Πρεμιέρα με 30% πληρότητα θα κάνει τελικά ο πολιτισμός. Το ποσοστό είναι ταυτόσημο του επιπέδου 3 στο νέο χάρτη υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας που δόθηκε πριν από λίγο στη δημοσιότητα από την Γενική Γραμματεία της Πολιτικής Προστασίας και στον οποίο εντάσσεται η περιφέρεια Αττικής άρα και η μεγάλη πλειονότητα της πολιτιστικής ζωής της χώρας.
Η εξέλιξη αυτή, στη μετάφραση της, παραπέμπει στην αποφυγή (κυριολεκτικά) της τελευταίας στιγμής να επιβληθεί πλαφόν προσέλευσης σε όλους τους θεατρικούς χώρους με ανώτατο όριο (ανεξαρτήτως τετραγωνικών και χωρητικότητας) τα 150 άτομα.
Έντονο παρασκήνιοΜέχρι χθες το βράδυ, το υπουργείο Πολιτισμού, παρά τις συνεχείς επαφές του με μουσικούς και θεατρικούς παραγωγούς, αντιμετώπιζε την αδιάλλακτη στάση του υπουργείου Υγείας να θεσπιστεί ταβάνι προσέλευσης άνευ άλλων όρων. «Αν ισχύσουν αυτά τα μέτρα δεν μας μένει παρά ν’ αγκαλιαστούμε, να φιληθούμε, να πάμε σπίτι μας και να βρεθούμε αντιμέτωποι με την καταστροφή» δήλωνε νωρίς το μεσημέρι ο Πάνος Κατσαρίδης, ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς παραγωγούς της πόλης με κορωνίδα την εκμετάλλευση του θεάτρου «Παλλάς».
Πλαφόν στη μουσική΄Οπως όλα δείχνουν οι πιέσεις απέδωσαν – αλλά απέδωσαν εν μέρει. Κι αυτό γιατί οι θεατρικές σκηνές θα λειτουργήσουν μεν με 30% πληρότητα, υποχρεωτική χρήση μάσκας και έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου την ώρα όμως που στις μουσικές σκηνές επιβάλλεται μέγιστος αριθμός θεατών. Συγκεκριμένα, στους χώρους με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 300 ατόμων το όριο των θεατών θα είναι 100 ενώ σε εκείνες με χωρητικότητα μικρότερης των 300 ατόμων η μέγιστη προσέλευση αναφέρεται σε 50 άτομα.
Οι συγκεκριμένοι υγειονομικοί κανονισμοί (τους οποίους ολόκληρη η πολιτιστική πιάτσα ανέμενε από το τέλος Αυγούστου για να ανακοινωθούν τελικά σήμερα) τίθενται σε εφαρμογή από τις 12 Οκτωβρίου. Βάσει αυτών οι, μεγάλης χωρητικότητας, θεατρικοί χώροι θα λειτουργήσουν στο όριο της επιβίωσης – οι οποίοι αν επικρατούσε το αρχικό σενάριο δεν θα άνοιγαν καθόλου. Θέτει, όμως, εν αμφιβόλω την παρουσία των μικρών σκηνών στην Αθήνα. Αυτό σημαίνει ότι ένα θέατρο 100 θέσεων θα μπορεί να δέχεται έως 30 θεατές, ένα θέατρο 80 θέσεων έως 24 κ.ο.κ., εξασφαλίζοντας τους, εν ολίγοις, πενιχρά έσοδα. Και πως αν δεν ενεργοποιηθεί η πολυλάλητη επιδότηση των κενών καθισμάτων από το υπουργείο Πολιτισμού και τα συναρμόδια υπουργεία που το τροφοδοτούν, ένα μεγάλο κομμάτι της θεατρικής κοινότητας θα μείνει εκτός εργασίας με ολέθρια αποτελέσματα.
«Έχει σημασία με τι είδους ανταποδοτικά μέτρα θα μείνουν ανοιχτά τα θέατρα. Γιατί και η λειτουργία τους δεν εγγυάται την προσέλευση μετά από τόσο φόβο που έχει επικοινωθεί στο κοινό της Ελλάδας, μεταστρέφοντας εντελώς την διάθεση του» τονίζει ο παραγωγός Γιώργος Ισαάκ που αυτή τη στιγμή ετοιμάζει 15 παραγωγές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με την προοπτική να εργαστούν σε αυτές περί τα 400 άτομα.
Τα πρώτα προβλήματαΤην ίδια ώρα, η οδηγία ενημέρωσης του χάρτη υγιειονομικής ασφάλειας που θα γίνεται ανά 14 ημέρες αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στον τομέα της προπώλησης εντός κι εκτός Αττικής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η πολιτιστικά δραστήρια περιοχή της Θεσσαλονίκης που αυτή τη στιγμή τελεί σε επίπεδο 2 (επίπεδο επιτήρησης). Με δεδομένο ότι η διαδικασία προπώλησης θα ξεκινήσει στις 12 Οκτωβρίου και η πιθανότητα να αλλάξουν τα επιδημιολογικά δεδομένα στο επόμενο 15νθήμερο να είναι σταθερή, οι παραγωγές θα ξεκινήσουν να πωλούν εισιτήρια με άλλα μέτρα χωρητικότητας (50%) κινδυνεύοντας ωστόσο να δώσουν παραστάσεις με τη χαμηλότερη δυνατή προσέλευση (30%).
«Μας ανακοινώνεται ότι κάθε λίγο και λιγάκι θα διαπραγματευόμαστε τη δουλειά μας για την οποία έχουμε προετοιμαστεί και στην οποία έχουμε επενδύσει χρήματα και κόπο εδώ και έξι μήνες, τουλάχιστον» σημειώνουν οι παραγωγοί του Christmas Τheater Γιώργος Εριτσίδης και Βαγγέλης Περράκης, της μεγαλύτερης αθηναϊκής σκηνής με χωρητικότητα 2600 ατόμων. Στην Αθήνα, η καθυστερημένη ανακοίνωση των μέτρων αναμένεται να προκαλέσει κομφούζιο (και) στην προπώληση αφού τα θέατρα δεν θα μπορέσουν ν’ ανοίξουν αν, προηγουμένως, δεν έχουν “τρέξει” έστω και κάποιες ημέρες οι σχετικές πλατφόρμες.
Οι κινηματογράφοι λειτουργούν κατά τον ίδιο τρόπο με τα κλειστά θέατρα (30% πληρότητα, υποχρεωτική μάσκα, έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου) ενώ στα κλειστά μουσεία επιβάλλονται αποστάσεις 2 μέτρων, χρήση μάσκας και απαγόρευση ομαδικών ξεναγήσεων.
Μπορεί, λοιπόν, τα χειρότερα να απεφεύχθησαν, αλλά οι παρούσες υγιειονομικές οδηγίες θα χρειαστεί να τροποποιηθούν με διαβούλευση επί τα βελτίω για να συντηρηθεί η πολιτιστική ζωή της χώρας.
Δείτε το Χάρτη Υγειονομικής Ασφάλειας και Προστασίας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της