Η εξαφάνιση
Ταινία του Άλαν Τζέι Πακούλα, που αποτελεί το πρώτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας που αποκαλείται «Τριλογία της Παράνοιας». Με την Τζέιν Φόντα στο πρώτο της μεγάλο ρόλο που της χάρισε Όσκαρ και τον Ντόναλντ Σάδερλαντ.
Ένας ντετέκτιβ από την επαρχία αναλαμβάνει την αναζήτηση ενός φίλου του που έχει εξαφανισθεί με μοναδικό στοιχείο ένα γράμμα του εξαφανισθέντα σε ένα χαρισματικό call- girl που ζει στη Νέα Υόρκη.
Λίγα λόγια για τη ταινίαΤαινία του Άλαν Τζέι Πακούλα, που αποτελεί το πρώτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας που αποκαλείται «Τριλογία της Παράνοιας». Οι άλλες δυο ταινίες που αποτελούν την τριλογία αυτή είναι «Η υπόθεση Πάραλλαξ» και «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου». Το κλειστοφοβικό και συνάμα ατμοσφαιρικό αυτό θρίλερ, αποτελεί ένα από τα πρώτα δείγματα της στροφής του αμερικανικού κινηματογράφου προς τον πεσιμισμό κατά τη δεκαετία του ’70.
Η ταινία γυρίστηκε σε μια περίοδο γενικής αναταραχής για τις Ηνωμένες Πολιτείες που βρίσκονταν σε πόλεμο με το Βιετνάμ. O Πακούλα πρότεινε αρχικά το ρόλο της πόρνης στη Μπάρμπαρα Στρέιζαντ, η οποία τον απέρριψε κι έπειτα προσέγγισε την Τζέιν Φόντα, η οποία εκείνη την περίοδο αποκαλούταν Ανόι Τζέιν από τον τύπο και δεν ήταν ιδιαίτερα συμπαθής στο αμερικανικό κοινό λόγω του έντονου πολιτικού της ακτιβισμού και των απόψεών της όσον αφορά τον πόλεμο των Η.Π.Α. με το Βιετνάμ (η Φόντα είχε ταχθεί κατά του πολέμου και είχε συμμετάσχει και ενεργά σε εκστρατείες που τον καταδίκαζαν).
Μετά την πρεμιέρα της ταινίας το 1971, οι κριτικοί της εποχής έκαναν μνεία στην εξαιρετική ερμηνεία της Φόντα (κέρδισε το πρώτο της Όσκαρ για Α’ Γυναικείο ρόλο), ενώ την ίδια περίοδο η Φόντα, μαζί με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ δημιούργησαν ένα είδος πολιτικής επιθεώρησης που αποκαλούσαν FTA Tour (Free the army tour) με την οποία περιόδευαν κατά μήκος της δυτικής ακτής των ΗΠΑ συνομιλώντας με στρατιώτες που θα πήγαιναν να πολεμήσουν στο Βιετνάμ.