Για ακόμη μια φορά, “Η Μάχη του Ανγκιάρι” επανέρχεται στο προσκήνιο, μετά από νέες έρευνες. Πρόκειται για έναν χαμένο πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που πολλές φορές αναφέρεται και ως “Ο Χαμένος Λεονάρντο” και δημιουργήθηκε το 1505. Απεικονίζει τέσσερις άντρες σε άλογα να μάχονται στην Μάχη του Ανγκιάρι το 1440.
Τα ίχνη του πίνακα έχουν χαθεί από το 1563 και από τότε ερευνητές από όλο τον κόσμο τον αναζητούν -δεν είναι λίγο να βρεθεί ακόμα ένα έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που ως γνωστόν δεν ζωγράφιζε τόσο συχνά.
Το “μυστήριο” του χαμένου πίνακα έγινε για πρώτη φορά διάσημο στο ευρύ κοινό, όταν μία ομάδα ερευνητών ανακάλυψε ότι ο πίνακας μπορεί να υπάρχει ακόμα μέσα σε έναν κρυφό εσωτερικό τοίχο κάτω από ένα τμήμα μίας τοιχογραφίας του Τζόρτζιο Βαζάρι, ο οποίος βρίσκεται στο Παλαιό Παλάτι (Palazzo Vecchio) που σήμερα είναι το δημαρχείο της Φλωρεντίας.
Παράλληλα, η κεντρική σκηνή του πίνακα είναι γνωστή σε εμάς μέσα από τα σκίτσα του Ντα Βίντσι, αλλά και από ένα σκίτσο του Ρούμπενς, που είχε βασιστεί σε ένα έργο του Ιταλού ζωγράφου Lorenzo Zacchia, που με την σειρά του είχε βασιστεί από τον πίνακα ή τα σκίτσα του ντα Βίντσι.
Μετά από χρόνια αναζήτησης, όμως, το “χαμένο αριστούργημα” παραμένει άφαντο. Σήμερα, κάποιοι ειδικοί ισχυρίζονται ότι καμία έρευνα δεν θα ολοκληρωθεί, γιατί πολύ απλά το έργο δεν υπάρχει και δεν υπήρξε ποτέ.
Σε συνάντηση των γκαλερί Uffizi στην Φλωρεντία, οι ιστορικοί τέχνης Ρομπέρτα Μπαρσάντι, Τζιανκούλα Μπέλλι, Εμανουέλα Φερέτι και Σεσίλια Φροσινίνι παρουσίασαν την έρευνα τους, που ισχυρίζονται πως επιβεβαιώνει το γεγονός ότι το έργο του ντα Βίντσι δεν βρίσκεται πίσω από τους τοίχους του δημαρχείου της πόλης, καθώς ο καλλιτέχνης τελικά δεν ζωγράφισε ποτέ το έργο αυτό.
Αρχικά υποστηρίζουν ότι ο τρόπος που ο πίνακας είχε προετοιμαστεί, με τεχνικές που περιλαμβάνουν γκέσο (σκόνη γύψου) και λάδι, το κατέστησαν αδύνατο να υλοποιηθεί. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι δεν θα είχε μπορέσει ποτέ να ζωγραφίσει την εικόνα, αφού η μπογιά δεν θα έμενε.
“Εφόσον η διαδικασία προετοιμασίας του τοίχου δεν ήταν επιτυχής, ο Λεονάρντο δεν ζωγράφισε ποτέ πάνω του. Άρα, η μάχη του Λεονάρντο έμεινε μόνο στα σκίτσα”.
Παράλληλα, οι ερευνήτριες ισχυρίζονται ότι τα ίχνη μπογιάς που βρέθηκαν κάτω από τον τοίχο του δημαρχείου και υπονοούν ότι κάποτε υπήρχε κάτι εκεί, δεν ανήκουν αναγκαστικά στον πίνακα του Λεονάρντο. Αν και ήταν το ίδιο χρώμα που είχε χρησιμοποιηθεί στην Μόνα Λίζα, δεν μπορεί να αποδειχθεί τίποτα, αφού η συγεκρκιμένη απόχρωση ήταν πολύ δημοφιλής την εποχή εκείνη.
Εφόσον οι έρευνες της “άλλης πλευράς” δεν μπορούν να ολοκληρωθούν, καθώς προϋποθέτουν επέμβαση στο έργο του Βαζάρι, που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές αλλοιώσεις, η αλήθεια για τον “χαμένο πίνακα του Λεονάρντο” μάλλον δεν θα αποκαλυφθεί σύντομα.