και παράλληλα, πειραματίζομαι μέσα από νέες μορφές τέχνης. Δεν έχω νιώσει ποτέ «σιγουριά» γι’ αυτή μου την επιλογή νιώθω όμως πως υπήρχε από την αρχή μια φυσικότητα στον τρόπο ύπαρξής μου μέσα στο χώρο της μόδας. Θεωρώ πως αυτό σχετίζεται με την οικογενειακή μας παράδοση στον κλάδο της ένδυσης και τις εικόνες που έχω συλλέξει ασυνείδητα στην παιδική μου ηλικία. Από μικρή, θυμάμαι τον πατέρα μου να φέρνει τα δείγματα της νέας συλλογής στο σαλόνι του σπιτιού μας και να συζητάμε πάνω σε αυτά. Συμμετείχα στη διαδικασία δημιουργίας μιας συλλογής πολύ πριν το καταλάβω.
Η αρμονία είναι κάτι που με απασχόλησε από παιδί και συνεχίζει ως σήμερα.Τώρα πια έχει γίνει μια αυτόματη διαδικασία για εμένα η αισθητική επεξεργασία όσων συμβαίνουν γύρω μου καθώς και η λειτουργικότητα τους.
Η γυναίκα ως ρόλος είναι πιο απελευθερωμένη και συνδεδεμένη με τον συναισθηματικό της κόσμο, γεγονός που ενισχύει την προσωπική έκφραση σε χώρους όπως αυτός της μόδας. Επιπλέον ως γυναίκα, μου δίνεται η δυνατότητα να αντιληφθώ τις ανάγκες της σιλουέτας μου, γεγονός το οποίο υπήρξε πολύ βοηθητικό στην πορεία μου και στήριξε απόλυτα την φιλοσοφία του σχεδιασμού μου η οποία είναι οτι «το ρούχο είναι το σπίτι του σώματος».
Το ότι έχουμε καταφέρει, σχεδόν μισό αιώνα, να εξάγουμε ελληνικό σχεδιασμό και πολιτισμό καθώς και ελληνικής κατασκευής παραγωγή σε όλο το πλανήτη, το θεωρώ επίτευγμα ειδικά τις τελευταίες δύο δεκαετίες που ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος.
Η επιλογή των υλικών είναι το πρώτο βήμα για μένα σε μια κολεξιόν.Με γνώμονα αυτά, ονειρεύομαι τα νέα ρούχα και ξεκινάω τον σχεδιασμό. Η αίσθηση του υλικού πάνω στο σώμα είναι για μένα το έναυσμα για δημιουργία κάποιες φορές ακόμα και η έμπνευση του θέματος μιας ολόκληρης συλλογής. Αυτός είναι και ο λόγος που τις περισσότερες φορές σχεδιάζω τα δικά μου υφάσματα και δεν ξεκινάω από το πατρόν αλλά απο το νήμα που θα συνθέσει ένα ύφασμα.
Η άνεση και η λειτουργικότητα χαρακτηρίζει τα ρούχα μου.Η κίνηση του σώματος μέσα στο ένδυμα με απασχολεί και αφιερώνουμε πολλές ώρες στην πρόβα και τη μελέτη ενός ρούχου εγώ και η ομάδα μου ώστε να επιτύχουμε να δείχνει όχι μόνο όμορφο αλλά και να «φιλοξενεί» σωστά το σώμα.
Οι εποχές που διανύουμε είναι ζοφερές και σε οικονομικό αλλά και σε πολιτισμικό επίπεδο.Ο διάλογος, όμως, της ελληνικής μόδας με την παγκόσμια αγορά από την στιγμή που είμαστε προσανατολισμένοι εξ’ αρχής προς αυτήν, είναι και παραμένει ανοιχτός. Είμαστε «συντονισμένοι» και συνδεδεμένοι με όλους τους συνεργάτες μας και το εμπορικό δίκτυο μας. Ό,τι προκύπτει και έχουμε να διαχειριστούμε – είτε θετικό είτε αρνητικό – το αντιμετωπίζουμε όλοι μαζί και παράλληλα, με υπομονή και πίστη στις πρωταρχικές μας αξίες και επιλογές.
Με γοήτευσε από πολύ νωρίς το θέατρο και μου παρουσίασε εικόνες και ένα νέο σύμπαν για τον σχεδιασμό των συλλογών μου.Αυτό σαν γεγονός άνοιξε έναν δημιουργικό διάλογο με τους ανθρώπους του θεάτρου, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Έτσι, προέκυψαν, κατά καιρούς, αξιόλογες συνεργασίες επιμέλειας κοστουμιών, πάντα όμως μέσα από το πρίσμα της σχεδιαστικής μου ταυτότητας και το πώς αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει ενισχυτικά στο όραμα της εκάστοτε θεατρικής παραγωγής. Μου δίνει πολύ χαρά να δημιουργώ ρούχα που ενδυναμώνουν έναν ρόλο και λειτουργούν προστατευτικά για τον ηθοποιό επί σκηνής.
Νομίζω καθρεφτίζει και το ατομικό αλλά και το κοινωνικό status της αντίστοιχης περιόδου.
Απολαμβάνω να είμαι θεατής στο θέατρο.Το θεωρώ ιδιαίτερα εκπαιδευτικό ως και ψυχοθεραπευτικό.
Αρκετές γυναίκες της τέχνης έχουν υπάρξει πηγή έμπνευσης για εμένα.Θα ήθελα να είχα την ευκαιρία να ντύσω τη Μελίνα Μερκούρη. Για όλα αυτά που ήταν και εκπροσωπούσε εν ζωή και για το γεγονός ότι η μορφή της παραμένει συμβολική μέχρι και σήμερα.
Η Ιφιγένεια είναι το κεντρικό πρόσωπο σε δύο σπουδαία έργα. Η τραγικότητα του ρόλου της και η γενναιότητα που αντιμετωπίζει τα ζητήματα που προκύπτουν είναι στοιχεία έμπνευσης και αφορμές για δημιουργικότητα. Η δυτή ταυτότητα της πριγκίπισσας που μεταλλάσεται σε ιέρεια σε ξένο τόπο (Ταυρική χωρα) είναι σχεδόν διεγερτικό για τη φαντασία μου – αυτός ήταν και ο λόγος που επιλέχθηκε το συγκεκριμένο έργο. Η αλήθεια είναι πως δεν έχω οραματιστεί ακόμα την μορφή που θα της έδινα μιας και όλο το ενδιαφέρον μου είναι στραμμένο στο να οργανωθεί σωστά και περιεκτικά το πρόγραμμα του workshop. Η Ιφιγένεια αποτελεί πρόκληση για εμένα σχεδιαστικά και ψυχολογικά.
Έχω ήδη ασχοληθεί ενεργά με την ενδυματολογική επιμέλεια παραστάσεων και θα επιθυμούσα να το συνεχίσω, όσο βέβαια μου επιτρέπεται κι από το πρόγραμμα της δημιουργίας των συλλογών και των υποχρεώσεών μου ως creative director του brand.
Η Ιωάννα Κουρμπέλα συμμετέχει στο Open Plan του Φεστιβάλ Αθηνών και ηγείται στο εργαστήριο «Morphes», ένα εργαστήριο μόδας εμπνευσμένο από τη μορφή της Ιφιγένειας. Το εργαστήριο θα γίνει στο ατελιέ Κουρμπέλα όσο και on line με διάρκεια δύο μηνών (Νοέμβριος – Δεκέμβριος).
Στο εργαστήριο θα συμμετάσχουν, επίσης, ως εισηγητές η εικαστικός Μαριάννα Κατσουλίδη, η μοντελίστ Τζέλα Μητροπάνου, η σκηνογράφος-ενδυματολόγος Μίκα Πανάγου, η στυλίστρια Alex Petsetakis και η διευθύντρια του περιοδικού Marie Claire Γαλάτεια Λασκαράκη.