιαίτερη βαρύτητα στους καιρούς που ζούμε. Αρκετούς αιώνες πριν, τα «κύματα» της πανώλης έφτασαν στην Ευρώπη, από την Κίνα, μέσα από τον δρόμο του μεταξιού, «κατακτώντας» ένα, ένα τα εμπορικά λιμάνια, όπως το Παλέρμο. Η Σικελία χτυπήθηκε αρκετές φορές ανά τους αιώνες από τον «μαύρο Θάνατο», ενώ για μια ακόμη φορά ολόκληρο το νησί στρέφεται στην προστάτιδα του Παλέρμο, Αγία Ροζαλία, για δύναμη και βοήθεια σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς.
Πηγή: vanityfair.com