MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Πώς το Εθνικό Θέατρο επιστρέφει στην κανονικότητα

Τι περιλαμβάνει ο καλοκαιρινός και χειμερινός προγραμματισμός του Εθνικού Θεάτρου όπως το παρουσιάζει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του, ‘Ερι Κύργια.

Στέλλα Χαραμή | 01.06.2021

Με το βλέμμα στην επόμενη μέρα του Εθνικού Θεάτρου, στις καλοκαιρινές αλλά και τις χειμερινές παραγωγές της σεζόν 2021 – 2022, απηύθυνε το πρώτο κάλεσμα η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού ‘Ερι Κύργια. Και παρότι «μεταβατική», όπως ορίζει το ρόλο της το Υπουργείο Πολιτισμού, η κ. Κύργια – η πρώτη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού – δηλώνει απόλυτα παρούσα στα καθήκοντα της.

«Όσο είμαι εδώ θα τα δώσω όλα κι ούτε πρόκειται να μεταθέσω εκκρεμότητες στην διάδοχη κατάσταση» τόνιζε, απαντώντας σε ερώτηση του Monopoli για την πρόθεση της (ή όχι) να καταθέσει φάκελο συμμετοχής στην προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάληψη της θέσης της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, όταν αυτή κοινοποιηθεί από το ΥΠΠΟΑ. «Η θέση αυτή δεν ήταν στις φιλοδοξίες μου και αυτό δεν έχει αλλάξει μα ούτε και ανταποκρίνεται στον τρόπο που θέλω να ζω. Γι’ αυτό και θα το σκεφτώ δύο φορές πριν γίνει η πρόκληση του υπουργείου» ξεκαθάριζε, αφήνοντας πάντως ανοιχτό το ενδεχόμενο να βρεθεί ανάμεσα στους υποψήφιους.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Έρι Κύργια βάζει τον οργανισμό στην επόμενη μέρα.

Στην Επίδαυρο με Ρήγο και Μόσχο

Για την ώρα, το Εθνικό μοιάζει να έχει μπει σε μια τροχιά κανονικότητας μετά τον εξαιρετικά ταραγμένο χειμώνα που στιγματίστηκε από την υπόθεση Λιγνάδη. Παρουσιάζει εθιμοτυπικά τις επιδαύριες παραστάσεις αλλά και τις υπόλοιπες καλοκαιρινές του δράσεις και προλογίζει το χειμερινό του ρεπερτόριο – με προφανές πρόκριμα στην γυναικεία παρουσία.

Την δραστηριότητα του Εθνικού αλλά και το Φεστιβάλ Επιδαύρου ανοίγουν οι αριστοφανικοί «Ιππής» (25, 26, 27 Ιουνίου) σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου, ο οποίος κάνει το επιδαύριο σκηνοθετικό ντεμπούτο του με την φιλοδοξία «ενός ουσιαστικού Αριστοφάνη. Η πρώτη χορογραφία μου στην Επίδαυρο ήταν το 1995 σε πάλι σε παράσταση του Αριστοφάνη. Φαίνεται πως τελικά είναι γραφτό» σχολιάζει. Την μονοκρατορία του 21μελούς ανδρικού θιάσου (στους βασικούς ρόλους θα δούμε τους Κώστα Κόκλα, Στέλιο Ιακωβίδη, Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Πάνο Μουζουράκη, Λαέρτη Μαλκότση, Κωνσταντίνο Μπιμπή) ‘διακόπτει’ η παρουσία της Στεφανίας Γουλιώτη ως αποτύπωση του ποσοστού συμμετοχής των γυναικών στο ευρύτερο εργασιακό σύνολο, όπως διευκρινίζει ο Κωνσταντίνος Ρήγος.

Από τον Αριστοφάνη στον Ευριπίδη

Ένα μήνα αργότερα, την σκυτάλη θα παραλάβει ο Γιάννης Μόσχος υλοποιώντας το όραμα του να σκηνοθετήσει τις «Φοίνισσες» (30, 31 Ιούλιου & 1η Αυγούστου), την εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη – και πάλι πραγματοποιώντας την παρθενική του εμφάνιση στο επιδαύριο κοίλον. «Δεν φιλοδοξώ να κάνω κάποιον τρομερό πειραματισμό» ξεκαθαρίζει ο σκηνοθέτης επενδύοντας τόσο στην αρετή του έργου που «φανερώνει ένα πανόραμα όλων των ηρώων του κύκλου και του μύθου των Λαβδακιδών» όσο και στις ιδανικές συνθήκες κάτω από τις οποίες θα φέρει σε πέρας την παράσταση. Την πληθωρική διανομή συνθέτουν οι Μαρία Κατσιαδάκη, Γιώργος Γλάστρας, Σεσίλ Μικρούτσικου, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπερικόπουλος, Λουκία Μιχαλοπούλου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Θάνος Τοκάκης, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης.

Πλάνο από τις “Φοίνισσες” του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Παράλληλες καλοκαιρινές δράσεις

Παράλληλα με τις μεγάλες παραγωγές του, το Εθνικό επαναλανσάρει το «Θέατρο express» τις, καθ΄οδόν παραστάσεις του Τάσου Πυργιέρη σε δήμους της Αττικής, με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Παναγόπουλο, Ρένα Κυπριώτη και Σταύρο Καραγιάννη. Επίσης, συμμετέχει στο θηριώδες project της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ελευσίνας ενεργοποιώντας εφήβους από τα εργαστήρια του να συμμετέχουν στην παράσταση «Ταξίδι» και οργανώνει ένα πιλοτικό εργαστήριο για την επανάκτηση της φωνής ατόμων που έχουν νοσήσει με covid 19.

Οκτώ παραγωγές για το χειμώνα

Ο προσεχής χειμώνας – με την προϋπόθεση της υγειονομικής ομαλότητας – επιφυλάσσει οκτώ νέες παραγωγές δίνοντας έμφαση στην γυναικεία δημιουργικότητα και ιδρύοντας για πρώτη φορά στην ιστορία του Εθνικού, εφηβική σκηνή.

Αναλυτικά, στην Κεντρική Σκηνή του Κτηρίου Τσίλερ θα δούμε την Ελένη Ευθυμίου να σκηνοθετεί το «Φουέντε Οβεχούνα» του Λόπε δε Βέγα, ένα εμβληματικό έργο του ισπανικού μπαρόκ ρεύματος και τον Γιάννη Χουβαρδά να επιστρέφει στην κωμωδία με το «Πονηρό πνεύμα» του Νόελ Κάουαρντ.

Στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» ο Θανάσης Σαράντος θα σκηνοθετήσει το αριστούργημα του Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείον, ο πόθος» και η Μαρία Μαγκανάρη θα συναντήσει τον «Ματωμένο γάμο» του Λόρκα.

Στο Rex, ο Τάκης Τζαμαργιάς θα θεατροποιήσει την «Αιολογική γη» του Ηλία Βενέζη ενώ στην πρώην Πειραματική Σκηνή, θα μπει ο Άρης Μπινιάρης με την οργουελική «Φάρμα των ζώων» και η Μαρία Πανουργιά με την σαιξπηρική τραγωδία «Τρωίλος και Χρυσηίδα».

Έφηβοι και παιδιά

Στο ισόγειο του Rex, το όραμα της Σοφίας Βγενοπούλου για το θέατρο των εφήβων θα βρει συνέχεια και μάλιστα με την υπογραφή του Εθνικού θεάτρου υπό τον τίτλο του πολυσχιδούς προγράμματος «Νέες φωνές». Την ίδια ώρα το Μικρό Εθνικό, η παιδική δηλαδή σκηνή, θα ανεβάσει «Το αγόρι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη.

Και ραδιοφωνικό θέατρο

Η επανάκαμψη του ραδιοφωνικού θεάτρου θα βρει ενεργό και το Εθνικό που, σε συνεργασία με το Δεύτερο και Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, θα παρουσιάσει έξι παραγωγές ακουστικής εμπειρίας: Τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, τον τσεχωφικό «Γλάρο» σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, το νεοελληνικό αριστούργημα των Κεχαϊδή – Χαβιαρά «Με δύναμη από την Κηφισιά» δια χειρός Γιάννη Καλαβριανού, το «Μότσαρτ και Σαλιέρι» του Αλεξάντρ Πούσκιν από τη ρωσοτραφή Ιώ Βουλγαράκη, την σατιρική «Βεγγέρα» του Ηλία Καπετανάκη σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά και τους «Δανειστές» του Στρίντμπεργκ σε σκηνοθεσία της Ελένης Καφετζή.

Τα επόμενα (προγραμματισμένα) νέα για την πρώτη κρατική σκηνή αναμένεται να έρθουν μέσα στις προσεχείς εβδομάδες από το Υπουργείο Πολιτισμού που θα δημοσιεύσει την πρόσκληση συμμετοχής στον διαγωνισμό για τον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή ή την επόμενη καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού.

Περισσότερα από Art & Culture