Το Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής, ένα από τα σημαντικότερα και επιδραστικότερα θέατρα της αθηναϊκής σκηνής, περνάει στη νέα του εποχή και ανοίγει τις πόρτες του την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου. Τη σεζόν πρόκειται να ανοίξει το έργο «Τέφρα και Σκιά» του Χάρολντ Πίντερ σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα και στην εξαιρετική μετάφραση της Τζένης Μαστοράκη, με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Ήμελλο και τη Μαρία Σκουλά.
Χτίζοντας γέφυρες με τη σπουδαία ιστορία του ιδρυτή του και με το βλέμμα ταυτόχρονα στραμμένο μπροστά, o πολιτιστικός οργανισμός «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου αναλαμβάνει για τα επόμενα 10 χρόνια το ιστορικό θέατρο της Κυψέλης.
Το έργο πρωτοανέβηκε από τον Λευτέρη Βογιατζή το 2000 με τη Ρένη Πιττακή και τον ίδιο επί σκηνής. Τα φιλμς που αποτελούσαν μέρος της παράστασης του 2000 είχε υπογράψει ο Γιώργος Σκεύας. Σήμερα, στο φουαγιέ του θεάτρου, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πριν την έναρξη της παράστασης video-installation με πλάνα αδημοσίευτα από το πρώτο ανέβασμα του έργου, 20 χρόνια μετά.
«Τέφρα και Σκιά»: Λίγα λόγια για το έργοΈνας άντρας και μια γυναίκα.
Ο Ντέβλιν και η Ρεβέκα. Και οι δυο σαραντάρηδες.
Ένα ζευγάρι, παντρεμένοι ή όχι,
στο τελευταίο στάδιο μιας θρυμματισμένης σχέσης.
Δύο άνθρωποι.
Ένα μεγάλο δωμάτιο, το καθιστικό, σ’ ένα σπίτι κάπου στην Αγγλία. Ο κήπος πιο πέρα. Έξω σκοτεινιάζει, ενώ μέσα οι λάμπες φέγγουν όλο και πιο ζωηρά. Υπάρχει ένας κόσμος από παγωμένες, λασπωμένες πόλεις, έρημες αποβάθρες, συνοριακά φυλάκια, παιδιά που τ’ αρπάζουν με τη βία από την αγκαλιά των μανάδων τους. Κανείς δεν γνωρίζει αν βρισκόμαστε στην Αγγλία ή ταυτόχρονα στο Άουσβιτς, ή σε οποιοδήποτε άλλο μέρος στο οποίο οι βιαιοπραγίες ήταν, ή πραγματικά είναι ακόμη, μέρος του τοπίου.
Όπως τα περισσότερα έργα του Πίντερ, το «Τέφρα και Σκιά» απαιτεί μια συνολική ερμηνεία, ενώ ταυτόχρονα αντιστέκεται πεισματικά σε ερμηνείες. Απευθύνεται περισσότερο στο ένστικτο και το συναίσθημα παρά στη λογική και τη σκέψη. Για τον Πίντερ άλλωστε, το προσωπικό και το πολιτικό ήταν πάντοτε στενά συνδεδεμένα. Σ’ αυτό το έργο, όμως, είναι πιο αλληλένδετα παρά ποτέ.
Το έργο-σταθμός της ρώσικης δραματουργίας «Συμφορά από το πολύ μυαλό» του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ θα παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο του 2020 στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού, με έναν επιλεγμένο 13μελή θίασο ως επί το πλείστον νέων ηθοποιών.
Το θεμελιώδες αυτό κείμενο ανέβηκε για πρώτη φορά από τον Λευτέρη Βογιατζή το 1986 και έκτοτε δεν παρουσιάστηκε ποτέ ξανά στην Ελλάδα. Η παράσταση σηματοδοτεί την επιστροφή του Στάθη Λιβαθινού στο ελεύθερο θέατρο, καθώς πρόκειται για την πρώτη του σκηνοθεσία μετά τη θητεία του ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.
Ο σκοπός της νέας εποχής του θεάτρουΈχοντας κοντά μας καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε ο Λευτέρης Βογιατζής, σκοπός της νέας εποχής του θεάτρου είναι να αντλήσει έμπνευση από το έργο και το πνεύμα του, αλλά και να δημιουργήσει ταυτόχρονα ένα ρεπερτόριο με νέες παραστάσεις και νέες καλλιτεχνικές προτάσεις. Παράλληλα, επιστρέφουν δυναμικά τα σεμινάρια και εργαστήρια της «νέας ΣΚΗΝΗΣ», στα οποία ανιχνεύεται ο τρόπος με τον οποίο δούλευε ο ίδιος και στα οποία θα διδάξουν καλλιτέχνες που δούλεψαν μαζί του, όπως η Αμαλία Μουτούση, ο Νίκος Κουρής, ο Γιώργος Σκεύας και άλλοι.
Τέλος προγραμματίζεται η αξιοποίηση του πολύτιμου και σπάνιου οπτικοακουστικού αρχείου του Λευτέρη Βογιατζή που έχει δωριστεί στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, καθώς και η συντήρηση στην ανανεωμένη αποθήκη του θεάτρου των πολύτιμων κοστουμιών, σκηνικών και εκδόσεων της «Εταιρείας των φίλων της Τέχνης του Θεάτρου». Μια παρακαταθήκη με αξία ιστορική, εκπαιδευτική και καλλιτεχνική, η οποία θα πραγματοποιηθεί από την «Εταιρία των Φίλων της Τέχνης του Θεάτρου» σε συνεργασία με τη «Λυκόφως».