Οι χώροι που κράτησαν ζωντανό -και ασφαλές- το συναυλιακό καλοκαίρι
Τι χρειάστηκε για να παρουσιαστούν αυτό το καλοκαίρι συναυλίες υπακούοντας σε όλα τα μέτρα υγειονομικής ασφάλειας; Οι διοργανωτές και παραγωγοί που το πέτυχαν, εξηγούν.
Καθιστοί. Ανά δύο ή τέσσερις. Σε απόσταση. Με μάσκες. Non smoking. Ασφαλώς και αυτή δεν είναι μια αναμενόμενη εικόνα για τους θεατές μιας συναυλίας. Τουλάχιστον δεν ήταν μέχρι πριν από μερικούς μήνες. Κι όμως. Τα λιγοστά φετινά live με εγχώριους καλλιτέχνες έγιναν κάτω από αυτές τις συνθήκες, εφαρμόζοντας με απόλυτη συνέπεια το πρωτόκολλο υγειονομικής ασφάλειας που είχε εκδοθεί στις αρχές του καλοκαιριού∙ επιβάλλοντας ένα πλαίσιο λειτουργίας για τους λίγους και θαρραλέους που ανέλαβαν αυτό το καλοκαίρι το σοβαρό ρίσκο της πολιτιστικής διοργάνωσης.
Λειτουργική αυστηρότητα«Από πολύ νωρίς οργανώσαμε ένα σχέδιο για να ζωντανέψει η Τεχνόπολη, για να δουλέψει ο κόσμος μέσα στο χώρο, να εξασφαλιστούν μεροκάματα και μισθοί. Για εμάς δεν υπήρχε άλλη επιλογή από το να δημιουργήσουμε μια κινητικότητα ώστε να στηριχτούν οι άνθρωποι που πλήττονται όπως καλλιτέχνες, τεχνικοί, γραφεία παραγωγής, προσωπικό ασφαλείας και διαχείρισης κοινού» παρατηρεί η υπεύθυνη Προγραμματισμού και Παραγωγής Εκδηλώσεων της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, Άννα Γάγγα έχοντας πλέον συγκεντρώσει πλείστα εύσημα για την λειτουργική αυστηρότητα με την οποία άνοιξε ο δημοφιλής χώρος του Δήμου Αθηναίων.
Ο Δήμος Αθηναίων διέθεσε τον χώρο δωρεάν δίνοντας έναν τόνο αισιοδοξίας στις αρχές της σεζόν, όπου οι όλοι οι παραγωγοί και οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό ήταν, το λιγότερο, μουδιασμένοι. Η κεντρική αυλή της «Τεχνόπολης», υπό κανονικές συνθήκες, χωράει 6.000 όρθιους και 2.500 καθήμενους.
Άννα Γάγγα: Ήμασταν αποφασισμένοι να στηρίξουμε τους καλλιτέχνες και τους τεχνικούς και δεν υπήρχε άλλη επιλογή από το να δημιουργήσουμε μια κινητικότητα
Ωστόσο, φέτος δεν δούλεψε με το επιτρεπόμενο 75% της χωρητικότητας αλλά στοχευμένα με πληρότητα 1.000 ατόμων, προκειμένου να υπάρχει η σιγουριά πως η διαχείριση του χώρου και των επισκεπτών του θα είναι η πρέπουσα. Παρόλα αυτά, όπως σημειώνουν οι εργαζόμενοι του θεσμού, δεν προέκυψε κανένα κραυγαλέο συμβάν απειθαρχίας από πλευράς θεατών. Απεναντίας, υπήρξαν όλοι πολύ συνεργάσιμοι στις οδηγίες των εργαζόμενων, συμβάλλοντας στην υποδειγματική λειτουργία του χώρου.
«Όταν υπάρχει μια διαρκής αλλά διακριτική ενημέρωση για το τι μπορεί και τι πρέπει να γίνεται σε κάθε συναυλιακό χώρο, ενισχύεται το αίσθημα εμπιστοσύνης του κοινού προς το διοργανωτή. Είναι ένας κύκλος όλο αυτό, αλλά εκτιμώ πως ξεκινάει από την εντύπωση πως τα πράγματα συμβαίνουν με ασφάλεια, με τον κατάλληλο σχεδιασμό και την σωστή ενημέρωση» εξηγεί ο διευθυντής Χώρων Κοινού του Μεγάρου Μουσικής Γιώργος Κυριακόπουλος, που κατάφερε και φέτος να οργανώσει τις περίφημες βραδιές στον Κήπο, με συνέπεια απέναντι στις υγειονομικές οδηγίες.
Γιώργος Κυριακόπουλος: Όταν υπάρχει μια διαρκής αλλά διακριτική ενημέρωση, ενισχύεται το αίσθημα εμπιστοσύνης του κοινού προς το διοργανωτή
Η χωρητικότητα του Κήπου άγγιζε κανονικά τις 2.500 ανθρώπους αλλά το φετινό ταβάνι δεν ξεπέρασε τους 750. Ήταν χαρακτηριστική η συμπεριφορά του κοινού που σχεδόν ανάδειξε σε sold out το αφιέρωμα στη μνήμη του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, όταν προέκυψε διακοπή ρεύματος διάρκειας μιας ώρας! «Κανείς δεν σηκώθηκε από τη θέση του, κανείς δεν έβγαλε τη μάσκα, κανείς δεν παραπονέθηκε. Απεναντίας, όλοι περίμεναν στωικά τη συνέχεια της συναυλίας, τόσο που οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες βγήκαν συγκινημένοι στη σκηνή κι άνοιξαν διάλογο μαζί τους, αποδίδοντας τους τα εύσημα για την άψογη συμπεριφορά τους» σημειώνει ο κ. Κυριακόπουλος.
Ο κανόνας της μάσκαςΗ μάσκα στη διάρκεια της συναυλίας είναι επιβεβλημένη από την αρχή των εκδηλώσεων για τους θεατές του Μεγάρου, το μπαρ σερβίρει μόνο συσκευασμένα προϊόντα, τα απολυμαντικά βρίσκονται παντού στο χώρο και οι ταξιθέτες που έρχονται σε επαφή με το κοινό φορούν μάσκα και προμετωπίδα.
Προσαρμογή στις οδηγίεςΤα μέτρα που ελήφθησαν από τους περισσότερους χώρους διοργάνωσης συναυλιών ήταν ακόμα πιο τυπικά από αυτά που απαιτούνταν βάσει των κανονισμών του υπουργείου Υγείας και της ΓΓ. Πολιτικής Προστασίας προκειμένου να περιφρουρήσουν περαιτέρω τις εκδηλώσεις τους.
Γιώργος Εριτσίδης: Κανένας σοβαρός επιχειρηματίας δεν θα ρίσκαρε να πλήξει την αξιοπιστία του με ένα κρούσμα.
«Όλοι οι σοβαροί επαγγελματίες του κλάδου προσαρμόστηκαν και με το παραπάνω στις οδηγίες του υπουργείου. Κανένας σοβαρός επιχειρηματίας δεν θα ρίσκαρε να πλήξει την αξιοπιστία του με ένα κρούσμα. Το κλείσιμο ενός θεάτρου ή ενός συναυλιακού χώρου παίρνει άλλες διαστάσεις απ’ ότι αν συμβεί το ίδιο σε μια επιχείρηση εστίασης ή σ’ ένα beach bar. Αντιλαμβάνεστε τι θα συνέβαινε αν δεν επιδεικνύαμε αυτή την υπευθυνότητα σε μια αγορά που είναι ήδη σχεδόν κατεστραμμένη. Αν θέλουμε να κρατηθούν ζωντανοί οι χώροι εκδηλώσεων, τότε το κράτος, το υπουργείο Πολιτισμού, η κυβέρνηση θα πρέπει να μας βοηθήσουν να δουλεύουμε με αυστηρούς κανόνες. Κι όχι να επιτρέπουμε να παρεισφρήσουν στο χώρο μας μη επαγγελματίες που, αδύναμοι να οργανώσουν σωστά μια πολιτιστική εκδήλωση, την ακυρώνουν με την πρώτη δυσκολία και δυσφημίζουν έναν ολόκληρο χώρο» τονίζει ο Γιώργος Εριτσίδης, από την εταιρεία παραγωγής We Promotion που φέτος εγκαινίασε τον αύλειο χώρο του Κλειστού Ολυμπιακού Σταδίου Γαλατσίου, όπου το χειμώνα λειτουργεί το Christmas Theater.
Ανάγκη για ζωντανό θεάμαΤο City Garden Festival, όπως ονομάστηκε, έχει κλείσει ονόματα πρώτης γραμμής του ελληνικού πενταγράμμου με ορίζοντα μέχρι και το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου καλώντας μέχρι και 480 άτομα κάθε βράδυ, σε τραπέζια των δύο ή τεσσάρων ατόμων∙ παρότι θα μπορούσε να φιλοξενήσει περισσότερα, παραμένοντας μέσα στο πλαίσιο των υγειονομικών οδηγιών. Με το προσωπικό του χώρου όσο και οι αναγκαίες σημάνσεις να βρίσκονται παντού, ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα οι απρόθυμοι θεατές να υπακούσουν σε αυτούς.
Η πειθαρχία στους υγειονομικούς κανονισμούς δείχνει – σύμφωνα με τους διοργανωτές – «ένα συνειδητοποιημένο κοινό που έχει ανάγκη το ζωντανό θέαμα. Έχει λείψει σε όλους η πολιτιστική δράση που συμβαίνει μπροστά στα μάτια μας» τονίζει ο κ. Κυριακόπουλος από το Μέγαρο Μουσικής.
Ξεκίνημα με χαμηλή ανταπόκρισηΠαρόλα αυτά, η ανταπόκριση του κοινού δεν ήταν πάντα το ίδιο ζεστή ή τουλάχιστον αντάξια του βεληνεκούς των καλλιτεχνών που φιλοξενούνταν. Για παράδειγμα, στον Κήπο του Μεγάρου sold out μέχρι στιγμής, έχει κάνει ο Διονύσης Σαββόπουλος, η βραδιά μνήμης στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και η Κατερίνα Βρανά ενώ στο City Garden Festival, για την ώρα, ο Γιάννης Κότσιρας. «Αργήσαμε να βρούμε το πάτημα μας αναφορικά με την προσέλευση του κόσμου. Συναυλίες που τα προηγούμενα καλοκαίρια θα είχαν μεγάλη δυναμική, φέτος είχαν χλιαρή ανταπόκριση. Μόνο όταν άρχισε να γίνεται γνωστό πως η διοργάνωση δεν είχε ούτε συνωστισμό, ούτε ουρές σε είσοδο κι έξοδο είδαμε τον κόσμο που αναμέναμε. Προφανώς, οι συνθήκες έχουν κάνει το κοινό πολύ πιο διστακτικό ενώ η κατάσταση παραμένει και δύσκολη οικονομικά για μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων» παρατηρεί η κ. Γάγγα από την Τεχνόπολη.
Με αυτά τα δεδομένα, τίθενται πολλά ερωτήματα για το πώς και αν θα κινηθεί η ίδια αγορά και κατά την χειμερινή σεζόν που βρίσκεται προ των πυλών. Κι ενώ, το νέο υγειονομικό πρωτόκολλο δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί (η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε χθες πως αναμένονται οδηγίες υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας σε όλους τους χώρους και σε όλη τη διάρκεια της παράστασης καθώς και πληρότητα 50%- 60%), παραγωγοί και διοργανωτές επιμένουν πως θα πρέπει να πρυτανεύσει η ψυχραιμία υπό ασφαλείς συνθήκες.
Το Μέγαρο Μουσικής ετοιμάζεται ν’ ανακοινώσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την χειμερινή σεζόν ενώ ελαφρώς πιο συγκρατημένο αλλά με πρόθεση να εξασφαλίσει διεθνείς μετακλήσεις είναι το Christmas Theater. Προτεραιότητα από όλους θα δοθεί στα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής. «Είμαστε τυχεροί γιατί το στάδιο είχε ένα πολύ καλό σύστημα ανανέωσης του αέρα, το οποίο συντηρήσαμε. Συνεπώς ο αέρας θα ανανεώνεται σε διαρκή ροή και συνάμα θα απολυμαίνουμε όλους τους χώρους στους οποίους έχει πρόσβαση το κοινό» σημειώνουν από την We promotion ενώ εξετάζουν ν’ αφήσουν μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των θεατών από αυτές που θα επιβάλλει η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων.
Το μεγάλο ζητούμενο, βεβαίως – όποια κι αν είναι τα μέσα και τα μέτρα ασφαλείας που διαθέτει ο κάθε χώρος – είναι να επιτραπεί στον πολιτιστικό τομέα να λειτουργήσει∙ αφού δυστυχώς (από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι και σήμερα) είναι ο χώρος που έχει παραμείνει καθ’ υπόδειξη ‘κλειστός’ περισσότερο από κάθε άλλον.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της