MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΤΟ ΦΟΥΑΓΙΕ

Λάζαρος Βαρτάνης: Ο σκηνοθέτης μιλά για το έργο «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία»

Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός μάς μιλά για την παράσταση «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία», το νέο πολυπρόσωπο έργο του Στέφανου Παπατρέχα, που παρουσιάζεται στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής.

Ευδοκία Βαζούκη | 02.11.2021 Φωτογραφία: Δομνίκη Μητροπούλου

Μετά τους επιτυχημένους μονολόγους «Φροσύνη» και «Πασού», το νέο πολυπρόσωπο έργο του Στέφανου Παπατρέχα, «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία», παρουσιάζεται στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής, με τη σκηνοθετική υπογραφή του ίδιου του συγγραφέα και του Λάζαρου Βαρτάνη.

Ένα τολμηρό έργο που διαδραματίζεται στον μεσαίωνα – γεμάτο μυστήριο και ανατροπές – που ισορροπεί ανάμεσα στη θεατρική μαγεία και τον σκληρό ρεαλισμό και αποπειράται να μιλήσει για την αλήθεια, τον νόμο, την ηθική αλλά και την εξαπάτηση.

Με αφορμή την παράσταση, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Λάζαρο Βαρτάνη για τον «σκοτεινό κόσμο» του έργου, όλα όσα έμαθε ο ίδιος κατά την προετοιμασία του, το μήνυμα που θέλει να περάσει στο κοινό, και φυσικά για τη γνωριμία του με τον Στέφανο Παπατρέχα.

Με τον Στέφανο Παπατρέχα συναντηθήκατε για πρώτη φορά λίγα χρόνια πριν, όταν πρωταγωνίστησε στον μονόλογο «Υγρασία στους τοίχους» του Αναστάση Πινακουλάκη, με τον οποίο συν-σκηνοθετήσατε την παράσταση. Ποια κοινά στοιχεία σας ένωσαν πιστεύετε μετά από εκείνη την πρώτη φορά και δουλεύετε μαζί μέχρι και σήμερα;

Όταν ο Αναστάσης μου πρότεινε τον Στέφανο για την «Υγρασία στους τοίχους» ομολογώ ότι δεν τον ήξερα καθόλου και ήμουν πολύ επιφυλακτικός απέναντί του. Το έργο είχε τρομερές απαιτήσεις από τον ηθοποιό που θα το αναλάμβανε. Όταν ξεκίνησαν οι πρόβες, οι όποιες αμφιβολίες μου όμως εξανεμίστηκαν. Είδα μπροστά μου έναν υπερταλαντούχο άνθρωπο που δούλευε ασταμάτητα και με πάθος. Όταν μετά από λίγο καιρό μου έδωσε να διαβάσω ένα έργο του, τη «Φροσύνη», δεν μπορούσα να μην ξαφνιαστώ κι άλλο. Τραγουδάει, παίζει, χορεύει και γράφει καταπληκτικά. Θα ήμουν ανόητος αν δεν τον θαύμαζα. Έχουμε κοινή αισθητική – καλή ή κακή – κοινό τρόπο σκέψης και κυρίως έχουμε τα ίδια πιστεύω απέναντι σε αυτό που θεωρούμε δουλειά πάνω σε ένα έργο.

Μετά τους επιτυχημένους μονολόγους «Φροσύνη» και «Πασού», φέτος παρουσιάζετε το νέο πολυπρόσωπο έργο του Στέφανου Παπατρέχα, «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία» σε μια από κοινού σκηνοθεσία, στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής. Μιλήστε μας λίγο για το τι βλέπουμε επί σκηνής.

Κατ’ αρχάς μιλάμε για ένα υπέροχο κείμενο. Πάνω σε αυτό πατήσανε και όλοι οι συντελεστές, οι οποίοι έφεραν τον δικό τους κόσμο στην παράσταση. Τα κοστούμια, τα σκηνικά, η μουσική, τα φώτα, η κίνηση, όλα πλήρως εναρμονισμένα και δεμένα μεταξύ τους. Το ίδιο ισχύει και με τους ηθοποιούς αλλά και την τρομερή και φοβερή βοηθό σκηνοθέτη μας Λιλή Νταλανίκα που χωρίς αυτήν πραγματικά δεν ξέρω τι θα κάναμε. Είναι συγκινητικό όταν όλοι όσοι δουλεύουν σε ένα έργο αγαπούν με το ίδιο πάθος αυτό που γεννιέται και πιστεύω το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει όλους. Τώρα, όσον αφορά στο τι θα δείτε από άποψη πλοκής, δεν μπορώ να αποκαλύψω πολλά, μιας και υπάρχουν συνεχείς ανατροπές επί σκηνής. Θα πω όμως ότι η παράστασή μας διαδραματίζεται στον μεσαίωνα και πρόκειται για τέσσερεις διαφορετικές εκδοχές της ίδιας περίπου ιστορίας, όπου μέσα σε καθολικά μοναστήρια, πύργους, μέσα από τσιγγάνους, ληστές, όνειρα, αναμνήσεις και εξομολογήσεις παρακολουθούμε το πώς μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει την αλήθεια και το ψέμα.

Λάζαρος Βαρτάνης / Φωτογραφία: Δομνίκη Μητροπούλου

Διαβάζουμε πως πρόκειται για μία σκοτεινή μεσαιωνική ιστορία γεμάτη αγωνία, μυστήριο και ανατροπές. Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θέλετε να περάσετε μέσα από τη δική σας προσέγγιση;

Προσωπικά, είμαι της άποψης πως στην Τέχνη είναι πιο γοητευτικό να υπάρχουν πολλές ερμηνείες και να δίνεται χώρος στον θεατή – με τις δικές του προσλαμβάνουσες – να οδηγηθεί σε κάποιο μήνυμα. Για εμένα, το έργο έχει να κάνει με την εξαπάτηση, το ψέμα και την αλήθεια, την ηθική και τους νόμους, αλλά και το ποια είναι η στάση του καθένα πάνω σε όλα αυτά. Αναμένω με χαρά να ακούσω το πώς μετέφρασε ο κάθε θεατής αυτό που είδε.

Υπήρξε κάτι που ανακαλύψατε σε σχέση με το έργο ή με τον εαυτό σας, κατά τη διάρκεια προετοιμασίας του;

Κάθε φορά που το διαβάζω ή όταν δουλεύουμε σκηνές στις πρόβες, ανακαλύπτω κάτι που πριν δεν είχα προσέξει. Κάτι κρυμμένο εκεί ανάμεσα στις φράσεις. Μια λέξη που φωτίζει ακόμα καλύτερα αυτό που έρχεται ή που έχει έρθει δύο σελίδες πριν. Αυτό δείχνει ότι πραγματικά ο Στέφανος έχει κάνει σπουδαία δουλειά και εγώ νιώθω σαν παιδί που ανακάλυψε θησαυρό.

Αν σας ζητούσα να περιγράψετε το έργο με 3 λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;

Τολμηρό, πρωτότυπο και μη αναμενόμενο.

Γιατί να έρθει κάποιος να δει την παράσταση;

Για αρχή, διότι δεν γράφεται σήμερα από έναν νέο άνθρωπο ένα τέτοιο έργο. Τουλάχιστον εγώ δεν έχω δει κάτι παρόμοιο. Επίσης, αν δεχτούμε πως το θέατρο είναι ένα story–telling και πως ο θεατής έρχεται να ακούσει και να δει μια ιστορία να παίζεται μπροστά του, τότε μπορώ να πω με σιγουριά πως αυτό θα του το προσφέρουμε.

Φωτογραφία από την παράσταση «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία» / Credits: Λιλή Νταλανίκα

Με τι συναισθήματα θα θέλατε να φεύγει ο θεατής από την παράσταση;

Ευτυχίας, ότι είδε κάτι που πραγματικά τον άγγιξε.

Έχετε κάποιο αγαπημένο σας απόσπασμα από το κείμενο; Μπορείτε να το μοιραστείτε μαζί μας;

Δυστυχώς, το πραγματικά αγαπημένο μου απόσπασμα δεν μπορώ να το μοιραστώ μαζί σας, γιατί θα αναγκαστώ να αποκαλύψω πολλά που θα χαλάσουν τη μαγεία. Το δεύτερο, όμως, αγαπημένο μου απόσπασμα, που είναι πιο «αθώο», είναι το εξής:

Ο: Βιργινία…

Β: (Μέσα από τον ύπνο της) Ρενάρδε…

Ο: Κοιμάται. Κι εσύ κοιμάσαι, Βιργινία.

Β: Ποιος είναι; Τι συμβαίνει;

Ο: Εσύ με κάλεσες. Τα όνειρά σου.

Β: Ποιος είσαι; Ρενάρδε; Ξύπνα.

Ο: Δε θα ξυπνήσει. Είμαστε μες στον ύπνο σου. Σε χώρο που δεν έχεις έλεγχο. Παραδώσου.

Β: Τι θέλεις;

Ο: Να μιλήσουμε. Για αρχή.

Β: Τι θες να πούμε;

Ο: Είμαι η τιμωρία που ορίζει το μυαλό σου. Οι τύψεις που ορίζει η ψυχή σου. Το τίμημα που ορίζουν τα όσα έκανες.

Β: Τι έκανα;

Ο: Μην κάνεις πως δεν ξέρεις. Έρχομαι από κόσμους που είναι όλα φανερά.

Β: Πάτερ ημών, ο εν τοις ουρανοίς…

Ο: Όχι, καλή μου, δε θα σε σώσει η προσευχή. Ηρέμησε. Θα τα κάνει όλα πιο εύκολα αυτό.

Τι εύχεστε για τη νέα θεατρική σεζόν;

Εύχομαι πραγματικά να εξελιχθούν όλα καλά γιατί το θέατρο είναι η ζωή μας, την οποία δυστυχώς στερηθήκαμε για πολύ μεγάλο διάστημα. Ο κόσμος διψάει για τέχνη – όλων των ειδών – και εμείς επίσης. Το θέατρο είναι ένας χώρος πραγματικά ασφαλής γιατί τηρούνται ευλαβικά όλα τα μέτρα προστασίας κατά του ιου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟνόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία, του Στέφανου Παπατρέχα στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής12.09.2018

Τι άλλο να περιμένουμε στη συνέχεια από εσάς;

Από τις 7 Νοεμβρίου και κάθε Κυριακή επιστέφουν οι «Γειτονιές του κόσμου» του Γιάννη Ρίτσου σε σκηνοθεσία της Νάντιας Δαλκυριάδου, πάλι στο Θέατρο Βαφείο. Μια αγαπημένη μου δουλειά που πήγε πραγματικά καλά για 4 ολόκληρους μήνες αλλά δυστυχώς ο Covid ανέστειλε τις παραστάσεις μας – όπως και για όλα τα θέατρα φυσικά. Παίζουν η Ξένια Αλεξίου, ο Στέφανος Παπατρέχας, ο Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης και εγώ. Ανυπομονώ.

Ακόμα ετοιμάσαμε μαζί με τη Γεωργία Πιερρουτσάκου και τον Στέφανο το «Μέχρι να ξημερώσει» για το ραδιόφωνο της ΕΡΤ. Το εξαιρετικό αυτό έργο είναι της Γεωργίας και τη μουσική υπογράφει η Σίσσυ Βλαχογιάννη.

Και από τον Φεβρουάριο του ΄22 υπολογίζουμε να ξανανέβουν η «Φροσύνη» και η «Πασού» στο Θέατρο Άβατον. Δυο έργα του Στέφανου που σκηνοθετήσαμε πάλι μαζί και ελπίζουμε να ολοκληρώσουν τις παραστάσεις που τόσο άδοξα διέκοψαν τα συνεχόμενα lockdown.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η παράσταση “ΟΝΟΡΙΟ, τα ανομήματα ενός εγκληματία” σε σκηνοθεσία των Λάζαρου Βαρτάνης – Στέφανου Παπατρέχα παρουσιάζεται στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής (Αγ. Όρους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός) κάθε Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 20.15 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2021.
Διάρκεια: 135 λεπτά
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6981135820
Τιμές εισιτηρίων: €14 κανονικό, €11 φοιτητικό, €7 ανέργων
Επειδή η παράσταση έχει σκηνές γυμνού και σκηνές βίας, είναι ακατάλληλη για ανηλίκους

Περισσότερα από Πρόσωπα