Ο Ιταλός ζωγράφος, Σάντρο Μποτιτσέλι, που έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα πριν από 511 χρόνια, ήταν ίσως ο σπουδαιότερος καλλιτέχνης της πρώιμης Αναγέννησης. Μπορεί να πέθανε ξεχασμένος, έχοντας επισκιαστεί από τον Μιχαήλ Άγγελο, η σημασία του για την δυτική τέχνη, όμως, αναγνωρίστηκε και σήμερα θεωρείται πρωτοπόρος της εποχής του για την τεχνική και την αισθητική του.
Ένας από τους πιο παραγωγικούς ζωγράφους του 15ου αιώνα, είναι διάσημος για τους πίνακές με θέμα τη μυθολογία, μεταξύ αυτών και η «Άνοιξη» (ή «Αλληγορία της Άνοιξης»), που αποτελεί μία από τις πιο διάσημες αναπαραστάσεις της εποχής αυτής.
Το «μυστήριο» της Άνοιξης του ΜποτιτσέλιΟ Μποτιτσέλι ζωγράφισε την «Άνοιξη» κάποτε μεταξύ του 1477 και του 1482. Λέγεται ότι ήταν δώρο για τον γάμο του Lorenzo di Pierfrancesco, συγγενή του ισχυρού Ιταλού πολιτικού και λάτρη της τέχνης Lorenzo Medici. Η αμφισβητούμενη ημερομηνία, όμως, δεν είναι το μόνο γεγονός γύρω από τον πίνακα που ακόμα δεν έχει διαλευκανθεί, μετά από τόσους αιώνες. Πρόκειται για έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους, αλλά και διάσημους πίνακες στην ιστορία της δυτικής τέχνης.
Ακόμα και το όνομα του πίνακα, «La Primavera» («Η Άνοιξη»), δόθηκε από τον ιστορικό Giorgio Vasari, που «ανακάλυψε» τον πίνακα 70 χρόνια μετά την δημιουργία του. Μπορεί να είναι γενικά αποδεκτό ότι σε ένα επίπεδο ο πίνακας όντως απεικονίζει τον έρωτα, τον αισθησιασμό και τη γονιμότητα. Όμως, το ακριβές νόημα, καθώς και η έμπνευση του καλλιτέχνη, πίσω από τον διάσημο αυτό πίνακα αποτελεί ακόμα θέμα διαμάχης ανάμεσα στους ιστορικούς τέχνης και λάτρεις του Μποτιτσέλι.
Μάλιστα, για πολλούς είναι ίσως ο πιο αινιγματική και περίπλοκη εικόνα που δημιουργήθηκε ολόκληρο τον 15ο αιώνα. Σχεδόν έξι αιώνες μετά τη δημιουργία του, ο πίνακας αυτός αποτελεί ένα από τα μεγάλα «άλυτα» μυστήρια της τέχνης. Από τον 19ο αιώνα, ιστορικοί προσπαθούν να αποσαφηνίσουν το νόημα της εικόνας. Εκατοντάδες διαφορετικές ερμηνείες έχουν δοθεί (πάνω από 700 για να είμαστε συγκεκριμένοι, σύμφωνα με έρευνα). Άλλοι δέχονται ότι σηματοδοτεί όντως τον ερχομό της Άνοιξης, ενώ άλλοι (και αυτοί είναι πολλοί) θεωρούν ότι ο πίνακας δεν αναπαριστά καν την εποχή που έχει δώσει το όνομα της στο πίνακα!
Στον διάσημο πλέον πίνακα, βλέπουμε μια σειρά από μυθολογικές φιγούρες σε έναν κήπο (με περίπου 500 διαφορετικά αναγνωρισμένα είδη φυτών και λουλουδιών). Στα αριστερά του πίνακα βρίσκεται ο θεός Ερμής, δίπλα του οι Τρείς Χάριτες. Στο κέντρο βλέπουμε την Αφροδίτη (διάσημη φιγούρα στα έργα του Μποτιτσέλι), πάνω τον θεό του Έρωτα, ενώ στα δεξιά τον Ζέφυρο, τον δυτικό άνεμο, που κυνηγά μία νύμφη με όνομα Χλωρίδα, που μεταμορφώνεται στην Φλόρα, θεά της άνοιξης.
Κάποιοι, λοιπόν, βασίζονται στην αναπαράσταση των θεών και θεοτήτων της γονιμότητας και της άνοιξης, για να στηρίξουν την υπόθεση ότι ο πίνακας αποτελεί πράγματι αλληγορία της άνοιξης, και συγκεκριμένα της άνθησης της φύσης, αλλά και της γονιμότητας.
Άλλοι λαμβάνουν υπόψη την εποχή στην οποία δημιουργήθηκε ο πίνακας από τον Μποτιτσέλι, και ισχυρίζονται ότι ο πίνακας αφορά την «χρυσή εποχή» της Φλωρεντίας υπό τον Οίκο των Μεδίκων. Από την μία, ο κήπος στον οποίο βρίσκονται οι φιγούρες του πίνακα είναι γεμάτος πορτοκάλια, που αποτελούσαν σήμα των Μεδίκων. Από την άλλη, πολλοί ειδικοί έχουν αναγνωρίσει σημαντικά πρόσωπα της εποχής, όπως είναι η Caterina Sforza ως μία από τις τρεις Χάριτες και η Simonetta Vespucci ως η θεά Αφροδίτη στο κέντρο της εικόνας.
Τέλος, άλλη μία κυρίαρχη ερμηνεία αφορά την ένταξη του Μποτιτσέλι στο κίνημα νεο-πλατωνικών της Φλωρεντίας. Έτσι, θεωρείται ότι ο πίνακας μπορεί να αναφέρεται στην ηθική του κινήματος, μία μείξη της πλατωνικής σκέψης και χριστιανικών ιδανικών.
Το μόνο σίγουρο είναι, ότι όποια και αν ήταν η πραγματική έμπνευση του καλλιτέχνη, ο πίνακας αυτός θα μας θυμίζει πάντα τον ερχομό της άνοιξης, ακόμα κι αν τελικά ο καλλιτέχνης είχε άλλο νόημα στο μυαλό του.