Τζάκσον Πόλοκ: Η ζωή και το έργο μίας “βασανισμένης” ιδιοφυΐας
Ο Τζάκσον Πόλοκ έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα πριν από 65 χρόνια και εμείς θυμόμαστε τον άνθρωπο που άλλαξε για πάντα την ζωγραφική.
Σαν σήμερα, στις 11 Αυγούστου του 1956, έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος εξπρεσιονιστής ζωγράφος, Τζάκσον Πόλοκ. Οι πίνακές του έχουν σίγουρα τραβήξει την προσοχή όλων μας, κάποια στιγμή. Ποιος ήταν, όμως, ο Πόλοκ και ποια η καλλιτεχνική του πορεία;
Ο Τζάκσον Πόλοκ γεννήθηκε στις 28 Ιανουαρίου του 1912, και ήταν ο μικρότερος ανάμεσα σε πέντε αδέρφια. Μόλις στα 8 του, ο πατέρας του, που έπασχε από αλκοολισμό, τους εγκατέλειψε. Πατρική φιγούρα για τον Πόλοκ, έγινε ο μεγαλύτερος από τα αδέρφια του, ο Τσαρλς. Ο Τσαρλς ήταν καλλιτέχνης και αποτέλεσε την βασική επιρροή του νεαρού Τζάκσον. Όταν έκλεισε τα 18, ακολούθησε τον αδερφό του στη Νέα Υόρκη και σύντομα άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα με τον δάσκαλο του Τσαρλς, τον ζωγράφο Τόμας Χαρτ Μπέντον.
Στα επόμενα χρόνια εργάστηκε σκληρά και, το 1939, “έπεσε” πάνω στα έργα του Πάμπλο Πικάσο, γεγονός που τον ώθησε να ξεπεράσει τα όρια στην καλλιτεχνική δημιουργία. Ταυτόχρονα, γίνεται επιρρεπής στο αλκοόλ και λαμβάνει ψυχιατρική αγωγή για αλκοολισμό. Το 1941, γνωρίζει την ζωγράφο Λι Κράσνερ, μελλοντική του σύζυγο.
Μέχρι το 1950, είχε γίνει ανάρπαστος. Ωστόσο, η φήμη δεν του έκανε καλό και ανήμπορος να ανταπεξέλθει, άρχισε πάλι να πίνει. Η περίοδος της πτώσης του, αποτυπώθηκε στα έργα του με σκούρες αποχρώσεις και κυρίως άσπρο και μαύρο, ενώ οι συμβολικοί τίτλοι στα έργα τού του φαίνονταν πια παραπλανητικοί και έτσι άρχισε να τους βάζει απλώς αριθμούς. Η σχέση με τη γυναίκα του κατέρρεε, ώσπου τελικά εκείνος, μετά από τροχαίο, πέθανε ακαριαία…
Η Κράσνερ ήταν εκείνη που φρόντισε να πουληθούν σε μουσεία οι πίνακες του Πόλοκ.
Η πιο γνωστή τεχνική του Τζάκσον Πόλοκ, αυτή του ντρίπινγκ, διήρκησε από το 1947 έως το 1950. Πρόκειται για τεχνική στην οποία έχοντας τοποθετήσει τους πίνακες στο πάτωμα, έσταζε -εξού και “ντρίπινγκ”- τις μπογιές από ψηλά. Η ιδιαιτερότητα των έργων με αυτήν την τεχνική είναι η συμμετρία κλίμακας που εντοπίζεται, όσο χαοτικοί κι αν φαίνονται. Μάλιστα, χρησιμοποιούσε φράκταλ δομή και, σύμφωνα με τους ερευνητές, κάθε στρώση χρώματος αντιστοιχεί και σε ένα φράκταλ σχήμα. Αυτό, φυσικά, σημαίνει πως πρόκειται για πολύ μελετημένα έργα! Έτσι, οι πίνακες του Πόλοκ είναι αδύνατον να αντιγραφούν επακριβώς από μιμητές.
Ακολουθούν μερικά από τα πιο γνωστά έργα του που αποδεικνύουν το μεγαλείο του…