Φεστιβάλ Αθηνών: Η εγκατάσταση του Διονύση Καβαλλιεράτου, η πρώτη εικαστική έκθεση στο Ηρώδειο
Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παρουσιάζουν την έκθεση γλυπτικής του Διονύση Καβαλλιεράτου, «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης», από τις 5 Ιουνίου 2020, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
Την πρώτη εικαστική έκθεση που πραγματοποιείται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού παρουσιάζουν ο Οργανισμός ΝΕΟΝ και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου φέτος το καλοκαίρι, με τη γλυπτική εγκατάσταση του Διονύση Καβαλλιεράτου, με τίτλο «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης». Με τη νέα συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών, η οποία θα διαρκέσει από τις 5 Ιουνίου έως τις 3 Ιουλίου 2020, ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να συμβάλει στην επανεκκίνηση του Πολιτισμού και την επανασύνδεση με το κοινό και τους δημιουργούς.
Η έκθεση, «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης», εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη 2020, στο πλαίσιο του οποίου ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη κάθε χρόνο τη δημιουργία έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Για μια ακόμα φορά, ο ΝΕΟΝ συμπράττει με θεσμικούς φορείς πολιτισμού και ενεργοποιεί ιστορικούς χώρους σε δράσεις που συνδέουν δημιουργικά το αρχαιολογικό παρελθόν με τον σύγχρονο πολιτισμό.
Με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια, αλλά και με ευθύνη απέναντι στο κοινό και τον Πολιτισμό, η έκθεση θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών.
Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος ασχολείται ουσιαστικά και συστηματικά με τη γλυπτική. Τα έργα του περιγράφουν έναν σκληρό και διαταραγμένο κόσμο αστείων συμβάσεων, θεατρικών παράλογων και αδιαφορίας, με δόσεις ειρωνείας και αυτοσαρκασμού.
Στον εμβληματικό χώρο του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας του Μουσείου Μπενάκη Πολύνας Κοσμαδάκη, η έκθεση «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης» είναι μια in situ εγκατάσταση από γλυπτικές μορφές που συνθέτουν έναν κυκλικό χορό. Ο Χορός του Διονύση Καβαλλιεράτου συνδέεται άμεσα με τους τύπους, τις τελετουργίες και την κινησιολογία του αρχαίου δράματος. Ο καλλιτέχνης αξιοποιεί τις θρησκευτικές, σωματικές, κοινωνικο-πολιτικές συμπαραδηλώσεις/προεκτάσεις του τελετουργικού κυκλικού χορού και μας μιλά για τη σημασία της κοινότητας, της συντροφικότητας, της φιλίας, του γέλιου, της χειρονομίας, της σωματικής έκφρασης.
Το περίφημο Ωδείο του Ηρώδη του Αττικού δεσπόζει στο δυτικό άκρο της Νότιας Κλιτύος της Ακρόπολης. Χτίστηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. προς τιμήν της γυναίκας του Ηρώδη, Ασπασίας Άννιας Ρήγιλλα και χρησιμοποιήθηκε κυρίως για μουσικές εκδηλώσεις, φιλοξενώντας 5.000 θεατές. Το μνημείο αναστηλώθηκε την περίοδο 1952-1953 με μάρμαρο Διονύσου και από το 1957 χρησιμοποιείται για τη διεξαγωγή καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (συναυλίες, παραστάσεις αρχαίου δράματος κ.τ.λ.).
Είναι ο παλαιότερος και βασικότερος χώρος παραστάσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στους πρόποδες της Ακρόπολης, και έχει φιλοξενήσει μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς και εγχώριας καλλιτεχνικής σκηνής, μεταξύ αυτών τους Λουτσιάνο Παβαρότι, Φρανκ Σινάτρα, Νάνα Μούσχουρη, Λάιζα Μινέλι, Μαρία Κάλλας.
Πρόγραμμα «Έργο στην Πόλη»Με το πρόγραμμα «Έργο στην Πόλη», σκοπός του ΝΕΟΝ είναι η παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης σε δημόσιους και ιστορικούς χώρους, συμβάλλοντας στη διάδραση μεταξύ της τέχνης, της κοινωνίας και της πόλης. Το πρόγραμμα υλοποιείται για έβδομη χρονιά, μετά τις αναθέσεις από τον ΝΕΟΝ στους Πάνο Κοκκινιά σε εγκαταλειμμένο χώρο γραφείων στην οδό Σοφοκλέους 4 στην Αθήνα (2019), Ανδρέα Λόλη στη Βρετανική Σχολή Αθηνών (2018), Κωστή Βελώνη στην κατοικία του αριθμού 11 της οδού Καπλανών (2017), Ζάφο Ξαγοράρη σε χώρο στάθμευσης πίσω από το ιστορικό θέατρο Αθήναιον (2016), Μαρία Λοϊζίδου στον Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο του Κεραμεικού (2015) και Αιμιλία Παπαφιλίππου στην Αρχαία Αγορά Αθηνών (2014).
Λίγα λόγια για το Φεστιβάλ Αθηνών και ΕπιδαύρουΤo Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου είναι ο κορυφαίος δημόσιος πολιτιστικός οργανισμός της χώρας και από τα παλαιότερα φεστιβάλ της Ευρώπης. Στα 65 χρόνια λειτουργίας του έχει φιλοξενήσει μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής, του χορού και του θεάτρου από την εγχώρια και τη διεθνή σκηνή, προσελκύοντας πλήθη θεατών από ολόκληρο τον κόσμο.
Μέχρι το 2005, το Φεστιβάλ ήταν αποκλειστικά συνδεδεμένο με το Ωδείον Ηρώδου του Αττικού στην Αθήνα και με το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Από το καλοκαίρι του 2006, στο Φεστιβάλ εντάχθηκαν πέντε νέες θεατρικές σκηνές στον βιομηχανικό χώρο της Πειραιώς 260, που αποτελεί εμβληματικό σταθμό της σύγχρονης δημιουργίας ενώ παραστάσεις και site-specific performances γίνονται υπό την «ομπρέλα» του Φεστιβάλ και σ’ άλλους χώρους στην Αττική.
Σήμερα στο Ηρώδειο υπερισχύει η μουσική, με ιδιαίτερη έμφαση στις μεγάλες ορχήστρες και τους διάσημους σολίστ, ενώ στους χώρους της Πειραιώς 260 αναδεικνύονται οι νέες τάσεις στο θέατρο και στον χορό με μετακλήσεις ομάδων της διεθνούς πρωτοπορίας και αναθέσεις σε ταλαντούχους έλληνες καλλιτέχνες. Στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου παρουσιάζονται ως επί το πλείστον αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες από καταξιωμένους σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, ενώ στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, που περιήλθε σταδιακά από τους «Φίλους της Μουσικής» στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου στις αρχές της δεκαετίας του 2000, δίνεται έμφαση στην πειραματική μουσική και σε μουσικοθεατρικές παραστάσεις.
Στόχος του σημερινού Φεστιβάλ Αθηνών & Eπιδαύρου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κατερίνας Ευαγγελάτου, είναι η διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ μέσω συμπαραγωγών με διεθνή καλλιτεχνικά σχήματα θεάτρου και χορού, η ανάδειξη της εγχώριας δημιουργίας αλλά και η υποστήριξη της καλλιτεχνικής έρευνας στον χώρο των παραστατικών τεχνών και η σύνδεσή της με την ανάπτυξη νέων ακροατηρίων.
Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισμό κοντά στο σύγχρονο πολίτη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Να συμβάλει στην αποκατάσταση της σχέσης του πολίτη με τη λειτουργία και τα δρώμενα της πόλης του.
Ο ΝΕΟΝ δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό.Ο οργανισμός υλοποιεί τους στόχους του μέσα από εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις και συζητήσεις, προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και τη δημιουργία ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών. Ο ΝΕΟΝ συμπράττει με θεσμικούς φορείς πολιτισμού και ενισχύει τη δραστηριότητα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων με σκοπό τη διάδοση της σύγχρονης τέχνης. Ο ΝΕΟΝ επιδιώκει να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.
Πληροφορίες:
Σύμφωνα με τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών, μέχρι 20 άτομα θα εισέρχονται στον χώρο κάθε φορά.
Απαραίτητη η κράτηση θέσης.
Για περισσότερες πληροφορίες: neon.org.gr