Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Οι δωρεάν εκδηλώσεις της Τρίτης 15 Σεπτεμβρίου
Η δράση του Υπουργείο Πολιτισμού, «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», συνεχίζεται την Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020, με παραστάσεις, συναυλίες και εκθέσεις σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους ανά την επικράτεια.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» παρουσιάζει σήμερα, Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου, τις παρακάτω εκδηλώσεις στην Αττική, την Εύβοια και την Λάρισα.
Αττική
Χορευτικά Σόλι από το Μπαλέτο της ΕΛΣ | Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Αττική |14.00 / 15.00 / 16.00
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν -για πρώτη φορά- σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούριες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Χορεύει ο Ντανίλο Ζέκα
Σαξόφωνο: Γκουίντο ντε Φλάβις
Οι Απάχηδες των Αθηνών | Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο-Αττική | 20.30
Οι Απάχηδες των Αθηνών του Δημήτρη Γαζιάδη, σε μουσική του Νίκου Χατζηαποστόλου, είναι η πρώτη «άδουσα και ηχητική» ελληνική ταινία (1930), που επί δεκαετίες θεωρούνταν χαμένη. Η κόπια σε θετικό βρέθηκε, πριν τέσσερα χρόνια, στην Γαλλική Ταινιοθήκη, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό καθώς πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία η οποία συνοδευόταν από συγχρονισμένη ηχογράφηση της μουσικής και των τραγουδιών. Η αποκατάσταση της εικόνας πραγματοποιήθηκε, για λογαριασμό της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, σε συνεργασία με την Σελίν Ρουιβό της Γαλλικής Ταινιοθήκης, στο εργαστήριο L’Immagine Ritrovata στην Μπολόνια από αυτή τη μοναδική κόπια, σε βάση νιτρικής κυτταρίνης με γαλλικούς μεσότιτλους.
Η ιστορική αυτή ταινία, πολύτιμο ντοκουμέντο για την Αθήνα της εποχής του ΄30, «ζωντανεύει» και πάλι υπό την αιγίδα του Κώστα Γαβρά, μέσα από τη συνέργεια της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, της Γαλλικής Ταινιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν θρυλικές μορφές της ελληνικής οπερέτας όπως ο Πέτρος Κυριακός, η Μαίρη Σαγιάνου, ο Πέτρος Επιτροπάκης, ο Γιάννης Πρινέας, κ.α. αποτελεί έναν σημαντικό, χαμένο μέχρι σήμερα, κρίκο στην ιστορία του πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου.
Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε η πρώτη παγκόσμια προβολή της αποκατεστημένης κόπιας της ταινίας στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον περασμένο Φεβρουάριο, οι Απάχηδες των Αθηνών επιστρέφουν για πρώτη φορά σε δύο ανοιχτούς εμβληματικούς χώρους. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν σε ένα από τα τοπία των γυρισμάτων της ταινίας, το πρώην βασιλικό κτήμα Τατοΐου και στο προαύλιο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με τη συνοδεία της Ορχήστρας της ΕΛΣ. Διευθύνει ο Αναστάσιος Συμεωνίδης.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία, παραγωγή: Αδελφοί Γαζιάδη (1930)
Μουσική διεύθυνση: Αναστάσιος Συμεωνίδης
Με την Ορχήστρα της ΕΛΣ
Ερμηνεύουν: Βέρα Δέσποινα Σκαρλάτου, Τιτίκα Μιράντα Μακρυνιώτη, Πρίγκηπας Γιάννης Χριστόπουλος
Αποκατάσταση 2019 από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, στο εργαστήριο L’Immagine Ritrovata, από αρνητικό φιλμ σε βάση νιτρικής κυτταρίνης με γαλλικούς μεσότιτλους
Την ανασύσταση της μουσικής που συνόδευε την ταινία ανέλαβε το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. Επιμέλεια και προσαρμογή της μουσικής επένδυσης: Γιάννης Τσελίκας. Μουσικολογική έρευνα: Γιάννης Σαμπροβαλάκης.
Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο| Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών| 20.30
Μια ρεμπέτικη κομπανία ζωντανεύει την αρχαία ελληνική μυθολογία όπως την ξανα-έγραψε η πολιτική και χιουμοριστική πένα του Νίκου Τσιφόρου. Η κοσμογονία, οι μάχες με τους ρέμπελους Τιτάνες και τα κουτσαβάκια τους Ολύμπιους θεούς, τα νυχτοπερπατήματα του Διός και η οργή της Ήρας που την κατατρώει η ζήλια, ο Προμηθέας ο φιλάνθρωπος, η σχέση του με την ΔΕΗ και η επανάσταση του ενάντια στους μεγάλους…
Τα αιώνια προβλήματα των πάνω και οι καημοί των κάτω. Ένας κόσμος βουτηγμένος στην αδικία απ’ την προϊστορία έως το σήμερα. Και στην άκρη του κάδρου ο κακομοίρης, ο μεροκαματιάρης, το κορόιδο ο ανθρωπάκος, που σηκώνει μια ζωή στις πλάτες του τα χρέη των θεών (παλιών και νέων) και δεν τολμάει να βγάλει κιχ, μην και τον κατακεραυνώσουν.
Συντελεστές:
Κείμενο: Νίκος Τσιφόρος
Σκηνοθεσία – διασκευή: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Μαραμαθάς
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Φουντούκος
Eπιμέλεια κίνησης: Πάρης Μαντόπουλος
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Παίζουν (αλφαβητικά):
Παυλίνα Ζάχρα, Μιχάλης Κουτσκουδής, Πέτρος Μάλαμας, Ιωάννα Μαυρέα, Μαριλένα Μόσχου, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιώργος Φουντούκος
Εύβοια
Σπουδαία Ερείπια – Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αιώνας) |Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας «Αρέθουσα» – Εύβοια | 19.00
Επιλογές ταξιδιωτικών και περιηγητικών κειμένων.
Επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος. Η αποτύπωση των προσδοκιών, η φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, η επαφή και η εξοικείωση με την πραγματικότητα σε μια σειρά κειμένων σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα εκείνα τα χρόνια.
Συντελεστές:
Σύνθεση / Επιμέλεια Κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγελος Κουτσολαμπρόπουλος
Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Λήδα Μανιατάκου
Κίνηση / Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Στέλλα Κελεπούρη
Διανομή (αλφαβητικά)
Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου
Λάρισα
Μήδεια από το Κ.Θ.Β.Ε| Προαύλιο Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου Λάρισας | 21.00
Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη, σε διασκευή – σκηνοθεσία Ελένης Ζιάνα, σε μία διασκευή της αρχαίας τραγωδίας με τέσσερις ηθοποιούς.
Μία παράσταση βασισμένη στην πολύπλευρη διάσταση της γυναικείας προσωπικότητας, η Μήδεια, αποκαμωμένη, βασανισμένη αλλά και πλήρως αποφασισμένη, φτάνει στο έσχατο σημείο της ανθρώπινης φύσης της και κυριευμένη από τη ζήλεια, το δόλο και το φθόνο για την προδοσία του άντρα που λάτρεψε, βοήθησε και ακολούθησε σε κάθε βήμα, Ιάσονα, δολοφονεί τα δύο τους παιδιά. Η Μήδεια μια προσωπικότητα άκρως απόλυτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, άκρως τολμηρή και ανυπολόγιστα δυνατή και ισχυρή, μέσα σε όλη της τη μοίρα, που την κυνηγούσε και την κυνηγάει, αποφασίζει να δώσει τέλος στη μοίρα, που καθόρισε ο έρωτάς της για έναν άντρα, και να επιστρέψει με πόνο τον πόνο για ό,τι έζησε και ζει, για ό,τι πρόδωσε και προδόθηκε. Αυτό σε συνάρτηση με αυτό που βιώνει την καθιστά άκρως απείθαρχη, άκρως πανούργα, άκρως ανυποχώρητη σ’ αυτό που θέλει να πετύχει` μια ζωή γεμάτη βάρος σε ό,τι την πλήγωσε.
Οι τέσσερις ηθοποιοί μέσα από μία απλή και άκρως κυνική, σε σημεία, προσέγγιση τοποθετούν την ζωή, την τεχνουργία, τον πόνο και την οργή της Μήδειας σε ένα απλό σκηνικό με απλά ρούχα και μέσα, δίνοντας την μορφή της Μήδειας με τρεις γυναίκες σαν ένα. Ο αντρικός αντικατοπτρισμός της παράστασης γίνεται από έναν άντρα σε όλους τους ρόλους, με αποκορύφωμα την τριπλή εκδοχή της Μήδειας απέναντι στον Ιάσωνα όπου όλα γίνονται τέλος και αρχή με τη δολοφονία των δυο τους τέκνων, των καρπών του έρωτα τους. Ο φθόνος, το τέλος και η οργή παίρνουν σάρκα και οστά με τη Μήδεια λυτρωμένη από τον πόνο που της προκάλεσε ο έρωτάς της να γίνεται αέρας, να φεύγει, σκορπίζοντας τη θλίψη, σε ό, τι αφήνει πίσω, όπως και την αιώνια καταδίκη στη σύγκρουση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο.
Συντελεστές:
Διασκευή-Σκηνοθεσία : Ελένη Ζιάνα
Παίζουν (κατά αλφαβητική σειρά ): Ζηνοβία Ανανιάδου-Κόκκοτα, Ελένη Ζιάνα, Πένη Μπουκουβάλα, Ιωάννης Μυστακίδης
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης. Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/
Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους. Στα μουσεία είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Η προσέλευση και η αποχώρηση από το χώρο των εκδηλώσεων γίνεται με τη χρήση μη ιατρικής μάσκας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της