Πώς ένας καλλιτέχνης «ξεγέλασε» μουσείο στη Δανία που πλήρωσε 70,000€ για έργα του
Ο καλλιτέχνης, Jens Haaning, που αναμενόταν να χρησιμοποιήσει τα χαρτονομίσματα για την αναδημιουργία ενός παλιότερου έργου, «άρπαξε» τα λεφτά και άφησε το μουσείο με δύο άδειους καμβάδες, διαμαρτυρόμενος για τις άθλιες συνθήκες εργασίας.
Ένας Δανός καλλιτέχνης αρνείται να δώσει πίσω πάνω από 70,000€ σε ένα τοπικό μουσείο τέχνης, το Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, διαμαρτυρόμενος για τις «άθλιες» συνθήκες εργασίας και τις χαμηλές αμοιβές.
Ο καλλιτέχνης, που ακούει στο όνομα Jens Haaning, έλαβε 534,000 δανέζικες κορώνες (γύρω στα $84,000) από το Μουσείο Kunsten Σύγχρονης Τέχνης στο Άλμποργκ, ώστε να αναδημιουργήσει δύο δικά του έργα από το 2010, τα οποία οπτικοποιούσαν το μέσο ετήσιο εισόδημα ενός ατόμου στη Δανία και την Αυστρία, στο πλαίσιο της έκθεσης «Work it Out» που επικεντρώνεται στη σχέση μεταξύ τέχνης και εργασιακής ζωής.
Το Μουσείο περίμενε ο Δανός εικαστικός να τους στείλει πίσω δύο κορνιζαρισμένους πίνακες που θα περιείχαν τα μετρητά. Αυτό που πήραν, όμως, ήταν δύο άδειους καμβάδες και ένα μήνυμα ότι ο Haaning πήρε τα χρήματα για να δημιουργήσει ένα νέο έργο εννοιολογικής τέχνης με τίτλο “Πάρε τα Χρήματα και Τρέχα” («Take the Money and Run»).
Σύμφωνα με δήλωση εκπροσώπου του μουσείου στο Euronews Next, η κίνηση του Jens Haaning τους έφερε προ εκπλήξεως. «Ο εύφορος έλαβε ένα e-mail στο οποίο ο καλλιτέχνης έγραφε ότι μετέτρεψε το έργο και τον τίτλο του σε «Take the Money and Run». Συνεπώς, ήμασταν βέβαιοι ότι τα μετρητά δε συμπεριλήφθηκαν σε αυτό». Ενώ, πρόσθεσε ότι ανέμεναν να πάρουν τα χρήματα πίσω στην αρχή της επόμενης χρονιάς.
Ο διευθυντής του Kunsten, Lasse Andersson, σχολίασε στο CBS News: «Ειχαμε υπογράψει συμβόλαιο το οποίο όριζε ότι τα $84,000 που θα εκτεθούν δεν ανήκουν στον Haaning και θα πρέπει να επιστραφούν με τη λήξη της έκθεσης στις 16 Ιανουαρίου 2022».
«Συμφωνώ με τον Haaning ότι αυτό που δημιούργησε είναι ένα νέο έργο τέχνης, το οποίο αντανακλά το θέμα της έκθεσης. Όμως, δεν ήταν αυτή η συμφωνία», πρόσθεσε, «δεν έπρεπε να πάρει τα χρήματα».
Στην έκθεση συμμετέχουν πολυάριθμοι σύγχρονοι εικαστικοί. Ο Jens Haaning, που είναι γνωστός για την εννοιολογική και ακτιβιστική τέχνη του και τη χιουμοριστική νότα που τη διαπνέει, αν και δεν έχει παραβιάσει ακόμη το συμβόλαιο, καθώς τα χρήματα πρέπει να βρίσκονται στα χέρια των ανθρώπων του μουσείου έως τον Ιανουάριο, ωστόσο, δεν εμφανίζεται διατεθειμένος να το κάνει ποτέ.
Σε συνέντευξη του στη δημόσια δανέζικη ραδιοτηλεόραση, DR, ο καλλιτέχνης είπε κατηγορηματικά: «Δεν πρόκειται να συμβεί. Πήρα τα χρήματά τους. Αυτό είναι το έργο». Μάλιστα, σχολίασε ότι για τη νέα του δουλειά εμπνεύστηκε από την προσφορά του Kunsten, ισχυριζόμενος ότι θα έπρεπε να δώσει σχεδόν 3,300 € από την τσέπη του για να αναδημιουργήσει τα δύο έργα.
Followers of #moneyart beware: Danish artist #JensHaaning has pulled of a caper called #takethemoneyandrun. He was commissioned to recreate a piece showing in cash the average wages of a worker in Denmark and Austria. All they got was the glass and tape where the cash used to be pic.twitter.com/QMterBzmaV
— Money Machine (@para_paramoney) September 27, 2021
«Ενθαρρύνω όσους ανθρώπους δουλεύουν κάτω από τέτοιες άθλιες συνθήκες, όπως εγώ, να κάνουν το ίδιο. Αν κάθεστε σε μια άθλια δουλειά και όχι μόνο δεν πληρώνονται αλλά πρέπει να βάλεις και το χέρι στην τσέπη σου, τότε αρπάξτε ό,τι μπορείτε και κάντε την».
Με τον διευθυντή του μουσείου να ανταπαντά ότι στο συμβόλαιο υπήρχε, επίσης, η ρήτρα ότι ο θα δινόταν στον καλλιτέχνη αμοιβή 1,340€ και ένα επιπλέον ποσό έως 6,000€ για περαιτέρω έξοδα.
Για τον Haaning, ωστόσο, αυτό που διέπραξε δεν είναι κλοπή, αλλά «παραβίαση του συμβολαίου. Και η παραβίαση του συμβολαίου είναι μέρος της δουλειάς», είπε.
Το Μουσείο Kunsten Σύγχρονης Τέχνης προετοιμάζεται να λάβει μέτρα εναντίον του Jens Haaning αν τα χρήματα δεν επιστραφούν, ώστε να εξασφαλίσει ότι ο καλλιτέχνης θα συμμορφωθεί με τους όρους του συμβολαίου. Ενώ, δεν έχει αποφασίσει ακόμη αν θα απευθυνθεί στις αρχές πριν τον Ιανουάριο.
Τα δύο έργα θα έδειχναν πως ο μισθός μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μονάδα μέτρησης της αξίας της εργασίας και να καταδείξει τις εθνικές διαφορές μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλάζοντας τον τίτλο του έργου, σε «Take the Money and Run», ο Haanign προβληματίζεται για τα δικαιώματα του καλλιτέχνη και τις συνθήκες εργασίας του, με στόχο να καθιερώσει περισσότερο ισότιμους κανόνες μέσα στη βιομηχανία της τέχνης.
Πηγή: Euronews Next, Independent