MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
23
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Εννιά απόψεις για το παρόν και το μέλλον των ΔΗΠΕΘΕ

Ανοίγουμε τον φάκελο των ΔΗΠΕΘΕ συνομιλώντας με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των πιο δραστήριων οργανισμών ανά την Ελλάδα για το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στο ελληνικό πολιτιστικό τοπίο.

author-image Στέλλα Χαραμή

Η Καλλιόπη Ευαγγελίδου για το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών

Μετά από 20 χρόνια (με διάφορους ρόλους) στο δυναμικό του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, η Καλλιόπη Ευαγγελίδου εμφανίζεται πεπεισμένη πως οι πόλεις με ΔΗΠΕΘΕ είναι «πόλεις που ευλογήθηκαν. Τα περιφερειακά θέατρα όπου υπάρχουν είναι πια συνυφασμένα με τον τόπο τους και λειτουργούν ως προβολή των αξιών της κάθε πόλης» σημειώνει η καλλιτεχνική του διευθύντρια.

Υπό αυτή την έννοια, η παρουσία ΔΗΠΕΘΕ είναι μια σταθερή διεκδίκηση δημόσιου πολιτισμού και στην περιφέρεια. «Αυτό εξασφαλίζουν και μαζί την εξωστρέφεια του κάθε τόπου. Οι Σέρρες έχουν δικαίωμα στον πολιτισμό εναρμονισμένο με αυτόν της Αθήνας. Τα παιδιά που γεννιούνται στα χωριά του Κιλκίς μεγαλώνουν με θέατρο. Αυτή είναι μια σοβαρή κατάκτηση κι αλίμονο μας αν δημιουργηθεί κάποιο χάσμα» σημειώνει.

Καλλιόπη Ευαγγελίδου: Όχι μόνο δεν πρέπει να κλείσουν τα ΔΗΠΕΘΕ αλλά πρέπει ν’ ανοίξουν περισσότερα

Η Καλλιόπη Ευαγγελίδου διαβάζει το ενδιαφέρον του υπουργείου Πολιτισμού ως μια ευνοϊκή συγκυρία για το θεσμό των ΔΗΠΕΘΕ «με διαδοχικές θετικές ανταποκρίσεις» ώστε η ίδια να διακρίνει τώρα την ευκαιρία για αναβάθμιση των ΔΗΠΕΘΕ σε «μικρά κρατικά θέατρα. Τα ΔΗΠΕΘΕ μπορούν να συνδράμουν σε παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος τις μεγάλες κρατικές σκηνές. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να τα προστατεύσουμε, να ενισχύσουμε και το περιφερειακό τους έργο και να μην τ’ αφήσουμε να κινδυνεύσουν. Όχι μόνο δεν πρέπει να κλείσουν τα ΔΗΠΕΘΕ αλλά πρέπει ν’ ανοίξουν περισσότερα» τονίζει.

Η νομοθετική ρύθμιση πριν από εννέα χρόνια που κατέστησε τα ΔΗΠΕΘΕ κοινωφελείς επιχειρήσεις και τα τοποθέτησε στην εποπτεία του υπουργείο Εσωτερικών ήταν μια ξεκάθαρη απόφαση υποβιβασμού τους. «Στην πραγματικότητα ήθελαν να τα κλείσουν και τελικά τ’ άφησαν να πεθάνουν. Ανέθεσαν την διαχείριση του στο υπουργείο Εσωτερικών που δεν αναγνώριζε καν την ιδιότητα “ηθοποιός”. Αν θέλουμε να δούμε τα ΔΗΠΕΘΕ με σοβαρότητα πρέπει να επιστρέψουν στην εποπτεία του ΥΠΠΟ, να εμπλακούν σθεναρά οι περιφέρειες και να ενισχυθεί ο ρόλος των καλλιτεχνικών διευθυντών».

Και παρότι η ίδια είναι κάτοικος Σερρών τα τελευταία 18 χρόνια, προτείνει οι καλλιτεχνικοί διευθυντές ιδανικά να μην έχουν καταγωγική σχέση με το ΔΗΠΕΘΕ που υπηρετούν αφού η εσωστρέφεια πλήττει το έργο τους και την πόλη. «Ας κομίζουν κάτι καινούργιο, κάτι διαφορετικό διαφορετικά η εσωτερική ανακύκλωση θα ευνοήσει τις τοπικές συντεχνίες. Κι έτσι τα ΔΗΠΕΘΕ θα καταδικαστούν να κάνουν “μικροπραγματάκια”».

Οι δράσεις του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών έχουν ήδη εξακοντιστεί εκτός πόλης – μια τακτική που συνεχίζεται και το καλοκαίρι. Η επέκταση αφορά και στην ηλεκτρονική γλώσσα του θεάτρου που έχει αποκτήσει το δικό του κανάλι στο YouTube με την συγκυρία της πανδημίας. Μέχρι το Δεκέμβριο προβλέπεται η ήπια λειτουργία του με μικρά σχήματα εναρμονισμένα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα δοθούν στο πλαίσιο της οποίας αναμένεται να επαναληφθεί ο τσεχωφικός «Θείος Βάνιας» που διακόπηκε τον περασμένο Μάρτιο.

Οι καλοκαιρινές δραστηριότητες του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών

Πλώρη για όλα τα χωριά και τις κωμοπόλεις του νομού Σερρών έχει βάλει η μία από τις δύο παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ βασισμένη πάνω στο σπουδαίο μυθιστόρημα του Κώστα Μουρσελά «Εκείνος κι εκείνος» με δωρεάν είσοδο και όλους τους συντελεστές να έχουν απορροφηθεί από το δυναμικό της πόλης. Την ίδια ώρα, ο Ένκε Φεζολάρι επιστρέφει στις Σέρρες και σκηνοθετεί ένα θίασο αξιώσεων – Φιλαρέτη Κομνηνού, Άννα Μάσχα, Αλέκος Συσσοβίτης και Καλλιόπη Ευαγγελίδου – στην παράσταση «Από θέση ισχύος» μια παράσταση βασισμένη σε πολιτικούς λόγους που εκφωνήθηκαν κατά την αρχαιότητα. «Καταπιανόμαστε με τον όρο της Δημοκρατίας σε μια εποχή εύθραυστη για πολλές αξίες. Προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε το ερώτημα του “για ποια Δημοκρατία παλεύουμε”» εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης. Αποσπάσματα από κείμενα των Θουκυδίδη, Λυσία, Δημοσθένη, Ομήρου, Πλάτωνα συνθέτουν ένα «εθνικοπατριωτικό καμπαρέ που ενώ το λόγο παίρνουν πρόσωπα σύμβολα τελικά η παράσταση βάζει τον πολίτη στο επίκεντρο». Το «Από θέση ισχύος» με πρωταγωνιστές τους Φιλαρέτη Κομνηνού, ‘Αννα Μάσχα, Αλέκο Συσσοβίτη και Καλλιόπη Ευαγγελίδου θα περιοδεύσει σε όλη την σερραϊκή επικράτεια και θα κλείσει την περιοδεία με μια παράσταση στην Αθήνα, στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Περισσότερα από Art & Culture