MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

You and AI από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση: Όταν ο αλγόριθμος σε ακολουθεί στο πάρκο

Η ψηφιακή πραγματικότητα είναι εδώ. Και έχει εισβάλει στο φυσικό χώρο: Αυτό μας υπενθυμίζει η νέα έκθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση «You and AI» που παρουσιάζεται στο Πεδίον ΄Αρεως.

| Φωτογραφίες: Στέλιος Τζέτζιας, Πάνος Κέφαλος
author-image Στέλλα Χαραμή

Πως μοιάζει ένα συνηθισμένο πρωϊνό στο Πεδίον Άρεως; Αθλητές που τρέχουν στα μονοπάτια του, κηδεμόνες σκύλων που βολτάρουν για πρώτη φορά μέσα στη μέρα, μαμάδες ή παππούδες που βγάζουν τα παιδιά τους για παιχνίδι, παππούδες που μαζεύονται για μερικές παρτίδες, περαστικούς που διασχίζουν το πάρκο για να φτάσουν στο γραφείο με τα πόδια. Τι κοινό έχουν όλες οι παραπάνω ομάδες εκτός από το ότι μοιράζονται έναν κοινό τόπο; Εκπέμπουν σήμα από τα κινητά, τις πλατφόρμες και τα βιομετρικά ρολόγια τους. Με λίγα λόγια, η παρουσία τους στο δημόσιο χώρο καταγράφεται από τον ψηφιακό χώρο.

Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που θα ‘σκοντάψουν’ πάνω στα ψηφιακά έργα της έκθεσης «Υou and AI (Artificial Intelligence)» που διοργανώνει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση· ανοίγοντας τη συζήτηση για τις διαδρομές και τις εκλεκτικές συγγένειες μεταξύ δημόσιου και ψηφιακού χώρου.

Ο διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση και Εκτελεστικός Διευθυντής – Επιστημονικός Σύμβουλος της «You and AI» Πρόδρομος Τσιαβός

Πάρκο ψηφιακής νοημοσύνης

Κι έτσι τα 25 «ψηφιακά γλυπτά» – όπως τα ονομάζει ο διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση και Εκτελεστικός Διευθυντής – Επιστημονικός Σύμβουλος της «You and AI» Πρόδρομος Τσιαβός – δεν ξενίζουν, καθώς προβάλλουν πλάι στα ψηλά δέντρα του πάρκου. «Όλα τα έργα είναι βασισμένα σε οθόνες 3, 5, 7 μέτρων οι οποίες καταφέρνουν να ενταχθούν μέσα στην κλίμακα της χλωρίδας του πάρκου, συνομιλούν αρμονικά με το περιβάλλον» παρατηρεί. Για την ακρίβεια, θα μπορούσαν να ήταν πάντα εκεί, ως υπομνήσεις μιας παράλληλης, ψηφιακής πραγματικότητας.

«Όπου κι αν βρισκόμαστε εκπέμπουμε διαρκώς δεδομένα. Αναφέρω, χαρακτηριστικά, το λυπηρό παράδειγμα της εξιχνίασης της δολοφονίας στα Γλυκά Νερά που επετεύχθη μέσα από αντίστοιχα data. Ψηφιακό δεδομένο, όμως, συνιστά και η απλή selfie που θα ανεβάσω στο Instagram κοινοποιώντας την παρουσία μου στο Πεδίον ‘Αρεως. Δημιουργείται, δηλαδή, ένας δημόσιος χώρος που δεν είναι ακριβώς φυσικός. Κι αυτό θέλουμε να δείξουμε: Ό,τι δεν είμαστε μόνοι. Πάντα υπάρχει ένας αλγόριθμος μαζί μας» εξηγεί, επισημαίνοντας πως η τεχνητή νοημοσύνη είναι πλέον ένας καθοριστικός παράγοντας συνδιαμόρφωσης της αθηναϊκής ζωής, όπως και κάθε μεγάλου αστικού κέντρου.

Ο ψηφιακός ως δημόσιος χώρος

Γι’ αυτό και η έκθεση ανήκει στο δημόσιο βλέμμα. «Από τη στιγμή που η τεχνητή νοημοσύνη είναι κάτι το οποίο κουβαλάμε διαρκώς μαζί μας, θέτει το ζήτημα της δημόσιας σφαίρας. Γιατί εξίσου δημόσιο με το φυσικό περιβάλλον είναι και τα κοινωνικά δίκτυα» σχολιάζει ο εκτελεστικός διευθυντής της. Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που η Στέγη συνδέει την παρουσία της με το Πεδίον Άρεως.

«Deep Meditations A brief history of almost everything in 60 minutes» από τον Memo Akten.

Ξανά στο Πεδίον ΄Αρεως

Ήταν το καλοκαίρι του 2018 όταν το Fast Forward Festival 5, αφύπνιζε πολιτιστικά το πάρκο με το project «Οι μύθοι του Πάρκου». Τα πανδημικά lockdown, όμως, επανέφεραν την συζήτηση για τους ανοιχτούς χώρους με την ένδειξη του κατεπείγοντος. Κι ανάμεσα τους, το Πεδίον Άρεως έγινε τόπος συνάντησης της νέας Αθήνας. Μοιραία, η Στέγη θα επέστρεφε εκεί με μια διαφορετική πρόταση, μεγαλύτερης κλίμακας, αφουγκραζόμενη ένα φλέγον ζήτημα που ενεργοποιεί το δημόσιο διάλογο.

Urban vs digital space

Άραγε αυτή η περίεργη συγγένεια ανάμεσα στο δημόσιο και τον ψηφιακό χώρο είναι μια νέα απειλή; Θα μπορούσαν, δηλαδή, τα social media να επιβληθούν ως η νέα πλατεία της πόλης; Να υποκαταστήσουν την ανάγκη μας να ζούμε και να μοιραζόμαστε τους δρόμους και τα πάρκα της; «Ναι, τα στατιστικά μας δείχνουν ότι πήραμε καλύτερους, γρηγορότερους και αποτελεσματικότερους υπολογιστές. Όμως, όπως η πανδημία μας επιβεβαίωσε πάντα επιδιώκαμε να βρεθούμε έξω. Δεν νομίζω, λοιπόν, ότι ο ψηφιακός χώρος θα υποκαταστήσει ποτέ τον φυσικό· όμως, πρέπει να καταλάβουμε ότι ο φυσικός χώρος αλλάζει. Δείτε τα παιδιά στους δρόμους που αναπαράγουν κινήσεις Tik Tok και τις μαγνητοσκοπούν για να τις ανεβάσουν στην πλατφόρμα. Ο ψηφιακός εισβάλλει στον φυσικό κόσμο κι αυτό αλλάζει τη συμπεριφορά μας – όχι τον ίδιο το χώρο» λέει ο Πρόδρομος Τσιαβός.

Πως θα προστατευτούμε από τα δεδομένα;

Μιλάμε, ήδη, για μια διαφορετική εμπειρία ύπαρξης στο αστικό περιβάλλον. Γι’ αυτό και στο βάθος της, το «You and AI» δεν είναι μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη αλλά μια έκθεση βαθιά υπαρξιακή και ανθρώπινη. Κι εκεί όπου ένα ψηφιακό έργο στο Πεδίον ‘Αρεως εκπέμπει χιλιάδες δεδομένα από αθηναϊκά google maps δεν μπορείς παρά να αναρωτηθείς «που πάμε»; Είναι μακριά το μέλλον όπου όλες οι ανθρώπινες λειτουργίες θα είναι digital data; Ακόμα και με την ιδιότητα του ακαδημαϊκού στο μάθημα της Ηθικής και της Νομικής Δεδομένων, ο Πρόδρομος Τσιαβός δυσκολεύεται να δώσει απάντηση.

Ο ψηφιακός εισβάλλει στον φυσικό κόσμο κι αυτό αλλάζει τη συμπεριφορά μας – όχι τον ίδιο το χώρο

«Σίγουρα, αντιμετωπίζουμε μια δεδομενοποίηση της ζωής χωρίς αυτό να δαιμονοποιείται κατ’ ανάγκη. Η δεδομενοποίηση σημαίνει πως ο καθένας από εμάς αποκτά το ψηφιακό δίδυμο του, το οποίο τυγχάνει διαρκούς επεξεργασίας από αλγορίθμους. Αυτή, πράγματι, είναι μια πραγματικότητα που δεν γυρίζει πίσω. ‘Ισως κάποιοι να έχουν την πολυτέλεια να ζουν σε ζώνες εκτός δικτύου. Ωστόσο, όσο το κυρίαρχο μοντέλο της οικονομίας εξελίσσεται βάσει της επεξεργασίας των δεδομένων μας, η αποχή από την ΑΙ θα καταλήξει να είναι απευθύνεται σε λίγους. Εδώ πρέπει να παρέμβουμε και σε ηθικό επίπεδο και σε νομικό επίπεδο για να προστατεύσουμε τη ζωή από τη διαρκή καταγραφή της».

«It’s not YOU, it’s me» από τον llan Manouach.

O Big Brother και η δημοκρατία

Ξαφνικά, η περιήγηση στο «You and AI» σε φέρνει μπροστά σε μια φοβερή αντίφαση: Ο δημόσιος χώρος ως τόπος για όλους (και άρα φύσει δημοκρατικός) φωτίζει τους αλγόριθμους υπό το πρίσμα ενός ως νέου καθεστώτος, ενός Big Brother.

«Στόχος της έκθεσης δεν είναι να παρουσιάσουμε μια δυστοπία, αλλά να αναρωτηθούμε πολιτικά και ατομικά τι αλγόριθμους θέλουμε – με την ίδια έννοια που αναρωτιόμαστε τι κυβερνήσεις θέλουμε. Θα είναι οι αλγόριθμοι μια αντανάκλαση των προκαταλήψεων μας; Το βέβαιο είναι πως δεν υπάρχουν χωρίς εμάς γι’ αυτό και καταδεικνύουν πόσο προκατειλημμένοι είμαστε σε κάποια θέματα. Δεν μπορούμε, λόγου χάρη, να μην αποδεχόμαστε την LGBT κοινότητα αλλά να περιμένουμε από τους αλγόριθμους να κάνουν το αντίθετο. Δεν μπορούμε να διατυπώνουμε λόγους μίσους και η τεχνητή νοημοσύνη να κηρύσσει λόγους αγάπης. Υπάρχει η ανάγκη του εκδημοκρατισμού των αλγορίθμων, όπως ακριβώς έχουμε ανάγκη του εκδημοκρατισμού του εαυτού και των κοινωνιών μας» επισημαίνει ο διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση.

Το έργο «INSULAE οf the Island» από τον Nye Thompson.

Θέλουμε κι άλλη τέχνη στο δημόσιο χώρο

Υπό αυτή την έννοια, όσο μιλάμε για δημόσιο χώρο και τέχνη, τόσο μιλάμε για δημοκρατία και ανθρώπινες, σάρκινες αξίες. Ο Πρόδρομος Τσιαβός συμφωνεί. «Η αισθητική είναι η ηθική μας. Συνεπώς, η τέχνη είναι η ανθρωπιά μας και την έχουμε μεγάλη ανάγκη. Οι πόλεις μας πρέπει να έχουν περισσότερη τέχνη, πρέπει να σέβονται τους καλλιτέχνες, η τέχνη είναι κοινωνικό δικαίωμα που πρέπει να διεκδικούμε». Πόσο μάλλον να την διεκδικούμε eκεί που σουλατσάρουμε στο Πεδίον Άρεως αμέριμνοι ή και βιαστικοί. Tυχαία στο δρόμο, στην πλατεία, στο πάρκο. Εκεί που η δημοκρατία αναγνώριζε πάντα τον εαυτό της.

Τα 25 έργα της έκθεσης «You and AI» βρίσκονται ήδη διάσπαρτα στο Πεδίον Άρεως, οργανωμένα σε τρεις διαδρομές. Η ‘επίσημη’ είσοδος είναι στο άγαλμα του βασιλιά Κωνσταντίνου αλλά κανείς μπορεί να αφεθεί σε όποια τυχαία διαδρομή επιθυμεί. Η σχεδιαστική επιμέλεια του StudioEntropia έχει δημιουργήσει μικρές ομάδες έργων: Αν κανείς ‘πέσει’ πάνω σε μια από τις ψηφιακές led οθόνες θα διακρίνει στον ορίζοντα τουλάχιστον ένα – μπορεί και δύο – έργο ακόμα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18 Ιουλίου.

Περισσότερα από Art & Culture