Μία επιστολή των Βίνσεντ Βαν Γκογκ και Πωλ Γκωγκέν πωλήθηκε σε δημοπρασία στο Παρίσι για 210,600 ευρώ! Αυτό που κάνει την συγκεκριμένη επιστολή των δύο σπουδαίων ζωγράφων -που αλληλογραφούσαν συχνά- τόσο ιδιαίτερη είναι σίγουρα το περιεχόμενο της.
Στην επιστολή αυτή, λοιπόν, οι δύο καλλιτέχνες συζητούν για τις κοινές τους επισκέψεις σε… οίκους ανοχής, αλλά και για τις βλέψεις τους να δώσουν ξανά ζωή στην σύγχρονη τέχνη και να ξεκινήσουν ένα “σωματείο για τους ζωγράφους”.
Το γράμμα φέρει την υπογραφή και των δύο ζωγράφων, οι οποίοι έγραψαν μαζί την επιστολή αυτή, η οποία είχε σταλεί στον φίλο τους και επίσης ζωγράφο, Emile Bernard. Με ημερομηνία αποστολής 1 Νοεμβρίου 1888, το γράμμα αυτό στάλθηκε δύο χρόνια πριν τον θάνατο του Βαν Γκογκ σε ηλικία 37 ετών.
Οι δύο ζωγράφοι ήταν πολύ καλοί φίλοι, παρά τις συχνές τους διαμάχες και ζούσαν παράλληλα στην πόλη Άρλ της Γαλλίας. Μάλιστα, σε μία από τις επισκέψεις του Βαν Γκογκ στον Γκωγκέν ήταν που ο διάσημος ζωγράφος “έχασε” το αυτί του, το οποίο μάλιστα παρέδωσε σε μία γυναίκα που καθάριζε τον συγκεκριμένο οίκο ανοχής. Αυτό ήταν και το τέλος της ήδη διαταραγμένης σχέσης του με τον Γκωγκέν.
Στο γράμμα που πωλήθηκε στην δημοπρασία στο Παρίσι, και οι δύο ζωγράφοι επιμένουν ότι η τέχνη οδηγείτο σε μία νέα “Αναγέννηση” όπως την αποκαλούσε ο Βαν Γκογκ.
Όσο για τον φίλο του Πωλ Γκωγκέν, ο Βαν Γκογκ έγραφε ότι πρόκειται για “ένα παρθένο ον με ζωώδη ένστικτα. Για τον Γκωγκέν, το αίμα και το σεξ υπερτερούν της φιλοδοξίας του”. Για τις επισκέψεις τους στους οίκους ανοχής πάλι ο Βαν Γκογκ γράφει: “Μου φαίνεται ότι λόγω του βρώμικου επαγγέλματος του ζωγράφου, έχουμε ανάγκη για ανθρώπους με χέρια και στομάχια εργατών, με πιο φυσικά γούστα, που αγαπούν και είναι παρουσιάζουν μία ενσυναίσθηση, που δεν θα βρεις στην παρακμάζουσα Παριζιάνικη μπούλεβαρντ.”
Παράλληλα, έγραφε “επισκεπτόμαστε τόσο συχνά τους οίκους ανοχής, που είναι πολύ πιθανόν να πηγαίνουμε εκεί για να δουλέψουμε τους πίνακες μας”.
Όσο για τον Γκωγκέν; Προειδοποιεί τον παραλήπτη του γράμματος να μην ακούει τον Βίνσεντ, καθώς “εντυπωσιάζεται πολύ εύκολα.” Συμφωνούσε πάντως με την ιδέα του για το μέλλον της νέας γενιάς καλλιτεχνών.