MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Το κανάλι της Στέγης ήρθε για να μείνει

Σε λιγότερο από 1.5 μήνα λειτουργίας το κανάλι της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση γνώρισε μαζική ανταπόκριση και τώρα συμπυκνώνει το νέο ψηφιακό βήμα του οργανισμού με μεγαλύτερες προσδοκίες.

author-image Στέλλα Χαραμή

Σαράντα ημέρες συνεχών προβολών μετά το ψηφιακό κανάλι της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, αναδεικνύεται σε super hit της on line πολιτιστικής πραγματικότητας. Η αιφνίδια στροφή μας στο ψηφιακό προϊόν – όπως την επέβαλλε η πανδημία – τοποθέτησε τη Στέγη σε πρωταγωνιστικό ρόλο, ανάμεσα στους ελληνικούς οργανισμούς που επιχείρησαν ν’ ανασύρουν δημιουργικό υλικό από το αρχείο τους.

«Μένουμε κοντά, όχι κλειστά», εισηγείται το μότο του καναλιού της Στέγης.

Ενώ η ψηφιακή πλατφόρμα του οργανισμού είχε μπει σε τροχιά uploading εδώ και καιρό, η παύση λειτουργίας των χώρων πολιτισμού, επιτάχυνε την εμφάνιση της. «Ομολογουμένως, ήμασταν σχετικά προετοιμασμένοι αλλά έπρεπε να δείξουμε άμεσα αντανακλαστικά. Είχαμε συγκεντρώσει το αρχειακό υλικό μας ωστόσο εκκρεμούσε μια δουλειά επιμέλειας πάνω σε αυτό. Αντιμετωπίσαμε το εγχείρημα και ως ένα είδος πειράματος για να δούμε πως αντιδρά ένας οργανισμός κάτω από τέτοιες πρωτόγνωρες συνθήκες. Εκεί συνειδητοποιήσαμε πως ζωή χωρίς “κατανάλωση” πολιτισμού δεν νοείται» εξηγεί ο σύμβουλος πολιτισμού και στρατηγικής του Ιδρύματος Ωνάση, Δημήτρης Θεοδωρόπουλος.

Χιλιάδες συνδρομητές, εκατομμύρια προβολές

Τα, μέχρι στιγμής, statistics δικαιώνουν την προσπάθεια και με το παραπάνω. Τα 90 video που έχουν ανέβει στο κανάλι έχουν φέρει μαζί τους 30.000 νέους συνδρομητές, επισκέπτες από 55 χώρες και περισσότερες από 1.350.135 προβολές. Εντυπωσιακούς αριθμούς, δηλαδή.

Εκείνο, όμως, που επί της ουσίας διαφοροποίησε τη Στέγη – εκτός από το οργανωμένο uploading – είναι η πρωτοβουλία να παράξει και νέο καλλιτεχνικό προϊόν για να εκπέμψει μέσα από το You Tube.  Το «Enter», το πρωτοποριακό πρόγραμμα παραγωγής σύντομων φιλμ από Έλληνες καλλιτέχνες αλλά και καλλιτέχνες του κόσμου, αποτέλεσε την πρώτη ανάθεση έργου σε καιρό καραντίνας που επιχείρησε εγχώριος πολιτιστικός οργανισμός.

«Η σκέψη ήταν να στηρίξουμε τους νέους καλλιτέχνες. Καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε από την προτροπή για νέα δημιουργία, δεν υπάρχει. Συνάμα, το Enter είναι κι ένα project που καλείται να αποτυπώσει την εποχή, όχι σαν ημερολόγιο καραντίνας, όσο ως ένας τρόπος ν’ αναζητηθούν κι άλλες φόρμες αφήγησης, ένα διαφορετικό λεξιλόγιο» παρατηρεί ο κ. Θεοδωρόπουλος ενώ κάθε εβδομάδα η πλατφόρμα του «Enter» εμπλουτίζεται με καινούργια έργα.

Η ταινία του Μπάμπη Μακρίδη για το ταξίδι των «Ορνίθων» σε πρώτη προβολή.

Η φιλοσοφία

Διακεκριμένο σε οκτώ βασικές ενότητες και με μήνυμα το εύγλωττο «we stay close, not closed» και «Η απόσταση μας ενώνει», το κανάλι λανσάρει όλους τους πυρηνικούς άξονες στην φιλοσοφία της Στέγης: Θεατρικές παραστάσεις, συναντήσεις με, διεθνούς εμβέλειας προσωπικότητες των Γραμμάτων και των Τεχνών, ταινίες και ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικά προγράμματα, υλικό από το αρχείο του Κωνσταντίνου Καβάφη, ιδέες από το μέλλον που παίρνουν πολιτιστικά χαρακτηριστικά (Future in Common), δράσεις στην Αθήνα, την πόλη που εδρεύει η Στέγη.

Αναμένονται «ενδιάμεσες» παραστάσεις

Και μπορεί το κανάλι της Στέγης, να ενεργοποιήθηκε εν μέσω πανδημίας, ωστόσο, ήρθε για να μείνει: Θα συνεχίσει, δηλαδή, να αποτελεί ένα βασικό πυλώνα επικοινωνίας με το (απανταχού) κοινό και τους καλλιτέχνες καθώς η ομάδα του οργανισμού μελετά να εγκαταστήσει εντός του και νέες πλατφόρμες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΠώς έκανες “enter” στις μέρες της καραντίνας;12.09.2018

Ήδη, η σκέψη το κανάλι να λειτουργήσει ως “σπίτι” και για παραστάσεις που θα ανέβουν αποκλειστικά στο διαδίκτυο – τηρώντας όλες τις επιβεβλημένες οδηγίες για την προστασία της υγείας των εμπλεκομένων – βρίσκεται υπό επεξεργασία· ως «ένα ενδιάμεσο μέσο έκφρασης για να τονωθεί τόσο η παραγωγή τέχνης, να κινηθούν οι ιδέες και τα χρήματα». 

Στο πλαίσιο της ίδιας προσπάθειας (του να κινηθούν χρήματα, δηλαδή) το ‘Ιδρυμα Ωνάση παίρνει την εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία να υποστηρίξει όλους τους καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν συμμετάσχει στις ήδη προβληθείσες παραγωγές – όσο και σε αυτές που θα προβληθούν στο μέλλον – με μια επιπρόσθετη αμοιβή, δείχνοντας το δρόμο για τις πρακτικές που πρέπει να ακολουθηθούν στην on line διάθεση περιεχομένου τέχνης. Ειδικά τώρα, που η επιδημική συγκυρία πλήττει ανελέητα τον κλάδο. «Η Τέχνη είναι οι εργαζόμενοί της. Εάν σταματήσουν να υπάρχουν αυτοί, θα σταματήσει να υπάρχει η Τέχνη και ζωή χωρίς τέχνη δεν είναι ζωή. Στη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19, το έργο των δημιουργών που πέρασαν από τη Στέγη, και το Ίδρυμα Ωνάση εν γένει, φτάνει στο σπίτι και στην οθόνη του καθενός, μέσα από το Ψηφιακό Κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση, καθώς ο πολιτισμός είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ύπαρξής μας» επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του Ιδρύματος Ωνάση.

H καταιγιστική κωμωδία «Room Servise» σε σκηνοθεσία ‘Εκτορα Λυγίζου.

Η νέα σεζόν 

Παρότι το ψηφιακό γονίδιο της Στέγης ήταν ενεργοποιημένο εδώ και χρόνια – «Η νέα δίκη του Σωκράτη» είχε μεταδοθεί σε live streaming από το 2012 – ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος αναγνωρίζει πως η παραστασιακή εμπειρία δεν υποκαθίσταται και πως πάντα κάτι θα λείπει. «Θέλουμε να είμαστε τόσο υπαίθριοι όσο και ψηφιακοί» λέει. Γι’ αυτό και εφόσον τα πράγματα κυλήσουν ομαλά το καλοκαίρι, η σεζόν για τη Στέγη θα ξεκινήσει κανονικά το Σεπτέμβριο, το πρόγραμμα του 2020-2021 θα τηρηθεί όπως έχει ήδη δρομολογηθεί με την προοπτική, μάλιστα, ότι όσες παραγωγές ακυρώθηκαν φέτος – ανάμεσα τους η νέα δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου – θα ενταχθούν στο σχεδιασμό. Να σημειωθεί πως, όπως έχει γίνει γνωστό, οι οικονομικές συμφωνίες με τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν σε αυτές τις έχουν τηρηθεί.

Οι επόμενοι μήνες δεν θα σηματοδοτήσουν περίοδο παύσης για το κανάλι της Στέγης, απεναντίας η ψηφιακή πλατφόρμα θα συνεχίσει ν’ αναπτύσσεται – ίσως με λίγο πιο χαλαρούς ρυθμούς λόγω καλοκαιριού.

Περισσότερα από Art & Culture