Η προσέλκυση του κοινού δεν υπήρξε ποτέ πρόβλημα για το Μουσείο του Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, που αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα μουσεία της Ολλανδίας με πάνω από 6 χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά -πριν την πανδημία.
Μετά την πανδημία, όμως, τα δεδομένα έχουν αλλάξει για όλα τα μουσεία, ακόμα και τα πιο δημοφιλή. Σίγουρα όλα τα μουσεία χρειάζονται επισκέπτες για να επιβιώσουν, το μουσείο του Βαν Γκογκ, όμως, είναι ιδιαίτερα εξαρτημένο στους τουρίστες.
Σε αντίθεση με τα άλλα ολλανδικά εθνικά μουσεία, που στηρίζονται από το κράτος, αυτό του Βαν Γκογκ βασίζεται καθαρά στα έσοδα του από τα εισιτήρια και τα καταστήματα εντός του μουσείο. Μάλιστα, το 89% του ετήσιου μπάτζετ του προέρχεται από εκεί.
Με δεδομένο ότι το 85% των επισκεπτών του μουσείου είναι τουρίστες, που φυσικά δεν μένουν στην Ολλανδία, η στρατηγική της διευθύντριας Emilie Gordenker έπρεπε λοιπόν να αλλάξει.
Σήμερα το μουσείο φιλοξενεί μόλις 750 επισκέπτες την ημέρα, σχεδόν 6 φορές λιγότερους από την προ-covid εποχή. Εφόσον οι τουρίστες δεν μπορούν να ταξιδέψουν, η διευθύντρια καλεί τους Ολλανδούς να δώσουν μία ευκαιρία στο μουσείο και να το επισκεφτούν.
Πρόκειται για μια πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν πολλά μουσεία, τα οποία πλέον πρέπει να επικεντρωθούν στην προσέλκυση των ντόπιων.
Πώς το έκανε η κ. Gordenker αυτό; Επιστρατεύει όσο μπορεί τα σόσιαλ μίντια, που ομολογουμένως είναι μία κινητήριος δύναμη στην προσέλκυση νέου κοινού. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της καραντίνας λάνσαραν έναν διαγωνισμό στα σόσιαλ μίντια, όπου το κοινό θα μπορούσε να θέσει σε υποψηφιότητα κάποιον που θα κέρδιζε ένα 3D αντίγραφο ενός σπουδαίου έργου.
Στην μετά-covid εποχή το πιο σημαντικό φαίνεται να είναι η εύρεση πρωτότυπων τρόπων, για να κινήσουν το ενδιαφέρον των ντόπιων επισκεπτών, που διαφορετικά δεν θα επισκέπτονταν το μουσείο.