Ένα σχέδιο με μολύβι που απεικονίζει έναν συντετριμμένο ηλικωμένο άντρα, ο οποίος, πιάνοντας το κεφάλι με τα χέρια του δείχνει ολοκληρωτικά εξουθενωμένος, έχει ταυτοποιηθεί ως έργο του Βίνσεντ βαν Γκογκ.
Το Μουσείο Βαν Γκογκ, στο Άμστερνταμ, ανακοίνωσε ότι πιστοποίησε τη γνησιότητα του σκίτσου ως έργο του σπουδαίου ζωγράφου. Ο Τίο Μίντεντορπ, επικεφαλής ερευνητής του Μουσείου, δήλωσε ότι πρόκειται για μια «εκπληκτική» ανακάλυψη, η οποία έρχεται να ρίξει φως στα πρώτα χρόνια της καριέρας του Βαν Γκόγκ ως καλλιτέχνη, στη Χάγη, μια περίοδο λιγότερο γνωστή από ότι εκείνη στο Παρίσι ή τη Νότιο Γαλλία.
Λίγα λόγια για το σκίτσοΤο σχέδιο είναι παρόμοιο με ένα ήδη αναγνωρισμένο από τη συλλογή του μουσείου με τίτλο «Worn Out». Η πιο πρόσφατη ανακάλυψη αποτελεί μια πρώτη σπουδή του ίδιου θέματος και έχει λάβει τον τίτλο «Study for Worn Out».
Σχεδιάστηκε στα τέλη του 1882, όταν ο Βίνσεντ βαν Γκογκ ήταν 29 ετών και εργαζόταν ως καλλιτέχνης μόλις δύο χρόνια. Τότε, ζωγράφιζε όσες περισσότερες σπουδές ανθρώπων μπορούσε, συχνά προσλαμβάνοντας μοντέλα από Ολλανδικό Μεταρρυθμιστικό Οίκο Γέρων και Γυναικών, πληρώνοντας τους μια αμοιβή περίπου 10 cents και καφέ.
Αποκαλούσε τα συγκεκριμένα μοντέλα οι «ορφανοί άντρες» και οι «ορφανές γυναίκες» του. Μάλιστα, ο άντρας από το σκίτσο ήταν ένας από τους αγαπημένους του και ο μοναδικός από αυτά τα μοντέλα του οποίου το όνομα, Adrianus Jacobus Zuyderland, μας είναι γνωστό.
Ο Βαν Γκόγκ χρησιμοποίησε ένα χοντρό ξυλουργικό μολύβι, καθώς και χοντρό χαρτί ακουαρέλας. Το έργο έχει διαστάσεις 48.8 cm επί 30cm, ενώ το ολοκλήρωσε τρίβοντας κομματάκια ψωμιού στα φωτεινότερα σημεία των ρούχων της καθιστής φιγούρας. Στη συνέχεια άπλωσε πάνω στο σχέδιο μια στερεωτική ουσία από γάλα και νερό, η οποία το έκανε πιο σκούρο και ματ.
Οι ειδικοί χρονολογούν το σκίτσο γύρω στα τέλη Νοεμβρίου 1882, συνδέοντας το με πολυάριθμα άλλα έργα που δημιούργησε εκείνη την περίοδο. Σε ένα γράμμα προς τον αδερφό του Theo σχολίασε για τα συγκεκριμένα σχέδια: «Σήμερα και χθες σχεδίασα δύο φιγούρες ενός ηλικιωμένου άντρα με τους αγκώνες στα γόνατά του και το κεφάλι στα χέρια του… Ίσως κάνω και μια λιθογραφία με αυτό. Τι υπέροχο θέαμα είναι ένας γέρος εργαζόμενος, με την μπαλωμένη στολή του και το φαλακρό κεφάλι του».
Την εποχή εκείνη ο Βίνσεντ βαν Γκογκ φιλοδοξούσε να εργαστεί ως εικονογράφος σε περιοδικά και να βγάλει δικά του χρήματα, όντας, παράλληλα, λιγότερο εξαρτώμενος από τον αδερφό του.
Το σκίτσο για λίγο στα χέρια του μουσείουΤο συγκεκριμένο σκίτσο βρίσκεται από το 1910 σε μια ιδιωτική συλλογή στην Ολλανδία. Πρόκειται να εκτεθεί στο Μουσείο έως την Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2022 και ύστερα θα επιστρέψει στον ιδιοκτήτη της.
Μια συνηθισμένη χρονιά το μουσείο λαμβάνει περισσότερες από 300 αιτήσεις από ανθρώπους που πιστεύουν ότι έχουν στην κατοχή τους ένα χαμένο έργο του Βαν Γκογκ. Πολύ λίγα από αυτά βρίσκουν τον δρόμο προς το Μουσείο και ακόμη λιγότερα αποδεικνύονται θησαυρός.
Ο Τίο Μίντεντορπ αισθάνεται υπέροχα για την ανακάλυψη αυτή: «Δούλευα πάνω στον Βαν Γκογκ ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου, ιδιαίτερα πάνω στα σκίτσα και είναι πάντα συναρπαστικό να το κρατάς στα χέρια σου και να τα κοιτάς από κοντά. Αυτά τα σχέδια από τη Χάγη έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. Μπορείς να ακολουθήσεις την καλλιτεχνική διαδικασία του Βίνσεντ… τον τρόπο που τα χέρια του δούλευαν με το μολύβι.
Όταν τα παρατηρείς από πολύ κοντά, θες να πιάσεις εσύ ο ίδιος το μολύβι και να αρχίσεις να σχεδιάζεις».
Πηγή: Guardian