Υπό κανονικές συνθήκες, το instagram feed μας θα ήταν τώρα γεμάτο από νεαρές καλλονές και αγόρια με six-packs με trendy μαγιό και πανάκριβα αξεσουάρ να τρώνε brunch μπροστά σε πισίνες υπερχείλισης. Όμως, οι συνθήκες δεν είναι κανονικές. Κι όσοι έβγαζαν τα τελευταία χρόνια το ψωμί ή/και το παντεσπάνι τους ασκώντας επιρροή στο καταναλωτικό κοινό ατενίζουν το επαγγελματικό τους μέλλον με τρόμο, μαζί με πολλές άλλες κατηγορίες επαγγελματιών.
Οι influencers και ο κορονοϊοςΠοιος είναι ο ρόλος των influencers τώρα που δεν έχουν να δείξουν φωτογραφίες από εξωτικά ταξίδια; Που ακόμα κι αν φορέσουν τα πιο εντυπωσιακά outfits δεν υπάρχει κάποιο λαμπερό event να παραστούν; Που δεν μπορούν να φωτογραφηθούν σε κοσμικά πάρτι ή σε ακριβά εστιατόρια. Τώρα, που είναι πλέον… κάπως σαν εμάς; Τι να κάνει κι η influencer που έχει ακριβά ρούχα να φορέσει αλλά πουθενά να πάει… Απλά «βαριέται» στην τοποθεσία «σπίτι», όπως η Kylie Jenner!
Στην ίδια μπανιέρα με τη Μαντόνα
H ίδια η Μαντόνα χαρακτήρισε τον κορονοϊό «the great equalizer», σε ένα βίντεο που ανέβασε στo YouTube όπου εξηγεί τις απόψεις της γυμνή μέσα σε μια μπανιέρα με ροδοπέταλα! «Ο Covid-19 δεν νοιάζεται πόσο πλούσιος διάσημος, αστείος ή έξυπνος είσαι», λέει. «Δεν τον ενδιαφέρει πού ζεις, πόσο χρονών είσαι, τι απίθανες ιστορίες έχεις να πεις… Μας έκανε όλους ίσους από πολλές απόψεις…. Είμαστε στην ίδια βάρκα, αν βουλιάζει, θα βουλιάξουμε κι εμείς».
Το… ψωμί των influencersΑφού λοιπόν είμαστε στην ίδια βάρκα –ακόμα κι αν μερικές βάρκες είναι πιο χλιδάτες από άλλες- τι διαφορετικό έχουν να μας πουν οι influencers; Πόσο ειδυλλιακή και κυρίως πόσο αληθινή μπορεί να δείχνει η ζωή τους στο instagram εν μέσω lockdown; Το μόνο που μπορεί να κάνει η κάθε πάλαι ποτέ κραταία φιγούρα των social media είναι να εμφανίζεται στις οθόνες μας με ελαφρύ μακιγιάζ ή και με άβαφη ρίζα, για να μας δείξει πώς κάνει γυμναστική στο σπίτι ή ότι ζυμώνει ψωμί. Αλλά, σε τελική ανάλυση, τι σημασία έχει κι αυτό όταν όλοι κάνουν γυμναστική στο σπίτι και ζυμώνουν ψωμί αυτές τις μέρες;
Ισορροπία σε τεντωμένο σχοινί…Η κρίση που έφερε η πανδημία αφαίρεσε με κάπως βίαιο τρόπο την πολυτέλεια από την καθημερινότητα όλων μας. Έτσι, ο μέσος χρήστης των social media φαίνεται πως αυτή τη φορά δεν νιώθει ότι είναι κάτι διαφορετικό από αυτούς που κάποτε θεωρούσε προνομιούχους. Και, κυρίως, πιστεύει ότι η εξίσωση για την οποία μίλησε η Μαντόνα είναι σωστή.
Δείτε την περίπτωση της Arielle Charnas, μιας influencer από τη Νέα Υόρκη η οποία ανέφερε σε post της στα μέσα Μαρτίου πως παρόλο που δεν πληρούσε τα αυστηρά κριτήρια για να ελεγχθεί με τεστ για τον κορονοϊό (μιας και τα τεστ ήταν λίγα) κατάφερε να εξεταστεί και βγήκε θετική. Σε μια χώρα είχε ήδη αρχίσει να μετράει νεκρούς και τα τεστ ήταν πολυτέλεια ακόμα και για το προσωπικό των νοσοκομείων, η παραδοχή της προκάλεσε οργή.
Η οργή αυτή αυξήθηκε όταν μαζί με το σύζυγό της (που επίσης βρέθηκε θετικός στον ιό) και τα παιδιά τους επέλεξαν να ταξιδέψουν στο εξοχικό τους στα Hamptons τις μέρες που θα όφειλαν να είναι σε καραντίνα! Αρκετοί από τους 1,5 εκατομμύρια followers της πάτησαν την επιλογή «Να μην ακολουθώ» -κι αυτό ήταν το λιγότερο. Η ίδια ισχυρίστηκε ότι δέχτηκε ακόμα και απειλές για τη ζωή της, ενώ κάποιοι πρώην φαν επικοινώνησαν με την εταιρεία Nordstrom, με την οποία η Charnas είχε λανσάρει μια σειρά ρούχων για να «απαιτήσουν» τη διακοπή της συνεργασίας. Η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι η συνεργασία είχε ολοκληρωθεί το 2019 και δεν υπάρχει πρόθεση να συνεχιστεί στο μέλλον.
Η Charmas προσπάθησε να εξομαλύνει την κατάσταση δημοσιεύοντας μια μακροσκελή απολογία…
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το παράδοξο είναι ότι αυτή την εποχή όλοι εμείς οι κοινοί θνητοί βρισκόμαστε για περισσότερες ώρες από ποτέ συνδεδεμένοι στο ίντερνετ. Κάτι που μας καθιστά ιδανικούς υποψήφιους καταναλωτές για ό,τι έχει να πουλήσει κάθε brand που μπορεί να κάνει εκεί την εμφάνισή του. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τους τελευταίους δύο μήνες, το engagement του μέσου χρήστη στο Facebook αυξήθηκε κατά 40%, ενώ η επισκεψιμότητα του TikTok έχει χτυπήσει ταβάνι. Την ίδια στιγμή, τα likes και οι καρδούλες στο Instagram αυξήθηκαν κατά 76%!
Ακόμα και έτσι όμως, η δουλειά των influencers είναι εύκολο να παρακαμφθεί. Γιατί αυτή τη στιγμή οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα (αλλά και την ανάγκη) να κατευθύνουν τους υποψήφιους καταναλωτές απευθείας εκεί όπου μπορούν να έχουν την επιλογή «προσθήκη στο καλάθι». Η δυνατότητα να ξοδέψουν χρήματα για να χτίσουν ένα προφίλ για το brand τους είναι τελευταία στη λίστα με τις επιλογές τους. Από την άλλη, όσες εταιρείες έχουν δει τα έσοδά τους να παγώνουν, το πρώτο βήμα για να περιορίσουν τη χασούρα είναι να κόψουν τα περιττά έξοδα. Όπως το budget που είχαν για τους influencers… Απλή λογική.
Η δουλειά του influencer φαίνεται πως μπαίνει στη λίστα με αυτές που απειλούνται περισσότερο εξαιτίας της πανδημίας. Αυτό που μένει είναι οι ίδιοι οι influencers να επανεφεύρουν τον εαυτό τους, προσφέροντας κάτι πιο αληθινό ή και χρήσιμο από ό,τι έκαναν μέχρι τώρα. Ή να αλλάξουν επάγγελμα…