Θέατρο Προσκήνιο: Πρώτος κύκλος σεμιναρίων από τους Δημήτρη Καραντζά και Γεωργία Μαυραγάνη
Ξεκινά ο πρώτος κύκλος σεμιναρίων από τον Δημήτρη Καραντζά, που έχει αναλάβει και τη διεύθυνση του θεάτρου «Προσκήνιο» και τη Γεωργία Μαυραγάνη.
«Η ανακοίνωση της έναρξης αυτού του χώρου έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη και μετέωρη στιγμή για τους καλλιτέχνες και το σύνολο της κοινωνίας, στην οποία η ομάδα των συνεργατών μου κι εγώ νιώσαμε την ανάγκη να απαντήσουμε με δράση και πράξη. Η κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια δυο γόνιμων συνεργασιών (Νεφέλες του Αριστοφάνη- Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019 και Τρεις Αδελφές του Τσέχωφ – Θέατρο Βεάκη 2020).
Είναι ένα σχέδιο που με κάθε ρίσκο θα επιχειρήσουμε να πραγματοποιήσουμε, με την ελπίδα να προσφέρουμε τροφή για σκέψη και με την ανάγκη να ανταλλάξουμε ερεθίσματα ακόμα και στις πιο δυσχερείς συνθήκες.
Η σκηνή αυτή ξεκινάει ως τόπος έρευνας γύρω από τις παραστατικές τέχνες, με έναν σταθερό πυρήνα συνεργατών, που στα επόμενα βήματά της θα διευρυνθεί με προσκλήσεις σε άλλους καλλιτέχνες, με θεματικά φεστιβάλ (γύρω από έναν συγγραφέα, μια εποχή, ένα θέμα ή έναν τρόπο θεάτρου) και εργαστήρια.
Κύριοι άξονες και θεματικές του χώρου θα είναι η ‘τραγωδία δωματίου’ και τα κλασικό ρεπερτόριο, χωρίς να εξαιρούνται σύγχρονα εγχώρια η ξένα κείμενα. Η τέχνη είναι ένα ζωτικό πεδίο που οφείλει να αφομοιώνει τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες και να παραμένει πάντα ενεργό – όπως γινόταν ανά του αιώνες .
Το θέατρο ‘Προσκήνιο’ λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της εποχής προχωρά στις εξής βασικές δράσεις: Οι παραστάσεις του χειμώνα θα μπορούν να είναι προσβάσιμες και online, σε ειδικά σκηνοθετημένη συνθήκη προκειμένου να παράγεται ένα άρτιο καλλιτεχνικό έργο, έναντι εισιτηρίου καθώς η τέχνη και η εργασία όλων γύρω απ’ αυτήν δεν μπορεί να παρέχεται δωρεάν. Επίσης διαμορφώνουμε κάποια πακέτα συνδρομής σε ειδικές τιμές με σκοπό να διευρύνουμε την πρόσβαση του κοινού στο θέατρο.
Έτσι ο άξονας ‘τραγωδία δωματίου’ ξεκινάει με τον Οιδίποδα του Σοφοκλή – την τραγωδία της υπαρξιακής περιπλάνησης του ανθρώπινου όντος και την τραγωδία της ταυτότητας. Την πιο γνήσια τραγωδία της γνώσης. Πρόκειται για μια σύνθεση βασισμένη στο κείμενο του Σοφοκλή σε μετάφραση Μίνωα Βολανάκη και στο σενάριο του Pasolini για τον Οιδίποδα Τύραννο.
Η επιλογή αυτή είναι πολλαπλώς συμβολική καθώς συνεχίζει την έρευνα γύρω από τη δομή και την εσωτερική διάρθρωση των επιχειρημάτων που τόσο έντεχνα και ανάγλυφα υπάρχουν στην τραγωδία και που ξεκινήσαμε μαζί με τη Θεοδώρα Καπράλου το 2017 με τη Μήδεια (μια σύνθεση πάνω στο έργο του Ευριπίδη, με ενθέσεις από κείμενα του Pier Paolo Pasolini και του Heiner Muller) και επίσης σ αυτή την τραγωδία της συνείδησης συναντάμε το ερώτημα του μετά. Τι συμβαίνει μετά τη γνώση, τι συμβαίνει μετά τη συνειδητοποίηση της τραγωδίας, τι συμβαίνει όταν μαθαίνεις ότι η ‘αρρώστια’ είσαι εσύ».
Τα έργαΟ σκηνοθέτης συνεχίζει λέγοντας: «Ο ΄Οιδίπους΄ λόγω μεγάλης επιτυχίας στην μικρή καλοκαιρινή του περιοδεία θα επαναληφθεί μέσα στον Οκτώβριο. Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα. Έναρξη της σεζόν γίνεται με το ποιητικό αριστούργημα της Μαρίνας Τσβετάγιεβα ΄Φαίδρα΄. Πρόκειται για μια μεταγραφή του γνωστού μύθου του Ιππολυτου και της Φαίδρας που εμβαθύνει στις πιο κρυφές πτυχές του έρωτα και αποτελεί μια αλληγορία για την ‘χαμένη’ σχέση μας με τη φύση και το ένστικτο.
Κατόπιν θα ακολουθήσει το έργο του Τσέχωφ, ‘Ο Θείος Βάνιας’ . Αυτές οι δυο παραστάσεις θα συνυπάρχουν στο ρεπερτόριο στην εκ νέου διαμορφωμένη σκηνή του Προσκηνίου. Βοηθός μου στον προγραμματισμό και την οργάνωση του θεάτρου θα είναι η Γκέλυ Καλαμπάκα, η οποία υπογράφει και την οπτική ταυτότητα του θεάτρου. Με την ελπίδα να πραγματοποιηθούν όλα με τον τρόπο που σχεδιάστηκαν.»
Πρώτος Κύκλος σεμιναρίωνΓεωργία Μαυραγάνη
Αγώνας ποιητών στον κάτω κόσμο
Ο ‘Αγώνας των ποιητών’ στους Βατράχους του Αριστοφάνη σαν μια χορική τελετουργία ανάβασης. Αν το πρώτο μέρος του έργου συνιστά μία κατάβαση στον Άδη, το δεύτερο μέρος είναι μία ανάβαση. Πώς ακριβώς όμως συντελείται αυτή η ανάβαση; Και πώς μπορεί να λειτουργήσει χορικά αυτό το μέρος του έργου ώστε να αναδειχθεί η Πολιτική και υπαρξιακή της λειτουργία χωρίς ωστόσο να χαθεί το ‘γελοίον’ της κωμωδίας; Στο σεμινάριο θα έχουμε την ευκαιρία να θέσουμε τα παραπάνω ερωτήματα και να ερευνήσουμε τη σκηνική τους απόδοση.
Από 5 Οκτωβρίου έως 2 Νοεμβρίου. Κάθε Δεύτερα & Τρίτη στις 17:00-22:00 | Κόστος: 150€
Δημήτρης Καραντζάς
Ο μονόλογος ως θεατρικός διάλογος
Με αφορμή εκτεταμένους μονολόγους του έργου Ρομπέρτο Τσούκο του Κολτές, το σεμινάριο επιχειρεί να μελετήσει τρόπους και εργαλεία για την διαχείριση του λόγου, για τη διαλεκτική των επιχειρημάτων μέσα σε ένα μονολόγο και για τη διατήρηση της ενέργειας και του νήματος του νοήματος.
Από 4 Οκτωβρίου έως 3 Νοεμβρίου. Κάθε Κυριακή & Τρίτη στις 11:00-16:00 | Κόστος: 150€
Τα σεμινάρια απευθύνονται σε σπουδαστές και απόφοιτους δραματικών σχολών.
Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικού και φωτογραφίας.
Πληροφορίες και αιτήσεις έως 25 Σεπτεμβρίου, αποκλειστικά στο [email protected].