Γιάννης Αδαμάκος: «Ενόραση» σε σκοτεινά τοπία από γραφίτη
Τριάντα πέντε πρόσφατα έργα του καλλιτέχνη, σχέδια φιλοτεχνημένα αποκλειστικά με γραφίτη πάνω σε χαρτί, παρουσιάζονται στην έκθεση «Insight» στην γκαλερί Citronne της Αθήνας.
Τη «μαγεία που εκπέμπει το σκοτάδι» αναζητά στην πρόσφατη εικαστική δημιουργία του ο ζωγράφος Γιάννης Αδαμάκος, που επανέρχεται αυτό το φθινόπωρο στις αίθουσες τέχνης, προκειμένου να παρουσιάσει νέα έργα του, της περιόδου 2019-2021.
Η αρχή γίνεται με την έκθεση «Insight» («Ενόραση»), που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου στην γκαλερί Citronne της Αθήνας, στην οποία θα φιλοξενηθούν 35 σχέδια φτιαγμένα αποκλειστικά με γραφίτη πάνω σε χαρτί. Όπως όλα, σχεδόν, τα έργα του Αδαμάκου, έτσι και αυτά αφορμώνται από ένα τοπίο, το οποίο, όμως, ούτε τοποθετείται ούτε οροθετείται.
Τα σχέδια που παρουσιάζονται στην γκαλερί Citronne χαρακτηρίζονται από «αυστηρή λιτότητα, δωρικό ύφος και άχρονη στατικότητα», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, και συνεχίζει: «Η εντύπωση αυτή προκαλείται από τη δεξιοτεχνική χρήση του γραφίτη, με τον οποίο ο καλλιτέχνης πειραματίζεται συνεχώς». Ο γραφίτης προσδίδει στα έργα τονικότητα και υφές. «Το φως και το σκοτάδι, ως αντιπαραβαλλόμενες εντυπώσεις, επιθέτουν όγκο, ορίζοντα, βάθος και γλυπτικότητα. Οι επιφάνειες αυξομειώνονται, ανεβοκατεβαίνουν, όπως η αναπνοή», προσθέτει.
Σχέδια με γλυπτική διάστασηΤα νέα σχέδια του Αδαμάκου «διαπιστώνεις ότι έχουν γλυπτική διάσταση», σημειώνει, από τη μεριά του, ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος. Συνεχίζοντας, ο επιμελητής εκθέσεων και εικαστικών δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ εξηγεί: «Μέσα από αλλεπάλληλες διασταυρώσεις οριζόντιων και κάθετων γραμμών, ο ζωγράφος δημιουργεί επίπεδα, ανοίγματα, παράθυρα, πύλες και κατώφλια. Πρόκειται για εικόνες τις οποίες μπορείς να δεις από όλες τις πλευρές. Η επιφάνειά τους είναι ανάγλυφη και δεν είναι τυχαίο ότι κάποια από αυτά τα σχέδια δουλεύονται με ρολό. Όλα είναι γραφίτης, μολύβι εξάρι σε χαρτί. Ορισμένα ξύνονται με γυαλόχαρτο, ώστε να προκύψει ένα σταχτί χρώμα… Με αυτόν τον τρόπο πληγώνει το χαρτί, θέλοντας να αφήσει πάνω του ένα μόνιμο ίχνος».
Μελετώντας τα σχέδια του Αδαμάκου, συμπληρώνει, «μπορούμε να φτάσουμε σε χρήσιμα συμπεράσματα που αφορούν τη ζωγραφική του», καθώς συνοδεύουν τα μεγάλων διαστάσεων λάδια του, τα οποία θα παρουσιαστούν στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τον Οκτώβριο, στην ατομική έκθεση με τίτλο «Νέα Έργα 2019-2021», με επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου.
Έτσι, τα σχέδια του Αδαμάκου αναδεικνύονται ως δημιουργίες αυτοτελείς και, ταυτόχρονα, αναπόσπαστα τμήματα μιας ευρύτερης ενότητας έργων, τα οποία διαφοροποιούνται μόνον ως προς το μέγεθος και τα χρησιμοποιούμενα υλικά.
Ο Γιάννης Αδαμάκος γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας το 1952. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1973-1978), με δασκάλους τον Δημήτρη Μυταρά, τον Γιώργο Μαυροΐδη και τον Παναγιώτη Τέτση. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στην Τήνο. Έχει παρουσιάσει πολλές ατομικές και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και στη Νέα Υόρκη, στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (2002). Συμμετείχε, επίσης, στην 1η Μπιενάλε της Αθήνας («Destroy Athens», 2007), καθώς και σε θεματικές εκθέσεις, όπως «Η απώλεια της μορφής στον χώρο» και «Τα εφήμερα της τέχνης». Τα πρόσφατα έργα του παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Μπενάκη το 2013. Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορεί το λεύκωμα «Γιάννης Αδαμάκος: Ζωγραφική 1977-2007» (2008).