«Αντάμωμα-Μνήμες» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Απόστολου Χαντζαρά, που θα φιλοξενηθεί στην Sianti Gallery από τις 12 Νοεμβρίου έως τις 4 Δεκεμβρίου 2021. Όπως σημειώνει ο καλλιτέχνης, η ενότητα των έργων του με ιστορική μνήμη για το ΄21 αποτελεί την έκφραση ενός πολυσύνθετου εικαστικού κόσμου με χαρακτήρα κοινωνικό, ιστορικό αλλά κυρίως συμβολικό.
Τι αναφέρει ο ίδιος για το έργο τουΟ Απόστολος Χαντζαράς χαρακτηριστικά αναφέρει: «Τα έργα μου με αναφορές στο ΄21 για μένα σημαίνουν κάτι περισσότερο από μία ζωγραφική φόρμα ή ένα σύγχρονο σχέδιο design. Είναι ένα Έπος. Γεννήθηκα στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας, όπου για κάποιους ανθρώπους, οι ήρωες τιμώνται ακόμα και ζωντανεύουν μέσα από τα δημοτικά τραγούδια και τις παραδόσεις. Το πανηγύρι του Άη Συμιού στο Μεσολόγγι είναι η πιο σημαντική συνιστώσα της πολιτιστικής μας ταυτότητας. Ο πατέρας μου ζωγράφισε τις εικόνες του μοναστηριού τονίζοντας τον θρησκευτικό χαρακτήρα. Οι παρέες των αρματωμένων, οι καβαλαραίοι ανταμώνουν κάθε χρόνο σε ένα τελετουργικό αναβίωσης. Με νταούλια και ζουρνάδες σε μία αναπαράσταση των εκστατικών χορών χορεύουν με τα χέρια ψηλά, σέρνουν τον τσάμικο. Και τότε Γη και Ουρανός γίνεται ένα! Τους διαπερνάει ο Ήρωας!
Ζωγραφίζω τους καβαλαραίους με την οπλή των αλόγων ανασηκωμένη, γιατί στον χτύπο της θαρρείς ότι θα μετακινηθεί η Γη και ο Κόσμος όλος! Η σχέση του αλόγου με τον αναβάτη- ήρωα ήταν συγγενική. Μοιράζονταν μία κοινή ζωή! Από τον Μάρκο Μπότσαρη στον Λόρδο Μπάιρον…οι Μπροστάρηδες! Έμειναν κάποιοι να συνεχίζουν! Αυτά που βρήκαν αναβιώνουν με ένα πανηγύρι! Για να μην χαθεί το Έπος και χαθεί και η Ψυχή μας! Και έτσι θα τύχουμε να ανταμώσουμε! Με τα χέρια ψηλά, να αγγίξουμε!».
Η Ελένη Τάτλα, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής υπογραμμίζει : « Ο Χαντζαράς επικεντρώνεται στον αγώνα των Ελλήνων για εθνική ανεξαρτησία, στην αρχή του 18ου αιώνα και διερευνά με την τέχνη του τρόπους μιας σύγχρονης ερμηνείας του παρελθόντος. Μέσα από την ιδιαίτερη προοπτική του, κατανοεί την ελευθερία ως μια ενεργητική κατάσταση που επιζητά να αποσταθεροποιήσει οποιαδήποτε δεδομένη σχέση ανάμεσα στο πράγμα και το νόημά του, την τέχνη και τον λόγο, με σκοπό την αμφισβήτηση οποιασδήποτε προσπάθειας δημιουργίας ενός όλου.
Σε αυτό το μονοπάτι, κινείται με ένα σύνθετο τρόπο, ανακαλώντας ετερόκλιτες γενεαλογικές συνδέσεις του έργου του με τον Delacroix και τον Ρομαντισμό, τον Lichtenstein και την Pop art καθώς και Βυζαντινούς τρόπους έκφρασης. Ένας σημαντικός παράγων στη αναζήτηση της ελευθερίας από τον Χαντζαρά είναι το χιούμορ. Μια διακριτική εισβολή χιούμορ στο έργο του δημιουργεί «αρνητική» αισθητική ευχαρίστηση μέσω της καταστρατήγησης μορφικών, γλωσσικών και κοινωνικών κανόνων. Με τον τρόπο αυτό, το αντάμωμα με την παράδοση γίνεται ένα ανοιχτό παιχνίδι διερεύνησης της αλήθειας μέσα από την τέχνη.»
Από την πλευρά της, η Managing Director της Sianti Gallery, Βασιλική Σιαντή γράφει χαρακτηριστικά: «Σ’ αυτή την ενότητα των έργων του Απόστολου αποκαλύπτονται μικρά θαύματα, ζωντανεύουν οι μνήμες και τοποθετούνται στο σήμερα. Σύμβολα ένδοξων εποχών του παρελθόντος εντάσσονται σε μία σύγχρονη δυναμική ζωγραφική. Τα σώματα των ηρώων μυώδη και ρωμαλέα παραπέμπουν σε καθημερινούς ανθρώπους, που παλεύουν για όλα όσα τους ανήκουν. Η διαπεραστική τους ματιά καθηλώνει τον θεατή αναδεικνύοντας μία νέα οπτική. Αυτή, όμως, διατηρεί τον σεβασμό του παλαιού συμβόλου μέσα σε μία σύγχρονη Τέχνη. Τα χρώματα του Χαντζαρά είναι τόσο ζωηρά και ταυτόχρονα τόσο εκκωφαντικά που δεν μας αφήνουν περιθώριο παρά να εντάξουμε την Τέχνη στη ζωή μας».
Ο Απόστολος Χαντζαράς γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1977. Από την παιδική του ακόμη ηλικία μαθήτευσε στο εργαστήριο του Βυζαντινής Ζωγραφικής του πατέρα του Ελευθέριου Χαντζαρά. Ακολούθησαν οι σπουδές ζωγραφικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Χρόνη Μπότσογλου. Το 2004-2005 φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Paris 8 στο Παρίσι, ενώ παρακολούθησε το εργαστήριο Φωτογραφίας και Νωπογραφίας στην ΑΣΚΤ.
Το 2008 ζωγράφισε για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) την αναμνηστική σειρά γραμματοσήμων «Ελληνικά Παραδοσιακά Προϊόντα». Το 2011 φιλοτέχνησε το εξώφυλλο του μυθιστορήματος του Μένη Κουμανταρέα: «Βιοτεχνία Υαλικών» για τη σειρά του Βήματος: «Έλληνες Πεζογράφοι», το εξώφυλλο του μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Κοτζιά: «Φανταστική Περιπέτεια» (εκδόσεις Κέδρος), το 2013 το εξώφυλλο του μυθιστορήματος της Λητώς Πιτυρή: «Όλγα ή τίποτα» (Κέδρος) και το 2016 το εξώφυλλο του μυθιστορήματος του Μένη Κουμανταρέα: «Βιοτεχνία Υαλικών» (εκδόσεις Πατάκη).
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές καθώς και σε μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως το Παιδικό Μουσείο στην Ινδιανάπολη των ΗΠΑ, και το Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Πειραιώς.
Στο δικό του ζωγραφικό κόσμο χρησιμοποιεί έντονα χρώματα και αδρά περιγράμματα. Ο προσωπικός τρόπος έκφρασής του αποκαλύπτει επιρροές από το θέατρο σκιών, την αρχαία ελληνική ζωγραφική, καθώς και τη βυζαντινή εικονογραφία, τις οποίες συνδυάζει με μια πληθώρα ελληνικών συμβόλων, όπως ο ήλιος, η θάλασσα, τα νησιά, οι κολυμβητές και τα ψάρια
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της