Δανιήλ, το φως, η φυσική και η μεταφυσική του: Ατομική έκθεση του Δανιήλ Παναγόπουλου στη Roma Gallery
Η Roma Gallery φιλοξενεί την ατομική έκθεση του Δανιήλ Παναγόπουλου, με τίτλο «Δανιήλ, το φως, η φυσική και η μεταφυσική του».
Από την Πέμπτη 22 Απριλίου, η Roma Gallery φιλοξενεί την αναδρομική έκθεση του Δανιήλ Παναγόπουλου, «Δανιήλ, το φως, η φυσική και η μεταφυσική του», σε επιμέλεια του καθηγητή Μάνου Στεφανίδη. Η έκθεση, που χωρίζεται σε δύο ενότητες, είναι προγραμματισμένη ως εξής: Το Α’ μέρος με τίτλο «Τα νεανικά έργα» θα παρουσιαστούν μέχρι τις 14 Ιουνίου, ενώ το Β’ μέρος με τίτλο «Η ωρίμανση» θα διαρκέσει από 17 Ιουνίου μέχρι 6 Σεπτεμβρίου 2021.
Η Roma Gallery, μετά τα μουσειακά της αφιερώματα στον Παύλο (Διονυσόπουλο), Βάσω Κατράκη, Χρήστο Καπράλο, Βασίλη Σκυλάκο, Γιώργο Ζογγολόπουλο, Γιάννη Μίχα και συνεχίζοντας το ριζοσπαστικό της πρόγραμμα που αφορά στην προβολή εκείνων των ιστορικών προσωπικοτήτων που απαρτίζουν την ελληνική εικαστική avant-garde, παρουσιάζει το έργο ενός κορυφαίου καλλιτέχνη, του Δανιήλ Παναγόπουλου (1924 – 2008).
Ο επιμελητής της έκθεσης Μάνος Στεφανίδης σημειώνει:«Ο Δανιήλ (Danil) αποτελεί σήμερα το αίνιγμα της γενιάς του ‘60, όπως ανάλογα ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος παραμένει το αίνιγμα της γενιάς του ’30. Ο Δανιήλ υπήρξε μαθητής του Κωνσταντίνου Παρθένη και υπότροφος του ελληνικού κράτους στο Παρίσι, αργότερα κατέθεσε το μεγαλύτερο μέρος του έργου του στη Γαλλία, επηρεαζόμενος αρχικά από το επαναστατικό κλίμα του Μάη του ’68. Υπήρξε φίλος και συνεργάτης του ριζοσπάστη θεωρητικού και κριτικού τέχνης Pierre Restany, εισηγητή του Nouveau Réalisme, δηλαδή της ευρωπαϊκής, στοχαστικής απάντησης στην ιλαρή ελαφρότητα της αμερικανικής Pop Art.
Είναι πάντως πολύ ενδεικτικό ότι ο Δανιήλ, όπως εξάλλου κι ο επιστήθιος συνοδοιπόρος του Βλάσης Κανιάρης, έζησε και δημιούργησε παράλληλα με τα σύγχρονά του κινήματα δηλαδή την Art Mécano, την Arte Povera, την ομάδα Support – Surface, τον Minimalisme, το Informel χωρίς ποτέ να προσχωρήσει απολύτως σε αυτά αλλά επιμένοντας σταθερά στην καλλιτεχνική του ανεξαρτησία.
Ιδιαιτέρως πνευματώδης, εσωστρεφής, αφοσιωμένος σε μια έρευνα ασυμβίβαστη ο Δανιήλ, μας κληροδότησε έργο – ορόσημο μιας ολόκληρης εποχής που σαφώς υπερβαίνει τα όρια της Ελληνικής τέχνης και συμπορεύεται με τις καλύτερες στιγμές της μεταπολεμικής, ευρωπαϊκής πρωτοπορίας. Για τον ίδιο, μεγάλη τέχνη έχουμε όταν η αισθητική αναγκαιότητα καθιστά κοινωνική αναγκαιότητα. Πολύ νωρίς ξέφυγε από το τελάρο και την αφηγηματική αναπαράσταση για να διεκδικήσει τον τρισδιάστατο χώρο με μία σειρά κατασκευών που όμως ανέτρεπαν όλες τις παραδοσιακές συμβάσεις αναπαράστασης.
Χρησιμοποιώντας ευτελή υλικά, χαρτόκουτα, ξύλα, κουρέλια και αργότερα λινάτσες κατάφερε να δημιουργήσει έναν κόσμο που μέσα στην συγκινητικά χειροποίητη σαφήνεια του, αντιστεκόταν στο κυρίαρχο μοντέλο της υπερκατανάλωσης, της υπερπαραγωγής και της μαζικής εκβιομηχάνισης. Ορθολογιστής, υλιστής, καχύποπτος απέναντι σε οποιαδήποτε μεταφυσική “διαφυγή”, καταφέρνει παραδόξως με το ώριμο έργο του να ψηλαφήσει τα όρια του “κτιστού” και του “ακτίστου” φωτός και να καταθέσει δημιουργίες που χωρίς μεταφυσικές αναφορές, διαθέτουν ιερότητα και δέος».
Η Roma Gallery διαθέτοντας έναν μεγάλο αριθμό έργων του καλλιτέχνη, έχει προγραμματίσει να τα παρουσιάσει σε δύο ενότητες: στην πρώτη, με τίτλο «Τα νεανικά έργα», θα εκτεθούν ζωγραφικά έργα από την θητεία του στην Σχολή Καλών Τεχνών (1944 – 1947) και αργότερα, στα οποία κυριαρχεί η ιδιαίτερη αισθητική του καλλιτέχνη. Στους πρωτοπαρουσιαζόμενους αυτούς πίνακες τους οποίους φιλοτέχνησε ο Δανιήλ όταν ήταν 25 ετών, φαίνεται πόσο ώριμος, πόσο σημαντικός ζωγράφος είναι.
Στην δεύτερη ενότητα, «Η ωρίμανση», θα παρουσιαστούν οι συνθέσεις της ωριμότητάς του τα λεγόμενα Κουτιά (Boîtes) τη δεκαετία του 1960, τις συνθέσεις με τα διπλωμένα, επιζωγραφισμένα χαρτόνια και βέβαια οι μνημειακές του λινάτσες (1970 – 2007), αυτές που συνθέτει, που κατασκευάζει σαν αληθινός μηχανικός φωτός.
Η έκθεση θα συνοδεύεται από τεκμηριωμένη έκδοση με κείμενα της Διοχάντης, του Δημήτρη Αληθεινού και του επιμελητή. H χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική. Με βάση τις υγειονομικές οδηγίες, στο χώρο μπορούν να παρευρίσκονται μέχρι 4 άτομα, τηρώντας τις απαραίτητες αποστάσεις. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, κατόπιν ραντεβού.