Black Lives Matter: 1 χρόνο μετά τη δολοφονία Τζορτζ Φλόιντ τα πάρκα της Νέας Υόρκης γεμίζουν έργα τέχνης
Ένα χρόνο μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ και τις διαδηλώσεις του Black Lives Matter, δημόσιες εγκαταστάσεις τέχνης στην Νέα Υόρκη αξιοποιούν τα ξύλα που είχαν χρησιμοποιηθεί ως εμπόδια για τους διαδηλωτές.
Έχει περάσει ένας χρόνος από τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, που συγκλόνισε τις ΗΠΑ και τον κόσμο και “ξύπνησε” εκατοντάδες διαδηλώσεις κατά του ρατσισμού και της αστυνομικής βίας παγκοσμίως. Τότε, ίσως θυμάστε τα μεγαλύτερα καταστήματα της Νέας Υόρκης να “οχυρώνονται” με κόντρα πλακέ στα παράθυρα και τις βιτρίνες τους, ώστε να “προστατευτούν” από τις ζημιές και τις συγκρούσεις αστυνομίας και διαδηλωτών.
Σχεδόν ένα χρόνο μετά, λοιπόν, τα Worthless Studios, μία ΜΚΟ με στόχο την προώθηση της δημόσιας τέχνης στην Νέα Υόρκη, έρχεται να απαντήσει στην πρακτική αυτή των καταστημάτων, με το “Plywood Protection Project”(“Πρότζεκτ Προσταστίας με Κόντρα Πλακέ”). Η πρωτοβουλία αυτή κάλεσε καλλιτέχνες και σχεδιαστές να επαναχρησιμοποιήσουν κομμάτια από κόντρα πλακέ και να τα μεταμορφώσουν σε γλυπτά.
Η οργάνωση συγκέντρωσε τουλάχιστον 200 σανίδες ξύλου και το ανοιχτό κάλεσμα για καλλιτέχνες ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του 2020. Οι καλύτερες συμμετοχές επιλέχθηκαν και εγκαταστάθηκαν στους πέντε δήμους της Νέας Υόρκης: το Μανχάταν, το Μπρονξ, το Μπρούκλιν, το Κουίνς και το Στέιτεν Άιλαντ.
Πολλά από τα έργα του πρότζεκτ λειτουργούν σαν υπενθύμιση για τις διαδηλώσεις του κινήματος Black Lives Matter και των προσπάθειών τους για μεταρρυθμίσεις στο δικαστικό σύστημα και την αστυνομία των ΗΠΑ.
Ο ιδρυτής των Worthless Studios, Neil Hamamoto, ξεκίνησε την πρωτοβουλία για να ενθαρρύνει τους καλλιτέχνες να “συνομιλήσουν” με τις κοινότητές τους και να αξιοποιήσουν υλικά που χρησιμοποίησαν οι πολυεθνικές εταιρείες για να διαχωριστούν από τις διαδηλώσεις και το σημαντικό κίνημα που αναδύθηκε τον προηγούμενο χρόνο.
Έτσι, τα κόντρα πλακέ που είχαν χαραχτεί στη μνήμη των Νεοϋορκέζων με ένα αρνητικό πρόσημο, τώρα επαναχρησιμοποιούνται για να πουν την ιστορία των καταπιεσμένων αυτής της πόλης.
Συνολικά, επιλέχθηκαν πέντε έργα, ένα για κάθε δημοτικό διαμέρισμα της Νέας Υόρκης. Στο Queensbridge Park στο Κουίνς, η καλλιτέχνις Tanda Francis χρησιμοποίησε κόντρα πλακέ ξύλο για να δημιουργήσει ένα γλυπτό με τίτλο “Rockit Black”, κατά του στιγματισμού του μαύρου χρώματος.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Στο Στέιτεν Άιλαντ εγκαταστάθηκε ένα μεγάλο γλυπτό, με τίτλο “Open House” (“Ανοιχτό Σπίτι”) του σχεδιαστή Tony Dibernardo. Το έργο αυτό μοιάζει με μια θεατρική σκηνή και αυτός ήταν ο σκοπός του καλλιτέχνη, που θέλει να δει το γλυπτό του να γίνεται η σκηνή τοπικών θεατρικών ομάδων, που δεν είχαν την ευκαιρία να δουλέψουν κατά την πανδημία.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το Thomas Paine Park στο Μανχάταν, από την άλλη, κοσμεί πλέον ένα τεράστιο γλυπτό του στούντιο behin ha που απεικονίζει ένα μεγάφωνο. Στόχος του στούντιο είναι να μετατρέψει ένα αντικείμενο που παλαιότερα αποτελούσε εμπόδιο στις διαδηλώσεις (το κόντρα πλακέ) σε ένα έργο που γιορτάζει την ελευθερία του λόγου.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Στο Μπρονξ, στο Poe Park, η καλλιτεχνική ομάδα του KaN+mardok δημιούργησαν ένα διαδραστικό γλυπτό με διάφορες φιγούρες, φτιαγμένες από κόντρα πλακέ, στις οποίες εφαρμόστηκαν φωτογραφίες και κολλάζ από το @ny.strong project. Καθώς οι επισκέπτες περπατούν ανάμεσα στα γλυπτά μεταφέρονται αμέσως στις διαδηλώσεις του Black Lives Matter.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τέλος, στο McCarren Park στο Μπρούκλιν το γλυπτό του Michael Zelehoski είναι ένας οβελίσκος, που επιδιώκει να συνδυάσει τις αιγυπτιακές αξίες της ισορροπίας και της αρμονίας, αλλά και το δίπολο αρσενικό-θηλυκό που εκφράζουν συνήθως στην αιγυπτιακή κουλτούρα οι οβελίσκοι.
Με πληροφορίες από το Designboom