AKTO x METAXA: Επαναπροσδιορισμός του ιστορικού εμβλήματος του Σαλαμινομάχου μέσω διαγωνισμού
Ο Οίκος Μεταξά επαναπροσδιορίζει το ιστορικό έμβλημα του Σαλαμινομάχου μέσω ενός δημιουργικού διαγωνισμού και τη σύγχρονη ματιά των σπουδαστών του ΑΚΤΟ.
Δυόμιση χιλιάδες χρόνια μετά την ιστορική μάχη της Σαλαμίνας, το 2020, o Οίκος Μεταξά, συνεργάζεται με τον ΑΚΤΟ και φέρνει στο φως μια νέα δημιουργική αφήγηση, επαναπροσδιορίζοντας το ιστορικό έμβλημα και το συμβολισμό που φέρει στο λογότυπο του.
Βλέποντας το ως μια εξαιρετική συγκυρία ο Οίκος Μεταξά δημιούργησε μία πλατφόρμα δημιουργικής έκφρασης, ώστε νέα χαρισματικά ταλέντα να παρουσιάσουν το έργο τους, ενθαρρύνοντας κι επιβραβεύοντας την καλλιτεχνική τους έκφραση.
Ένθερμος υποστηρικτής της ομαδικότητας ο Οίκος Μεταξά, συνεργάστηκε με τον AKTO, το μεγαλύτερο εκπαιδευτικό όμιλο Τέχνης, Design & Media στην Ελλάδα, λανσάροντας έναν ιδιαίτερο διαγωνισμό: Σε μία ανοιχτή πρόσκληση, ζήτησε από τους φοιτητές και αποφοίτους της χρονιάς 2020 να προτείνουν τη δική τους ερμηνεία του Σαλαμινομάχου, προσεγγίζοντας το σύμβολο με βάση την ιστορία και τις αξίες που αντιπροσωπεύει, αποτυπώνοντας το δημιουργικά, με τα χαρακτηριστικά και την έμπνευση της δικής τους ματιάς.
Οι πέντε νικητές 1ο βραβείο, Γιώργος Κατσαρέλιας (απόφοιτος graphic design), @giorgos_kag«Η έμπνευση για την δημιουργία του έργου προέρχεται από τον μελανόμορφο ρυθμό (630-500 π.χ), τη ζωγραφική αγγείων που αποδίδει τα εικονιστικά μοτίβα με μαύρο χρώμα πάνω στην ανοιχτόχρωμη επιφάνεια του πηλού στην Αρχαία Ελλάδα. Στόχος μου, να εκσυγχρονίσω την αισθητική τους τοποθετώντας την στο σήμερα. Στο πρώτο επίπεδο επικρατεί το στοιχείο του νερού με καμπυλωτά και κυκλικά σχήματα, ένα ψάρι και σχέδια που παραπέμπουν σε κύματα. Στο επόμενο επίπεδο κυριαρχεί η τριήρης με τα κουπιά της και το επιβλητικό της μάτι ενώ κεντρικά έχουμε τον Σαλαμινομάχο σε στιγμή επίθεσης και δεξιά τον προάγγελο της νίκης των Ελλήνων, την κουκουβάγια».
2ο βραβείο, Αιμίλιος Κιλτσίκης (απόφοιτος sketch-comics-cartoon), @aimilioskiltsikis«Εμπνεύστηκα το κυκλικό μοτίβο των κυμάτων από τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά που βρέθηκαν στο Σπίτι των Δελφινιών, στο ιερό νησί της Δήλου. Σκέφτηκα πως τα κύματα που περιβάλλουν το κύριο θέμα ταιριάζουν απόλυτα στο στρογγυλό σχήμα του λογότυπου. Εστίασα επίσης στο γεγονός ότι το μοτίβο ακολουθεί την αριστερόστροφη κατεύθυνση του καπακιού, καθώς αυτό ξεβιδώνεται. Για την κεντρική εικόνα σκίτσαρα το στρατιώτη, ο οποίος απεικονίζεται στραμμένος μπροστά και με τα χέρια ανοιχτά, για να τονίσω τη δόξα και το μεγαλείο των πολεμιστών. Τέλος έβαλα τον ήλιο πίσω από τον στρατιώτη για να υπογραμμίσω τη συναισθηματική κατάσταση του νικητή..».
3ο βραβείο, Μαρία Γιάννη (απόφοιτος graphic design), @maryjohn28«Τρία είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το λογότυπο της εταιρείας METAXA, τα οποία αποτέλεσαν και τη βάση της έμπνευσής μου: Ο Σαλαμινομάχος, η τριήρης και το πτηνό της σοφίας, η γλαυξ. Με τη μέθοδο του κολλάζ ανέπτυξα την εικαστική μου πρόταση που παραπέμπει σε ιστορικές μνήμες, εικονογραφώντας μορφές αναγνωρίσιμες και διαχρονικές. «Δανείζομαι» φωτογραφία (λεπτομέρεια) από το μνημείο που αναφέρεται στη ναυμαχία (Σαλαμίνα – Τύμβος , γλύπτης : Αχχιλέας Βασιλείου, 2005). Ο Σαλαμινομάχος απεικονίζεται κατοπτρικά (πάνω – κάτω) και είναι η κυρίαρχη μορφή που μαζί με το σκαρί της τριήρους αποτελεί ένα «σώμα». Ο κύκλος που περιέχει την κουκουβάγια – την οποία δείχνω σε πτήση – δηλώνει τον δρόμο για το μέλλον».
«Επικεντρώθηκα στο να πλάσω μία ιστορία μέσω της εικόνας, η οποία εστιάζει στα στοιχεία του λογοτύπου του οίκου METAXA. Τον Σαλαμινομάχο του σήμερα, 2500 χρόνια μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, τον είδα να είναι ένας νέος σαν κι εμάς, που δίνουμε τις δικές μας μάχες με άλλους τρόπους και με άλλα δεδομένα. Σαν σύμβολο σημερινό τον τοποθετώ στο κέντρο, ενώ τα υπόλοιπα στοιχεία (πλοίο, κουκουβάγια), αποκτούν δευτερεύοντα ρόλο στην εικόνα μου.»
«Η ιδέα πίσω από το έργο αυτό ήταν να ζωντανέψει το έμβλημα του METAXA εντάσσοντας τη δράση στα στοιχεία του. Έτσι, τα κύματα συντρίβονται στην τριήρη, ο Σαλαμινομάχος βρίσκεται σε κίνηση και οι κουκουβάγιες πετούν στον αέρα. Μία από αυτές επιχειρεί να ξεφύγει από το πλαίσιο του λογότυπου και της ίδιας της σελίδας, πετώντας προς εμάς, πάνω από το λογότυπο, συμβολίζοντας το ταξίδι και την εξερεύνηση που συνδέονται στενά με το METAXA».
Μία ξεχωριστή ομάδα επαγγελματιών, ειδικοί ο καθένας στον τομέα του, κλήθηκε από τον Οίκο Μεταξά για να προσφέρει την πολύτιμη καλλιτεχνική της ματιά, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο στη διαδικασία εκτίμησης των έργων. Από το δημοσιογραφικό χώρο οι Μίνα Μπιράκου, content director της 24 media, ο Χρήστος Χατζηϊωάννου, director of brand experience της 24 media, o Κίμωνας Φραγκάκης, εκδότης του Andro.gr, καθώς και o Φώτης Βαλλάτος, travel editor στο περιοδικό Blue. Τη συναρπαστική ομάδα συμπλήρωσαν εξαιρετικοί καλλιτέχνες όπως ο Cacao Rocks, ο σκηνοθέτης Τάσος Μπουλμέτης κ.ά. που πρόσφεραν απλόχερα την κριτική τους ματιά εμπλουτίζοντας το διαγωνισμό με πολύτιμες γνώσεις.