Μαρία Κιουρί: Η γυναίκα που άλλαξε τον κόσμο
Η ερμηνεία της Ρόζαμουντ Πάικ που υποδύεται την Μαρί Κιουρί στο φιλμ της Μαρζάν Σατραπί («Περσέπολις») είναι η βασικότερος λόγος για να το παρακολουθήσει κάποιος.
Υπόθεση
H πολωνή Μαρί Σκλοντόφσκα σπουδάζει φυσικές επιστήμες στο Παρίσι του 1897. Περήφανη δεν ζητά συγνώμη από τον καθηγητή της όταν την αποβάλει από το εργαστήριο του και συνεχίζει μόνη της τα ριζοσπαστικά πειράματά της. Για καλή της τύχη ο γνωστός επιστήμονας Πιέρ Κιουρί πέφτει στο δρόμο της.
Το πρόσωπο της επιστήμης
Η δυναμική, πεισματάρα και ασυμβίβαστη επιστήμονας που την ενδιαφέρει «κάθε επιστήμη που αντικρούει τις επικρατούσες απόψεις» είναι μια συναρπαστική προσωπικότητα. Η βραβευμένη με Νόμπελ Κιουρί σε όλη τη διαδρομή της ζωής της συναντούσε παντού το παράλογο (από τον αναπάντεχο θάνατο της μητέρας της όταν ήταν παιδί έως την ξενοφοβία των παριζιάνων και το σοβινισμό της Γαλλικής Ακαδημίας) και το πολεμούσε με όλα της τα όπλα. Η κάμερα της Σατραπί παρά τις καλές προθέσεις και την φιλοτιμία δεν πράττει αναλόγως.
Αντί να τολμήσει και να σπάσει τα παραδοσιακά καλούπια των κινηματογραφικών βιογραφιών βασίζεται στις αναγνωρίσιμες συμβάσεις τους και τα εύκολα τεχνάσματα. Η μόνη πρωτοτυπία στο ακαδημαϊκό κατά τα άλλα φιλμ είναι οι σφήνες που μπαίνουν κάπως άτσαλα στην πλοκή και αφορούν τις μελλοντικές (θετικές και αρνητικές) χρήσεις του ράδιου. Η μεταφορά του κέντρου βάρους του φιλμ «Μαντάμ Κιουρί: Η Γυναίκα που Άλλαξε τον Κόσμο» από το δράμα στην προσωπική ζωή της Κιουρί (τίμια η γεμάτη προσήλωση και αποφασιστικότητα ερμηνεία της Πάικ) στο ηθικό δίλημμα της καλής και κακής επιστήμης γίνεται με τρόπο βεβιασμένο αν όχι και αφελή.