Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Oι δωρεάν εκδηλώσεις της Παρασκευής 24 Ιουλίου
Η δράση του Υπουργείο Πολιτισμού, «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», συνεχίζεται την Παρασκευή 24 Ιουλίου 2020, με παραστάσεις, συναυλίες και εκθέσεις σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους ανά την επικράτεια.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» παρουσιάζει την Παρασκευή 24 Ιουλίου, τις παρακάτω εκδηλώσεις στην Αττική, την Ημαθία, την Φωκίδα, τα Ιωάννινα και την Καβάλα:
Αττική
«Σπουδαία Ερείπια» – Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αιώνας) από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων – Αττική | 19.30Επιλογές ταξιδιωτικών και περιηγητικών κειμένων.
Επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος. Η αποτύπωση των προσδοκιών, η φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, η επαφή και η εξοικείωση με την πραγματικότητα σε μια σειρά κειμένων σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα εκείνα τα χρόνια.
Συντελεστές:
Σύνθεση / Επιμέλεια Κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγελος Κουτσολαμπρόπουλος Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Λήδα Μανιατάκου
Κίνηση / Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου
Διανομή (αλφαβητικά): Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/i-ellada-me-ta-matia-ton-xenon-taxidioton-16os-19os-eonas-2/
Ένα πρωτότυπο δρώμενο για τον «πλάστη του ανθρωπίνου γένους», τον Τιτάνα Προμηθέα, με αφήγηση, μουσική και θεατρική δράση. Στο μεικτό αυτό θέαμα, επιχειρείται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο ένας μικρός «περίπατος» σε επιλεγμένα μουσικά, λογοτεχνικά, ποιητικά και θεατρικά έργα που ενέπνευσε ο μύθος του Προμηθέα σε δημιουργούς από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με αποκορύφωμα τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. Συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν, το δρώμενο περνά από την αφήγηση και την ανάγνωση κειμένων στη θεατρική δράση, παρουσιάζοντας μέσα από μια σύγχρονη, αφαιρετική ματιά απόσπασμα από την ιστορική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης «Προμηθέας δεσμώτης». Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 1984 σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, μετάφραση Παναγιώτη Μουλλά, σκηνικά-κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη και με τον Γιώργο Λαζάνη στον ομώνυμο ρόλο.
Συντελεστές:
Σύλληψη- σύνθεση κειμένων: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθετική-μουσική επιμέλεια αφηγηματικού μέρους/ αφήγηση: Νέστωρ Κοψιδάς
Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γράμψας
Μουσική: Μιχάλης Χριστοδουλίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
Μουσική διδασκαλία: Μαρίνα Χρονοπούλου
Κίνηση: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Βοηθός σκηνοθέτη: Σουζάνα Λιάτσου
Διεύθυνση παραγωγής: Μαριλένα Μόσχου
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Παίζουν:
Προμηθέας: Νίκος Αλεξίου
Χορός Ωκεανίδων: Ειρήνη Αλεξάκη, Χριστίνα Βλάχου, Κατερίνα Δημάτη, Πηνελόπη Κουρεντή, Χριστίνα Κωστέα, Εριέττα Μανούρη, Λήδα Μανούσου
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/plathontas-ton-promithea-apo-to-theatro-technis-karolos-koun/
Ημαθία «Η φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου» από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | Βασιλικοί Τάφοι, Αιγές – Ημαθία | 21.00Παράσταση με θέμα τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ο Αλέξανδρος ο Μέγας και Τρανός, αδελφός της γοργόνας. Ο Αλέξανδρος του Αρριανού και ο Αλέξανδρος του Πλούταρχου. Ο Αλέξανδρος στην κορυφή και ο Αλέξανδρος στα βάραθρα. Βασισμένοι στη λαϊκή «παραμυθία» της «Φυλλάδας του Μεγαλέξανδρου», της θρυλικής ιστορίας του βίου, των άθλων και των ταξιδιών του μεγάλου Μακεδόνα που δημιούργησε η λαϊκή φαντασία αιώνες μετά τον θάνατό του, αλλά και στους ντέντεκτιβ ιστορικούς Αρριανό και Πλούταρχο, διοργανώνουμε μια συνάντηση με τον πιο γνωστό άγνωστο Οικουμενικό. Η επίσημη ιστοριογραφία συνομιλεί με μύθους, θρύλους, μοιρολόγια και εμβατήρια στο πατρογονικό των Αιγών, το Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων και το Επταπύργιο.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σύνθεση κειμένου: Γλυκερία Μπασδέκη σε συνεργασία με τον Θοδωρή Γκόνη, Μεταγραφή αρχαίων κειμένων: Γλυκερία Μπασδέκη, Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης, Σκηνικά-Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα, Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Γκόνης, Επιστημονική σύμβουλος: Αγγελική Κοτταρίδη
Ηθοποιοί: Δημήτρης Κοντός, Ελένη Μαβίδου, Δημήτρης Μανδρινός, Έλενα Μεγγρέλη, Στεφανία Χονδράκη, Μουσικοί: Δημήτρης Κυραναστάσης, Στέφανος Παρασκευά
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/i-fillada-tou-m-alexandrou-apo-to-kratiko-theatro-voriou-ellados/
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν -για πρώτη φορά- σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούριες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Συντελεστές:
Χορογραφία: Θανάσης Σολωμός
Χορεύει ο Γιάννης Γκάντσιος
Μουσική σύνθεση: Θεόδωρος Ρέγκλης
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/choreftika-soli-apo-to-baleto-tis-els-stis-24-iouliou-sto-archeologiko-mousio-ioanninon/
Ο Ριχάρδος Β’ υπήρξε ένας από τους πιο αινιγματικούς Άγγλους βασιλιάδες, που μετατράπηκε από τον Σαίξπηρ σε μια συναρπαστική, συγκινητική, μελέτη ενός τραγικού ήρωα και μιας ψυχής ποιητικής. Το έργο «Ριχάρδος Β’-Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά» αποτελεί μια πιο συμπυκνωμένη εκδοχή του «Ριχάρδου Β’».
Ξεκινά από το τέλος: Ο Ριχάρδος έχει χάσει το θρόνο του από τον αντίπαλό του τον Μπόλιμπροκ. Φυλακισμένος πια, απογυμνωμένος από αξιώματα και προνόμια, βιώνει το σκοτάδι και την απόλυτη μοναξιά. Ώσπου ένας απροσδόκητος επισκέπτης εμφανίζεται στο παράθυρο της φυλακής, βγάζοντάς τον από τον λήθαργο. Ισχυρίζεται πως είναι ο πρώην σταβλίτης του και γίνεται η αφορμή ώστε ο έκπτωτος βασιλιάς να ζήσει ξανά νοερά το ένδοξο παρελθόν του και ν’ αναλογιστεί το ζοφερό παρόν του. Φωνές από το παρελθόν αρχίζουν να ζωντανεύουν στη συνείδησή του.
Ψευδαισθήσεις πλημμυρίζουν τον μικρόκοσμο της φυλακής του. Καθώς ο Ριχάρδος αναμετράται με τα αίτια του ξεπεσμού και της καθαίρεσής του, τον βλέπουμε να ταλαντεύεται μεταξύ παραληρήματος και διαύγειας, αμφιβολίας και αλαζονείας, χιούμορ και αυτολύπησης. Ο επισκέπτης, ο οποίος φαίνεται πως έχει μια μυστηριώδη δύναμη, προτρέπει τον Ριχάρδο ν’ αντιμετωπίσει κατάματα τη θνητή αλλά και την ηθική του υπόσταση. Πλέον, αναζητά απάντηση σε μια τελευταία -ίσως την πιο καθοριστική- ερώτηση: «Τώρα που τα έχασα όλα, ποιος είμαι;» Ο Σαίξπηρ έχει καταφέρει, όσο λίγοι συγγραφείς στην παγκόσμια δραματουργία, να περιγράψει μέσω της διήγησης των μύθων του, το εσωτερικό δράμα του ταξιδιού της ψυχής των ηρώων του. Τα έργα του δεν αφορούν μόνο τη λειτουργία της ανθρώπινης υπόστασης, αλλά μπορούν να ερμηνευτούν ως ιερά, ονειροπόλα ακόμα και μυστικιστικά.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – δραματουργία – σκηνογραφία: Marlene Kaminsky
Μετάφραση : Κ. Καρθαίος
Πρωτότυπη Μουσική : Constantin
Σχεδιασμός φωτισμών : Σεσίλια Τσελεπίδου
Κοστούμια: Μαρία Σιαφάκα
Μάσκα: Wintercroft
Φωτογραφίες : Δημοσθένης Γαλλής
Κατασκευή σκηνικού και σκηνικών αντικειμένων : Ρούλης και Γιώργος Αλαχούζος
Κινηματογράφηση : Γιώργος Γεωργόπουλος
Παίζουν: ο Τάσος Νούσιας στο ρόλο του Ριχάρδου Β’ ο Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος και στη φωνή της βασίλισσας η Μάιρα Μηλολιδάκη
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/05/richardos-v-apo-to-idrima-michalis-kakogiannis-2/
Πειραιάς Σόλο του Γιώργου Κοτσιφάκη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά | 13.00Ο καταξιωμένος χορευτής Γιώργος Κοτσιφάκης παρουσιάζει ένα χορευτικό σόλο σε χορογραφία Χρήστου Παπαδόπουλου, με τη συνοδεία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου και δεξιοτέχνη Ανδρέα Κατσιγιάννη στο σαντούρι. Ο Χρήστος Παπαδόπουλος σημειώνει: «Ένα ντουέτο. Ένα σώμα και ένα μουσικό όργανο.
Το ντουέτο αυτό εμπνέεται από την ελληνική μυθολογία και αποπειράται μέσα σε πέντε μόλις λεπτά να σκιαγραφήσει και να διαγράψει μια τιτάνια ανθρώπινη διαδρομή και εξέλιξη. Η διαδρομή αυτή ξεκινά με τη μυθολογική δημιουργία του ανθρώπου ως ένα θεϊκό αστείο, συνεχίζει με τη σχέση αθάνατου-θνητού και πώς αυτή αναδιαμορφώνεται μέσα στους αιώνες και τελειώνει με τα πρώτα βήματα του ανθρώπου ως ανεξάρτητου πλάσματος που λαχτάρα να αυτοπροσδιοριστεί και να ορίσει το μέλλον του.
Συνεχίζοντας την έρευνα της συνάντησης σώματος και ήχου, πώς αυτά συναντιούνται και αλληλοεπηρεάζονται, επιχειρείται η δημιουργία ενός ιδιότυπου παραστασιακού κώδικα στηριζόμενου τόσο στην αφηγηματικότητα της κίνησης όσο και στη λειτουργία της ίδιας της μουσικής».
Συντελεστές:
Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος
Σαντούρι: Ανδρέας Κατσιγιάννης
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/solo-tou-giorgou-kotsfikaki/
Φωκίδα «Μαρμαρωμένες Τρωάδες» του Ευριπίδη από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | Αρχαιολογικός χώρος Δελφών – Φωκίδα | 21.00H παράσταση Μαρμαρωμένες Τρωάδες είναι μία οπτικοακουστική σκηνική αφήγηση, η οποία βασίζεται σε διασκευή των Τρωάδων του Ευριπίδη σε μετάφραση Μιχάλη Κακογιάννη. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά εντός του Μουσείου της Αρχαίας Ολυμπίας, στο πλαίσιο της Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Την παράσταση παρακολούθησαν ειδικά προσκεκλημένοι θεατές εντός του χώρου του Μουσείου.
Η παρουσίαση των Τρωάδων στηρίζεται στη χρήση οπτικών και ηχητικών μέσων καθώς και τρεις ηθοποιούς. Τα οπτικά – ηχητικά και μουσικά υλικά είναι όλα πρωτότυπα, αποτέλεσμα έρευνας της δημιουργικής ομάδας,. Πρόθεση της παράστασης, είναι η διερεύνηση της έννοιας του σύγχρονου ραψωδού,o oποίος έχει ως μέσα του την αφήγηση, τη μουσική, την εικόνα, τον ήχο, ενώ δημιουργεί ένα περιβάλλον βιωματικό για το θεατή, μέσα από τη δημιουργική σύνθεση όλων των παραπάνω στοιχείων.
Ο λόγος στο αρχαίο ελληνικό δράμα είναι ένας τομέας που προσφέρεται για ουσιαστική έρευνα στον τομέα της σύγχρονης αφήγησης. Στόχος της δημιουργικής ομάδας είναι να τονίσει ακόμα περισσότερο το βάθος της δραματουργίας του κειμένου, χρησιμοποιώντας στη σκηνική σύνθεση, ηχοτοπία, εικόνες στατικές ή κινούμενες που φέρουν έντονα το ελληνικό στοιχείο και δημιουργούν την αίσθηση της χαμένης πατρίδας.
Η πολυμεσική αφήγηση, θα μεταφέρει στο σήμερα το συγκλονιστικό έργο του Ευριπίδη, ιδωμένο μέσα από την μοναδική μετάφραση του Μιχάλη Κακογιάννη, προάγοντας το πάντοτε υπαρκτό αίτημα για αλληλεγγύη και ανθρωπισμό.
Βασικός θεματικός άξονας του έργου, είναι η απώλεια και ο αποχαιρετισμός ενός λαού προς την πατρίδα και τους νεκρούς που αφήνει πίσω, με κορυφαία την Εκάβη, τη βασίλισσα της Τροίας που θα ακολουθήσει και αυτή με τη σειρά της τη μοίρα του ξεριζωμού και της σκλαβιάς. Οι Τρωάδες, είναι ένα κείμενο διαχρονικό και τόσο επίκαιρο στις ιστορικές περιόδους που διανύουμε.
Διάρκεια 60 λεπτών.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Μιχάλης Κακογιάννης
Σκηνοθεσία, μουσική, σύνθεση ήχου: Λουΐζα Κωστούλα (Violet Louise)
Ηθοποιοί- Μουσικοί: Αγλαΐα Παπά, Λουΐζα Κωστούλα, Χάρης Χαραλάμπους
Οπτικός/ηχητικός σχεδιασμός : Studio 19
Kοστούμια: Λίλιαν Ξυδιά
Δημιουργική ομάδα στα οπτικά υλικά: Νίκος Λεβαντἠς, Λουΐζα Κωστούλα, Bασίλης Κουντούρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Eλίνα Μαντίδη
Ηχογραφήσεις: Λουΐζα Κωστούλα, Studio 19
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/marmaromenes-troades-tou-evripidi-apo-to-idrima-michalis-kakogiannis/
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης. Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/
Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους. Στα μουσεία είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Η προσέλευση και η αποχώρηση από το χώρο των εκδηλώσεων γίνεται με τη χρήση μη ιατρικής μάσκας.