Η Σκωτία πρωτοπορεί προσφέροντας δωρεάν τα προϊόντα περιόδου στις γυναίκες.
Η πρωτοβουλίαΣτις 24 Νοεμβρίου η Σκωτία πέρασε τον Προϋπολογισμό Προϊόντων Περιόδου κι έγινε η πρώτη χώρα που θα παρέχει δωρεάν τα προϊόντα περιόδου, ανώνυμα στις γυναίκες που τα χρειάζονται. Ξεκίνησε με μία καμπάνια που τρέχει εδώ και 4 χρόνια για την καταπολέμηση της «φτώχειας της περιόδου». Η πρώτη κίνηση έγινε το 2017 από την Μόνικα Λέννον του Εργατικού Κόμματος με την παρουσίαση του προϋπολογισμού. Ωστόσο, τότε υπήρξαν ανησυχίες για το αν θα μπορούσε η κυβέρνηση να αντέξει οικονομικά αυτήν την πρωτοβουλία, καθώς θα κόστιζε περίπου 8,7 εκατομμύρια λύρες το χρόνο.
Όμως, μετά κι από πιέσεις των υποστηρικτών της καμπάνιας, οι αντιστάσεις κάμφθηκαν τον Φεβρουάριο. Η Λέννον δήλωσε “Έχει γίνει μια τεράστια αλλαγή στον τρόπο που η περίοδος συζητιέται στην δημόσια ζωή. Λίγα χρόνια πριν δεν είχε υπάρξει ποτέ ανοιχτή συζήτηση για την εμμηνόρροια στο Κοινοβούλιο και τώρα είναι κάτι συνηθισμένο”.
“Αυτό θα φέρει τεράστια διαφορά στις ζωές γυναικών και κοριτσιών και όλων με εμμηνόρροια. Έχει ήδη υπάρξει τεράστια εξέλιξη σε κοινοτικό επίπεδο και μέσα από τοπικές αρχές στο να δίνουν σε όλους την ευκαιρία για αξιοπρέπεια όσον αφορά την περίοδο” πρόσθεσε η Λέννον.
Ορισμένα σκωτσέζικα συμβούλια όπως αυτό στην Βόρεια Άιρσαϊρ καθώς και μερικοί ιδιώτες παμπ, εστιατορίων και γηπέδων ποδοσφαίρων, προσέφεραν ήδη προϊόντα περιόδου δωρεάν. Αυτό έγινε χάρη στην βοήθεια της ομάδας “On the Ball” και σύμφωνα με την εκπρόσωπό του “Είναι ένα φοβερό αποτέλεσμα και εξαιρετικό να βλέπει κανείς τέτοια ενότητα στην τελική ψήφο για τη δωρεάν παροχή προϊόντων περιόδου στην Σκωτία”.
Η ίδια συνέχισε λέγοντας ότι “Ο Προϋπολογισμός Προϊόντων Περιόδου είναι ένα φοβερό παράδειγμα μιας ευρείας γκάμας ανθρώπων που δουλεύουν όλοι μαζί για να κάνουν την αλλαγή, από πολιτικούς μέχρι ποδοσφαιρικούς φιλάθλους”. Επίσης, τόνισε ότι “Δίνει τόση έμπνευση να βλέπεις ότι η Σκωτία ανοίγει τον δρόμο κι ελπίζουμε αυτό να ενθαρρύνει κι άλλους ανθρώπους να γίνουν ενεργοί και να ξεκινήσουν να φέρνουν την αλλαγή που θέλουν να βλέπουν”.
Η δυσκολία απόκτησης προϊόντων περιόδουΣε έρευνα του 2018 σε Σκωτία, Αγγλία και Ουαλία βρέθηκε ότι το 25% των γυναικών έχαναν το σχολείο ή τη δουλειά επειδή δεν μπορούσαν οικονομικά να αντέξουν την αγορά προϊόντων υγιεινής. Μια άλλη έρευνα από το Young Scot της ίδιας χρονιάς έδειξε πως 1 στις 4 αδυνατούσε να έχει πρόσβαση στα προϊόντα αυτά όταν τα είχε ανάγκη. Κατά την διάρκεια της πανδημίας, η φτώχεια που σχετίζεται με εξασφάλιση ειδών περιόδου έχει αυξηθεί σύμφωνα με φιλανθρωπικά ιδρύματα που παρέχουν αυτά τα προϊόντα.
Μια ακόμη επιτυχία αυτής της χρονιάς είναι η κατάργηση του φόρου για τα ταμπόν ,σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο, που μέχρι πρόσφατα τα χαρακτήριζαν ως «μη απαραίτητα προϊόντα πολυτελείας», με φόρο της τάξεως του 5%. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 θα πάψει να υπάρχει!
Πηγή: Dazed