Εννιά απόψεις για το παρόν και το μέλλον των ΔΗΠΕΘΕ
Ανοίγουμε τον φάκελο των ΔΗΠΕΘΕ συνομιλώντας με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των πιο δραστήριων οργανισμών ανά την Ελλάδα για το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στο ελληνικό πολιτιστικό τοπίο.
Η Βαρβάρα Δούκα για το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας
Γνωρίζοντας και αναγνωρίζοντας πως το τοπικό δυναμικό της Κέρκυρας είναι πληθωρικό – σε σημείο που η ερασιτεχνική παραγωγή θεωρεί περιττή την επαγγελματική παραγωγή τέχνης – η Βαρβάρα Δούκα θα έβρισκε “έτοιμο” κοινό στην Κέρκυρα, αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του ΔΗΠΕΘΕ της. Με αυτό το δεδομένο στράφηκε γρήγορα σε μια πολιτική αναθέσεων πρωτότυπων έργων – κάποιες με αναφορά στο ίδιο το νησί – προωθώντας τις νέες παραστατικές ιδέες, την πρωτογενή δημιουργία και τη συλλειτουργία με την πρωτοκλασάτη σχολή του Ιόνιου Πανεπιστημίου. Έχοντας, μάλιστα, και η ίδια την εμπειρία εργασίας στο εξωτερικό αποφάσισε να δώσει βήμα σε νέους δημιουργούς που με καταγωγή από την Κέρκυρα ζουν κι εργάζονται στην Ευρώπη.
Αυτή η συνθετική τακτική της, ήρθε ν’ αναδείξει την πολυτιμότητα του θεάτρου της ποικιλομορφίας και της μικρής κλίμακας – δύο αξίες που υπογραμμίστηκαν δραματικά και με την συγκυρία του covid. Γι’ αυτό και η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας εκτιμά πως τώρα είναι η ώρα για το υπουργείο Πολιτισμού να παράσχει μια οικονομική σταθερότητα στα ΔΗΠΕΘΕ και πρωτίστως να επανέλθει με το θεσμικό του ρόλο στην προστασία τους.
Βαρβάρα Δούκα: Είναι ανάγκη να βρεθεί νομοθετικά μια νέα ισορροπία ανάμεσα στις Περιφέρειες, τους Δήμους και το υπουργείο Πολιτισμού για τα ΔΗΠΕΘΕ
«Τα ΔΗΠΕΘΕ λειτουργούν ως κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων όπου ανήκουν, με νόμο που ψηφίστηκε το 2011. Αυτό έχει δημιουργήσει πολύ σημαντικά προβλήματα, πόσω μάλλον στις μέρες όπου οι δήμοι φτωχαίνουν λόγω της πανδημίας. Είναι ανάγκη να βρεθεί νομοθετικά μια νέα ισορροπία ανάμεσα στις Περιφέρειες, τους Δήμους και το υπουργείο Πολιτισμού για τα ΔΗΠΕΘΕ και είναι βέβαιο πως θα δούμε ένα άλλο επίπεδο τέχνης ανά την Ελλάδα».
Αξιοποιώντας την αστική θεατρικότητα της Κέρκυρας έχει ήδη αναπτύξει ποικίλες δράσεις μέσα στην πόλη-μνημείο ενώ έχει διευρύνει και τους ορίζοντες της με συνεργατικά προγράμματα στην Ιταλία και την Αλβανία.
Μπορεί τα σχέδια της να σκηνοθετήσει την «Ιλιάδα» των Λίζα Πήτερσεν και του Ντένις Ο’ Χέαρ με πρωταγωνιστή τον Ίαν ΜακΚέλεν να έχουν παγώσει ωστόσο η Βαρβάρα Δούκα ανεβάζει το έργο ως κεντρική παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας αυτό το καλοκαίρι με τον Νίκο Αρβανίτη ως ραψωδό σ’ ένα αντιπολεμικό μονόλογο σε συνεργασία με τον διακεκριμένο μουσικό Νίκο Μεταλληνό.
Μετά την θερινή της παρουσία, η «Ιλιάδα» θα συνεχίσει και το χειμώνα, με προοπτική να σταθμεύσει και στην Αθήνα. Το θερινό πρόγραμμα του ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας ωστόσο περιλαμβάνει άλλες δύο παραγωγές με θεματολογία στραμμένη στον κερκυραϊκό τόπο: Την επανάληψη του νεόκοπου έργου «Σταχτάρες» – την ιστορία των πετροχελίδονων ταυτισμένων με το νησί – αλλά μια δραματουργία (σε σκηνοθεσία και συγγραφή της ίδιας της Δούκα) που προωθεί την πλούσια μαγειρική κουλτούρα του νησιού με τίτλο «Γεύσεις και κατακτήσεις».