Κορονοϊός και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: Online δράσεις από το Ίδρυμα Ωνάση
Το Ίδρυμα Ωνάση δημιούργησε μια ευρεία γκάμα online δράσεων με θέμα πως η πανδημία επηρεάζει τη ζωή των ανθρώπων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τους στηρίξουμε.
Τι πρέπει να πούμε στον ενήλικα, στον έφηβο, στο παιδί με αυτισμό για τον κορωνοϊό; Το Ίδρυμα Ωνάση ετοίμασε εκπαιδευτικό υλικό, ένα βίντεο και ένα webinar, με τίτλο «Κορονοϊός και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος», το οποίο απευθύνετε σε εκπαιδευτικούς, θεραπευτές, γονείς, και όχι μόνο, προσφέροντας ιδέες και λύσεις.
Λίγα λόγια για τις δράσειςΤο Ίδρυμα Ωνάση ευαισθητοποιείται εδώ και χρόνια για τις καλύτερες συνθήκες διαβίωσης των ανθρώπων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος. Ενθαρρύνει τα δυνατά τους σημεία, γιορτάζει τη διαφορετικότητα, τους μαθαίνει να ξεπερνούν τις αδυναμίες τους, προσφέροντας μια ευρεία γκάμα δράσεων, από μουσικοκινητικά εργαστήρια έως διαλέξεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και πρακτικών συμβουλών για το προσωπικό αεροδρομίων, αστυνομίας, πυροσβεστικής.
Η πανδημία του Covid-19 αποτελεί μια πρόκληση, ιδίως για τις ευπαθείς ομάδες. Μια πανδημία εγείρει φόβους, σκέψεις, προβληματισμούς, περίεργες εκδηλώσεις στη συμπεριφορά μας. Γιατί; Πώς θα τα αντιπαρέλθουμε όλα αυτά και, μάλιστα, σε συνθήκες που μας ξεπερνούν – υπό το καθεστώς μιας πανδημίας; Με αφορμή αυτά τα ερωτήματα, είναι σημαντικό πρώτα να κάνουμε μια περιήγηση στον κόσμο του αυτισμού και, στη συνέχεια, να διερευνήσουμε τι θα πούμε στον ενήλικα, στον έφηβο, στο παιδί με αυτισμό για τον κορωνοϊό.
Πώς θα τους περιγράψουμε μια πανδημία και τις προφυλάξεις που αυτή μας επιβάλλει; Πώς θα τους πείσουμε να δεχτούν τις τόσες αλλαγές που συνεπάγεται για τη ζωή τους η καραντίνα; Πώς θα τους εμπνεύσουμε κοινωνική ευθύνη, ώστε να φροντίσουν για την προστασία της δικής τους υγείας, αλλά και της υγείας των συμπολιτών τους; Οι απαντήσεις δεν είναι απλές· είναι το έναυσμα για να επισκεφτούμε τον κόσμο του παιδιού, τον κόσμο του αυτισμού και να προσκαλέσουμε το παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος να μας εμπιστευτεί σε μια νέα περιήγηση.
Παρακολουθήστε το βίντεο «Κορωνοϊός και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος» σε σκηνοθεσία Χρήστου Σαρρή, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητριών: Αγγελική Γενά (Κλινική Ψυχολόγος, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Αθηνών), Κατίγκω Χατζηπατέρα-Γιαννούλη (Κλινική Ψυχολόγος, Καθηγήτρια Ψυχολογίας, American College of Greece, Deree College) και Κατερίνα Δροσινού (Ειδική Παιδαγωγός) εδώ.
Δείτε το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε με τις πρακτικές συμβουλές και τις οδηγίες για να ξέρετε πώς να αντιμετωπίσετε κάθε ερώτηση, φόβο, ανησυχία και μάθετε όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις για μια πιο ασφαλή καθημερινότητα, εδώ.
Διαθέσιμα αποσπάσματα από το webinar για εκπαιδευτικούςΜε αφορμή το βίντεο και το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε («2 Κοινωνικές Ιστορίες», «Ο κοινωνικός μου κύκλος», «Καρτέλα αυτο-καταγραφής», «5 συμβουλές για εφήβους και ενήλικες με αυτισμό»), στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια περιήγηση στον κόσμο του αυτισμού κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας», το Ίδρυμα Ωνάση πραγματοποίησε webinar για εκπαιδευτικούς με γενική θεματική: «Κορωνοϊός και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος». Παρακολουθήστε το βίντεο από το webinar για εκπαιδευτικούς με την εισηγήτρια Κατερίνα Δροσινού, Ειδική Παιδαγωγό, που παραμένει διαθέσιμο και μπορείτε να το δείτε εδώ.
Το webinar, εκτός από την τεράστια συμμετοχή εκπαιδευτικών, θεραπευτών, ατόμων και συλλόγων που στηρίζουν οικογένειες με άτομο με αυτισμό, έδωσε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουν εξ αποστάσεως άτομα από όλη την ελληνική επικράτεια, από την Καστοριά έως την Κάλυμνο, από την Κρήτη έως τα Τρίκαλα.
Οι εκπαιδευτικοί και οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, που εργάζονται με παιδιά και εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), πολλές φορές δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις θεραπευτικές/εκπαιδευτικές μεθόδους, οι οποίες αποτελούν επιστημονικά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις. Με το webinar «Κορωνοϊός και Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος», όλοι οι ενδιαφερόμενοι ενημερώθηκαν για τις βέλτιστες πρακτικές με τέτοιον τρόπο, ώστε οι ειδικοί να μπορούν να τις εφαρμόσουν, αλλά και να μεταδώσουν τη γνώση στους γονείς για να λειτουργήσει η δράση πολλαπλασιαστικά. Επίσης, παρουσιάστηκαν καλές θεραπευτικές πρακτικές για την κατανόηση της πανδημίας και την απρόσκοπτη προσαρμογή των παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος στη νέα πραγματικότητα.
Το Ίδρυμα Ωνάση θα συνεχίσει τις δράσεις του για τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) πιστεύοντας πως είναι πολύ σημαντικό να ενημερωθούμε όλοι ως κοινωνία, ώστε να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε τους συνανθρώπους μας, καθώς κάποιες συμπεριφορές και αντιδράσεις τους μπορεί να οφείλονται στη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.
Συντελεστές
Χριστίνα Παναγιωτάκου: Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Ιδρύματος Ωνάση
Κορίνα Δευτεραίου: Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Ιδρύματος Ωνάση
Βασίλης Μπίμπας: Social Media Manager
Ηρακλής Παπαθεοδώρου: Συντονιστής Ψηφιακής Πολιτικής Ανάπτυξης
Χρήστος Σαρρής: Moving Image Specialist
Σμαράγδα Δογάνη: Onassis Channel Assistant
Δανιήλ Βεργιάδης: Campaign Manager
Παραγωγή: Onassis Education
Επιστημονική υπεύθυνη προγράμματος: Αγγελική Γενά, Κλινική Ψυχολόγος, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Μέλη επιστημονικής ομάδας:
Κατίγκω Χατζηπατέρα-Γιαννούλη, Κλινική Ψυχολόγος
Κατερίνα Δροσινού, Ειδική Παιδαγωγός
*Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του ΕΚΠΑ.
Περισσότερες πληροφορίες:
https://www.onassis.org/initiatives/onassis–special–education/