Η διαρκής μετάβαση στον online κόσμο
Πώς η πανδημία άλλαξε την καθημερινότητά μας και τη σχέση μας με το internet.
Η πολιτική αποστασιοποίησης που εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 κράτησε όλους εμάς στην ασφάλεια του χώρου μας, σε μια προσπάθεια να προληφθεί η γοργή επιδείνωση και εξάπλωση του ιού. Η καθημερινή διαμονή στο σπίτι και το παράλληλο «πάγωμα» όλων των εξωτερικών εργασιών και κίνησης εκτός του εσωτερικού πλαισίου, ανάγκασαν, μεταξύ άλλων, τον κόσμο να αλλάξει τη ρουτίνα και τον τρόπο ζωής του, ενώ παράλληλα οδήγησαν σε μια διαρκώς αυξανόμενη διάρκεια χρήσης του Internet παγκοσμίως.
Ο κόσμος, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψει νέους τρόπους να παραμείνει απασχολημένος από την άνεση του σπιτιού του, το internet στάθηκε αξιοσημείωτα η πρώτη επιλογή, και, δικαιολογημένα, καθώς προσφέρει πλήθος επιλογών που καλύπτουν τα ενδιαφέροντα κάθε ηλικίας. Με ποιον τρόπο όμως κατάφερε το internet να αντικαταστήσει όλον αυτόν τον καιρό την καθημερινή ζωή που ο καθένας μας είχε δεδομένη;
Η ψηφιακή καθημερινότηταΤην κορυφή της λίστας κατέκτησαν οι προσφερόμενες ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες αποτέλεσαν την πιο εύκολη και εύχρηστη λύση σε πληθώρα θεμάτων: σε θέματα εκπαίδευσης, στην επαφή με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, αλλά ακόμα και στην ομαλή συνέχιση της απασχόλησής μας με τις δραστηριότητες που μας βοηθούν να ξεφύγουμε για λίγο από τη ρουτίνα μας. Με μικρά σταδιακά βήματα, αναπτύχθηκαν προγράμματα που θα ήταν ικανά να αντικαταστήσουν την έως τότε καθημερινότητα σε ψηφιακό επίπεδο.
Online εκπαίδευση: Λειτούργησε αποτελεσματικά;Η διά ζώσης εκπαίδευση όλων των ηλικιών, η οποία κατέστη ξαφνικά αδύνατη λόγω της πανδημίας, γρήγορα αντικαταστάθηκε από την ψηφιακή, με τη βοήθεια του internet και των υπολογιστών. Μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευόμενοι μπόρεσαν να συνεχίσουν τη μαθησιακή τους πορεία με έναν πρωτόγνωρο, αλλά παράλληλα γνώριμο τρόπο, όπως και οι εκπαιδευτικοί και οι πανεπιστημιακοί απέκτησαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν το διδακτικό τους έργο ακόμα και σε μια κατάσταση που στην αρχή φάνταζε αδύνατη.
Η κινητοποίηση προς μία σταδιακή αντικατάσταση της έως τότε πραγματικότητας με στόχο την ομαλή συνέχειά της, ψηφιακά πλέον, ήρθε παρέα τόσο με τα καλά, όσο και τα μειονεκτήματά της: Η εκπαίδευση μπορεί να συνεχίστηκε, μπορεί να δόθηκαν νέες δυνατότητες πρακτικών διδασκαλίας, αλλά οι μαθητές συνήθισαν στην έμμεση ανωνυμία, αναγκάστηκαν να σταματήσουν την προσπάθεια ένταξης σε νέα περιβάλλοντα αφού ξαφνικά πάγωσαν οι ευκαιρίες κοινωνικής συναναστροφής τους, έπρεπε να εστιάσουν την προσοχή τους σε μία οθόνη, και, ως αποτέλεσμα, η παρακολούθηση και η κινητοποίηση ένταξης στο μάθημα απουσίαζαν.
Επίσης, τα περιοδικά lockdown συνεπάγονται νέες προκλήσεις για ορισμένους μαθητές, όπως όσους ζουν σε συνθήκες φτώχειας, όσους λαμβάνουν φροντίδα εκτός οικίας, αλλά και όσους έχουν αναπηρίες. Μεταξύ των προκλήσεων συγκαταλέγονταν δυσκολίες πρόσβασης στην τεχνολογία για τη συμμετοχή σε εξ αποστάσεως μάθηση. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί έχασαν τη δυνατότητα άμεσης διδασκαλίας και επαφής με τους μαθητές και αναγκάστηκαν να πάρουν ένα έξτρα βήμα και να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους ώστε να είναι περισσότερο ενδιαφέρουσα, αλλά ταυτόχρονα τους δόθηκαν εργαλεία έμμεσης βιωματικής διδασκαλίας με τη βοήθεια της τεχνολογίας, όπως η δημιουργία ερωτηματολογίων και η προβολή συμπληρωματικού υλικού.
Νέες ευκαιρίες μάθησης και εκγύμνασηςΗ διαδικτυακή αυτή μετάβαση προσέφερε επίσης αμέτρητες νέες ευκαιρίες και δυνατότητες μάθησης σε ενδιαφερόμενους μέσω online σεμιναρίων, συνεδρίων και συζητήσεων σε πολλούς τομείς τόσο εξειδίκευσης όσο και γενικών γνώσεων. Χιλιάδες οργανισμοί, εταιρείες, και πανεπιστήμια προσέφεραν μαθήματα και διαδικτυακά σεμινάρια για ενδιαφερόμενους από την άνεση του σπιτιού τους.
Παράλληλα, καθώς η ανάγκη για κίνηση και γυμναστική αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του lockdown, το internet προσέφερε άπειρες επιλογές για κάθε είδους γυμναστική και προγράμματα προωθώντας την υγιή φυσική κατάσταση ακόμα και σε περιόδους που μοιάζουν με αδιέξοδο. Γυμναστές, χορευτές, καλλιτέχνες προσπάθησαν με επιτυχία να ανακαλύψουν νέους τρόπους και δυνατότητες να μοιραστούν το πάθος τους, δημιουργώντας συνεδρίες ατομικές ή ομαδικές σε πάρκα, εξωτερικούς χώρους, ή ακόμα και μέσω online συναντήσεων, σε μια προσπάθεια να συνεχιστεί η έως τότε καθημερινότητα στα πλαίσια καθολικών περιορισμών. Πολλά άτομα με αυτόν τον τρόπο, είτε συνέχισαν την γυμναστική τους, είτε δοκίμασαν νέες τέχνες και αθλήματα, είτε ξεκίνησαν τα πρώτα τους βήματα στον αθλητισμό.
Online shopping, ψυχαγωγία και lockdown: μια στενή σχέσηΜεγάλο κομμάτι στη διάρκεια του lockdown είχαν οι online αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων. Καθώς η φυσική παρουσία σε καταστήματα δεν ήταν δυνατή, ο κόσμος κατέφυγε στην αναζήτηση και αγορά προϊόντων μέσω του διαδικτύου. Τις πρώτες θέσεις κατέχουν οι αγορές από super market, καταστήματα ρούχων, και είδη διακόσμησης.
Οι άνθρωποι σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσουν αυτήν την αύξηση, ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι οι online αγορές προσέφεραν, πέρα από μια υλική ικανοποίηση, μία αίσθηση ευχαρίστησης με την προσθήκη ενός καινούριου αντικειμένου στον χώρο τους, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στη διακόσμηση και οργάνωση του εσωτερικού τους χώρου, όπου πλέον περνούσαν το μεγαλύτερο, αν όχι όλο, μέρος του χρόνου τους από μέρα σε μέρα.
Μπορεί δηλαδή να πάρθηκε η δυνατότητα αγοράς στα καταστήματα, η αγαπητή στους περισσότερους εμπειρία αγορών, η άμεση επαφή με ανθρώπους, προϊόντα, και την καθημερινή ζωή, αλλά προσφέρθηκε η δυνατότητα εύρεσης χιλιάδων προϊόντων και καταστημάτων. Δυναμική και αξιοσημείωτη αύξηση παρουσίασε επίσης η συμμετοχή σε online τυχερά παιχνίδια (π.χ. στα φρουτάκια NetBet), που αποτέλεσαν έναν εύκολο και άμεσα προσβάσιμο τρόπο ψυχαγωγίας από το σπίτι. Οι άνθρωποι βρήκαν συντροφιά στις online διασκεδάσεις, καθώς οι δυνατότητές τους περιορίστηκαν κατά πολύ και σε αυτό το κομμάτι.
Η πανδημία και το lockdown αποτέλεσαν αναμφισβήτητα για όλους μας μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Καθώς προχωράμε στη σταδιακή επαναφορά στην καθημερινότητα προ πανδημίας, όμως, βρισκόμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε τόσο τα καλά, όσο και τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκειά του. Όπως κάθε κατάσταση, έτσι και αυτή που ξεκίνησε με την πανδημία, περνάει. Και σε μια τελική ματιά, διαπιστώνουμε ότι, τελικά, η τεχνολογία και ο online κόσμος αποτελούν όλο και περισσότερο την πραγματικότητά μας.