MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΝΕΑ

Λίνα Μενδώνη: Ο Λιγνάδης με εξαπάτησε με την υποκριτική του τέχνη

Σε διαδικτυακή συνέντευξη, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη νίπτει τα χείρας της για τον διορισμό του Δημήτρη Λιγνάδη στο Εθνικό Θέατρο, χαρακτηρίζοντας τον σήμερα “επικίνδυνο άνθρωπο”.

author-image Στέλλα Χαραμή

Πλήρη άγνοια για το ποιόν και αποποίηση κάθε ευθύνης για την τοποθέτηση του Δημήτρη Λιγνάδη στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου δηλώνει επίμονα η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Ο σήμερα – κατά τα λεγόμενα της – «επικίνδυνος Λιγνάδης» διορίστηκε από την ίδια το Σεπτέμβριο του 2019 αποκλειστικά βάσει καλλιτεχνικών κριτηρίων και όχι εξυπηρετώντας κάποιου είδους προσωπική σχέση τόσο με την ίδια όσο και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

«Εμείς δεν ξέραμε, δεν γνωρίζαμε απολύτως τίποτα και ουδείς μας κατέθεσε γραπτή αναφορά για ανάρμοστη συμπεριφορά του κ. Λιγνάδη. Πιστεύετε ότι αν γνωρίζαμε θα είμαστε τόσο αφελείς να τον διορίσουμε; Ας βρεθεί ένα τεκμήριο ότι, είτε ο πρωθυπουργός, είτε εγώ είχαμε ιδιωτικές επαφές μαζί του. Σας εγγυώμαι πως δεν θα βρεθεί γιατί δεν υπάρχει. Δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα, δεν φοβόμαστε τίποτα» απαντούσε κατ’ επανάληψη στις επίμονες δημοσιογραφικές ερωτήσεις. Αρνούμενη, φυσικά, να αναλάβει έστω εκ των υστέρων το πολιτικό κόστος της ανάθεσης.

Ούτε για λόγους ευθιξίας

Απεναντίας, όπως ξεκαθάρισε, δεν πρόκειται να παραιτηθεί (ούτε για λόγους ευθιξίας) αποδομώντας και το κίνημα που ζητά επιτακτικά την παραίτηση της. Και παρότι επί των ημερών της στο υπουργείο Πολιτισμού, ‘έσκασε’ πιθανώς το μεγαλύτερο σκάνδαλο στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής τέχνης με τον τέως καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Δημήτρη Λιγνάδη να συνδέεται με σωρεία καταγγελιών σεξουαλικής βίας (και) εις βάρος ανήλικων.

Θύμα εξαπάτησης

Ως μοναδική υπεράσπιση της θέσης της και της κωλυσιεργίας του ΥΠΠΟ να αναλάβει δράση, η Λίνα Μενδώνη κατέφυγε στο επιχείρημα της εξαπάτησης! «Από την στιγμή που ξεκίνησαν οι φήμες οι οποίες φωτογράφιζαν τον Δημήτρη Λιγνάδη τον πιέσαμε πολύ να μας πει αν συνδέεται με αυτές. Εκείνος, όμως, με την βαθιά υποκριτική του τέχνη μας εξαπάτησε και με εξαπάτησε. Προσωπικά αισθάνομαι εξαπατημένη από τον κ. Λιγνάδη. Με διαβεβαίωνε με μια σταθερή άρνηση ότι οι φήμες δεν τον αφορούν. Μέχρι που επέλεξε να παραιτηθεί μερικές ημέρες αργότερα μετά από τη συνέντευξη του Νίκου Σ.» είπε χαρακτηριστικά δηλώνοντας, επί της ουσίας, θύμα κι εκείνη των πρακτικών του Δημήτρη Λιγνάδη!

Η πληροφορία ήρθε από την τηλεόραση

Κι ενώ η πρώτη μηνυτήρια αναφορά κατά Λιγνάδη έγινε πριν από δέκα ημέρες στον αρμόδιο εισαγγελέα, η υπουργός Πολιτισμού επέμεινε πως ενημερώθηκε γι’ αυτήν ως τηλεθεάτρια, παρακολουθώντας την προχθεσινή συνέντευξη που έδωσε ο ίδιος ο 40χρονος Βασίλης στην συχνότητα του Alpha. Και σε αυτή την περίπτωση, η κ. Μενδώνη υπεραμύνθηκε των προσωπικών της αντανακλαστικών όσο και της υπηρεσίας της, λέγοντας πως το ΥΠΠΟ δεν έχει μηχανισμούς ελέγχου και πληροφόρησης των καταγγελιών που γίνονται στην Εισαγγελία.

Και μπορεί η κ. Μενδώνη να μην έχει την κατάλληλη ενημέρωση ή την αναγκαία ερευνητική διάθεση – προκειμένου να αποτρέψει να την ξεπεράσουν οι ραγδαίες εξελίξεις – έκανε παρόλα αυτά ενδελεχή έρευνα στο αρχείο της για να οχυρώσει το αλάνθαστο των πράξεων της και – γιατί όχι – να αποδώσει αιχμές ευθυνών στους προκατόχους της. Την ώρα που καλούσε την αντιπολίτευση να επιδείξει το μάξιμουμ του consensus, αφού ο «βιασμός δεν έχει πολιτικό χρώμα, δεν ανήκει σε κανένα κόμμα» και οφείλουν από κοινού να αποφευχθούν φαινόμενα κομματικοποίησης της κρίσης γύρω από τη σεξουαλική βία, την ίδια ώρα εγκαλούσε στελέχη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Η κ.Μενδώνη κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου.

Νέα μήνυση για βιασμό

Εν τω μεταξύ, λίγες ώρες πριν την διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου έγινε γνωστό πως κατατέθηκε και δεύτερη μήνυση κατά του Δημήτρη Λιγνάδη από έναν 25χρονο σήμερα άνδρα μέσω της οποίας τον καταγγέλλει για βιασμό το 2010 ενώ ο ίδιος ήταν 14 ετών. Το έγκλημα – εφόσον αποδειχθεί – δεν έχει παραγραφεί.

Στον ‘Αρειο Πάγο

Με τις εξελίξεις να αναμένεται να πάρουν μορφή χιονοστιβάδας – από την στιγμή που η μία μετά την άλλη υποθέσεις παίρνουν το δρόμο της Δικαιοσύνης – η κ. Μενδώνη αναγγέλλει διαδικασίες θεσμικής παρέμβασης: «Εκπροσωπώντας τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση κατέθεσα αναφορά, ένα υπόμνημα στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, όπου θέτω στην υπηρεσία της δικαιοσύνης το σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και των εποπτευομένων του φορέων, προκειμένου να παράσχουν οποιοδήποτε αποδεικτικό μέσον το οποίο κρίνεται ότι είναι απαραίτητο. Αυτονοήτως έθεσα στην διάθεσή τους και τον εαυτό μου και την περίπτωση που κριθεί ότι είναι απαραίτητη η προσωπική μου κατάθεση για οποιαδήποτε υπόθεση και σε οποιοδήποτε στάδιο» σημείωσε.

‘Ερχεται κώδικας δεοντολογίας σε εργασία και σχολές

Μετά την υπόθεση Λιγνάδη αλλά και τις καταγγελίες που θέλουν πολλούς άλλους προβεβλημένους ηθοποιούς να δρουν από την θέση σεξουαλικού κακοποιητή και όχι μόνο το ΥΠΠΟ οργανώνεται γύρω από ένα καινούργιο θεσμικό πλαίσιο.

«Ο κώδικας δεοντολογίας πρέπει να εφαρμοστεί και να επιβληθεί στους κρατικούς φορείς αλλά και στις εκπαιδευτικές δομές, γιατί εκεί μιλάμε για παιδιά» είπε η υπουργός Πολιτισμού. Ανακοίνωσε, συγκεκριμένα, την πρόθεση της να πιστοποιήσει τις δραματικές σχολές ώστε να υπάγονται και αυτές στον κώδικα δεοντολογίας. Σύμφωνα με την υπουργό, το νέο θεσμικό πλαίσιο που έχει αναλάβει ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης θα εκτείνεται σε όλο το φάσμα των εργασιακών σχέσεων «από τις ακροάσεις μέχρι τις συμβάσεις εργασίας». «Πρέπει να υπάρξει πλαίσιο και διασφάλιση για οτιδήποτε. Οι απλήρωτες πρόβες, η αμοιβή με ποσοστά στο τέλος της παράστασης, η μη υπογραφή συμβάσεων ενισχύουν την σιωπή. Ενισχύουν τις άθλιες απαιτήσεις των εχόντων εξουσία». Ξεκαθάρισε δε, ότι για όλους όσοι κατηγορούνται για περιστατικά βίας δεν θα συνεργαστούν στο εξής με κρατικούς φορείς ούτε ασφαλώς θα επιχορηγηθούν από το κράτος.

Προς υπεράσπιση των θυμάτων

Νωρίτερα, η Λίνα Μενδώνη τασσόταν αναφανδόν και επαναλαμβανόμενα στο πλευρό των θυμάτων και χρησιμοποιώντας πρώτο πληθυντικό καλούσε ενθαρρυντικά σε μια πορεία κάθαρσης. «Δεκαετίες ολόκληρες γυναίκες και άντρες πορευτήκαμε υπό το κράτος του φόβου και της κοινωνικής απόρριψης, του αρνητικού σχολιασμού, της ανασφάλειας, του αυτοπεριορισμού, της λογοκρισίας, για πράξεις που βάναυσα πρόσβαλαν, μας πρόσβαλαν, μας σημάδεψαν ανεξίτηλα. Τώρα όμως ήρθε η ώρα να σπάσει η σιωπή. Πολιτεία και κράτος, κοινωνικοί φορείς και οργανώσεις, να κόψουμε το γόρδιο δεσμό που υπαγόρευσαν πατριαρχικές παραδόσεις δεκαετιών με απόλυτη διαφάνεια και αιμοδοσία. Να μην επιτρέψουμε, να μην ανεχθούμε να υπάρξουν άλλα θύματα» έλεγε δηλώνοντας «συγκλονισμένη».

Τι θα γίνει στο Εθνικό

Μετά την πανωλεθρία διορισμού του Δημήτρη Λιγνάδη στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού, η πρακτική της απευθείας ανάθεσης σε κρατικό πολιτιστικό φορέα – όπως έχει ήδη γίνει γνωστό – θα αποτελέσει παρελθόν. Το υπουργείο Πολιτισμού θα ενεργοποιήσει την διαδικασία των προκηρύξεων με νέο θεσμικό πλαίσιο αφού το κατατεθειμένο από την τέως υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά ήταν – όπως παρατηρεί η διάδοχος της – γεμάτο από νομικά σφάλματα και εκπτώσεις προσόντων για τους υποψηφίους. Κατά τις δηλώσεις Μενδώνη, η προκήρυξη της θέσης θα γίνεται στα μέσα της θητείας του προηγούμενου διευθυντή ώστε να υπάρχει χρονική δυνατότητα σύμπλευσης τους.

Προς το παρόν, ζήτησε να μην «απαξιώσουμε το Εθνικό και το θέατρο γενικότερα» αφού οι «ηθοποιοί μεταδίδουν φως και θα έρθει η ώρα που το φως αυτό θα ξαναλάμψει».

Περισσότερα από Επίκαιρα