«Πολιτισμός είναι το παράγωγο [προϊόν] της πόλεως, ο τρόπος ατομικού και συλλογικού βίου, που προκύπτει όταν η συλλογικότητα κατορθώσει να λειτουργεί ως πόλις. Τόσο το ιστορικό γεγονός όσο και η έννοια πόλις είναι γέννημα των Αρχαίων Ελλήνων. Το γέννησε η ανάγκη τους, όχι μόνον η σκέψη τους.
Δεν ήταν ένα εφάπαξ εφήμερο γέννημα της κοινής ανάγκης των Ελλήνων η πόλις, ούτε ένα σταθερό, παγιωμένο κατόρθωμα. Ήταν το ζητούμενο [ο στόχος] της συμβίωσης . Με την ελληνική πόλιν ,για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία , στόχος – σκοπός- επιδίωξη της συλλογικότητας έγινε η πραγματοποίηση της αλήθειας . Και αλήθεια δεν σημαίνει κάποιαν ορθότητα συλλογισμών, αρχών, ή διατυπώσεων , αλήθεια για τους Έλληνες ήταν η αθανασία -αληθινό είναι ότι δεν φθείρεται, δεν μεταβάλλεται δεν πεθαίνει . Υπάρχει στον ορίζοντα του ανθρώπινου επιστητού «κάτι» αθάνατο , ένα «κριτήριο αληθείας». Ναι είπαν οι έλληνες με τη γραφίδα του Ηράκλειτου. Υπάρχει όχι «κάτι», αλλά ένα πως, ένας τρόπος του αθανατίζειν- ο τρόπος, της, του παντός διοικήσεως…
…Πόλις λοιπόν, είναι το άθλημα –επιδίωξη να λειτουργήσει η συλλογική συμβίωση των ανθρώπων με τον τρόπο της αθανασίας, της συμπαντικής κοσμιότητας. Η πραγμάτωση του στόχου συνιστά τον κοινόν της πόλεως κόσμον, δηλαδή το κατόρθωμα της «κατ΄αλήθειαν» ύπαρξης. Και ως προϊόν της πόλεως το κατόρθωμα της αλήθειας ,ονομάζεται πολιτισμός. Αληθινοί δημιουργοί στο χώρο των γραμμάτων και των τεχνών ξέρουν ότι το χάρισμα που τους έχει δοθεί δίνει νόημα στην ύπαρξή τους».
Απόσπασμα από το άρθρο του Χρήστου Γιανναρά // Εφ. Καθημερινή, 17/5/2020
Ορμώμενη από το άρθρο του Χρήστου Γιανναρά, κρατώ την θετική κυριολεξία του άρθρου που αναφέρεται στην ιδανική πόλη και στο προϊόν της πόλεως που ονομάζεται πολιτισμός και συντελείται από τους αληθινούς δημιουργούς. Εν μέσω μιας εποχής που βάλλεται η συλλογικότητα, η έκθεση αυτή, αποσκοπεί στο να λειτουργήσει η συλλογική συμβίωση των ανθρώπων, με τον τρόπο της αθανασίας.
Κάλια Αιδίνη
- Σ. Βασιλείου,
- Κ. Γραμματόπουλου,
- Χ. Σγουρομύτη,
- Ν.Καλαφάτη,
- Ν. Κασκούρα,
- Ν. Κεσσανλή,
- Γ. Λαζόγκα,
- Γ. Λάππα,
- Θ. Μανωλίδη,
- Τ. Μάρθα,
- Ν. Μιγάδη,
- Κ. Ξενάκη,
- Σ.Πολίτη,
- Π.Τατσιόπουλου
- A. Τσιρογιάννη,
- Thrafia,
- Μ. Φούρναρη,
- Δ. Χιωτόπουλου,
- Ν. Χούτου