#RevoltingBodies: Η έννοια της επανάστασης μέσα από το έργο 23 καλλιτεχνών στον Atopos
23 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό συνδιαλέγονται πάνω στην έννοια της επανάστασης, στο δεύτερο μέρος της φυσικής έκθεσης του πρότζεκτ #RevoltingBodies, που παρουσιάζεται στον Atopos, σε επιμέλεια Αλέξη Φιδετζή.
Ο ATOPOS παρουσιάζει το δεύτερο μέρος της φυσικής έκθεσης του πρότζεκτ #RevoltingBodies. Στο πλαίσιο του προγράμματος #OccupyAtopos και με αφορμή την επέτειο των 200 ετών της Ελληνικής επανάστασης, συνεχίζεται η κατάληψη από τον εικαστικό, ιστορικό και ερευνητή, Αλέξη Φιδετζή στο νεοκλασικό κτίριο του ATOPOS, το οποίο έχει μετατραπεί σε Επαναστατικό Αρχηγείο Λόγου και Εικόνας.
Ο Φιδετζής προσκεκλημένος του καλλιτεχνικού διευθυντή του ATOPOS cvc Βασίλη Ζηδιανάκη, επιμελείται το δεύτερο μέρος του #RevoltingBodies, μέσα από την συνδιαλλαγή έργων 23 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και θεωρητικών οι οποίοι συναντιούνται για να δουλέψουν πάνω στην έννοια της επανάστασης.
#RevoltingBodies: Λίγα λόγια για το δεύτερο μέρος της έκθεσηςΤα έργα που παρουσιάζονται διαπραγματεύονται το επαναστατικό φαντασιακό και τις θεσμικές μεθόδους διαχείρισης του παρελθόντος. Φλερτάρουν με την υποκειμενικότητα των εννοιών του καλού και του κακού, και συνδιαλέγονται με προσεγγίσεις που διαπραγματεύονται τους τρόπους με τους οποίους οι κρατικοί μηχανισμοί επαναδιατυπώνουν τις ιστορίες των επαναστάσεων και τις επιβάλλουν στις επόμενες γενιές σαν γενεσιουργούς εθνικούς μύθους.
Όπως και στο πρώτο μέρος της έκθεσης, τα σώματα παίζουν σημαίνοντα ρόλο σε αυτές τις εικαστικές διατυπώσεις. Μέσα από τις ιστορίες τους μπορούμε να δούμε ακόμη και τον τρόπο με τον οποίο ορισμένα ιστορικά υποκείμενα αποκρύπτονται από τις επαναστατικές αφηγήσεις ενώ άλλα μετατρέπονται στους ήρωες που θα χρησιμοποιήσει η εθνική μυθολογία στο διηνεκές. Η διαμόρφωση και αναδιατύπωση των συμβόλων αποτελεί άλλωστε δομικό στοιχείο της επαναστατικής μυθοπλασίας είτε πρόκειται για ενδυματολογικά στοιχεία και λάβαρα είτε για τα ιδια τα υποκείμενα.
Νίκος Αρβανίτης, Αναστασία Δούκα, Anietie Ekanem, Εύα Γιαννακοπούλου & Περσεφόνη Μύρτσου, Μαρίνα Γιώτη, Alicia Grullon, Αλέξανδρος Κακλαμάνος, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ελευθερία Κοτζάκη, Αριστείδης Λάππας, Lara Nasser, Nazanin Norrozi, Δημήτρης Παπαχρήστος, Νεφέλη Παπαδημούλη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Shahpour Pouyan, Εύα Στεφανή, Sasha Streshna, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Μαρία Βαρελά, Βαγγέλης Βλάχος, Μιχάλης Ζαχαρίας, Μιχαηλάγγελος Βλάσσης-Ζιάκας
περισσότερα σχετικά με την έκθεση…
*Το πρότζεκτ προβάλλεται και ψηφιακά στο revoltingbodies.gr
Η Ελληνική Επανάσταση στο πλαίσιο ενός ευρύτερου διαλόγουΤο #RevoltingBodies επιχειρεί να εντάξει την Ελληνική επανάσταση στο πλαίσιο ενός ευρύτερου διαλόγου για το επαναστατικό φαινόμενο που διέπει το νεωτερικό κόσμο, εντρυφώντας στις ιστορίες των σωμάτων πάνω στα οποία εγγράφεται η επαναστατική δράση καθώς και η μυθοπλασία γύρω από αυτή. Η μελέτη και η ανάδειξη της ιστορίας των σωμάτων αυτών, αποτελεί το πεδίο μέσα στο οποίο ο εικαστικός λόγος θα επανατοποθετήσει την επανάσταση. Μέσα από την ιστορική, ανθρωπολογική και εικαστική προσέγγιση των σωμάτων, θα διερευνηθεί η μέθοδος μετατροπής του ατόμου σε ήρωα αλλά και της επαναστατικής αφήγησης ως δομικό στήριγμα της εθνικής κατασκευής.
Κατά τη διάρκεια του χειμώνα και μέχρι την ολοκλήρωση της έκθεσης τον Φεβρουάριο, το Αρχηγείο Λόγου και Εικόνας του ATOPOS cvc οργανώνει επίσης μια σειρά δράσεων όπως performances, διαλέξεις, ξεναγήσεις και podcasts όπου παρουσιάζονται στο ευρύτερο κοινό διάφορες εκφάνσεις της ιστορίας των επαναστάσεων. Τα podcasts, την έρευνα και όλες τις επιμέρους δράσεις του εγχειρήματος, μπορεί να παρακολουθήσει κανείς και ψηφιακά στον ιστότοπο revoltingdodies.gr.
Αλέξης Φιδετζής:Γεννήθηκε στην Αθήνα όπου σήμερα ζει και εργάζεται. Έχει κάνει σπουδές ζωγραφικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) της Αθήνας και στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και ολοκλήρωσε το πρώτο του μεταπτυχιακό στο Ινστιτούτο Pratt της Νέας Υόρκης όπου εμβάθυνε σε ερευνητικές καλλιτεχνικές πρακτικές. Έχει αποκτήσει μεταπτυχιακό και στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ είναι υποψήφιος διδάκτορας της ΑΣΚΤ.
Ο Φιδετζής χρησιμοποιεί την ιστορική έρευνα ως πεδίο δημιουργίας εικαστικού λόγου μέσα από τον οποίο μπορούν να διαγνωστούν σύγχρονα πολιτισμικά, κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Τον ενδιαφέρει η θεσμική διαχείριση του συλλογικού κοινωνικού τραύματος αλλά και οι μέθοδοι διαμόρφωσης του κοινού μας παρελθόντος από τις δομές εξουσίας.
Είναι το πρόγραμμα διατομεακής καλλιτεχνικής φιλοξενίας του ATOPOS cvc. Ενδιαφέρεται για τη διεπιστημονική και καλλιτεχνική έρευνα και μελέτη της σύγχρονης οπτικής κουλτούρας του ανθρώπινου σώματος. Δίνει έμφαση στον βιωματικό και αφηγηματικό χαρακτήρα του φυλετικού και έμφυλου σώματος, στο προσωπικό και συλλογικό τραύμα, στη μνήμη, στα συστήματα σωματοποιημένης γνώσης.
Επίσης μελετά τη σχέση του σώματος με την κοινωνική δικαιοσύνη και την οικολογία. Αποστολή του είναι να παρακολουθεί και να υποστηρίζει τη δημιουργική διαδικασία των αναδυόμενων καλλιτεχνών, σχεδιαστών, επιμελητών και στοχαστών οι οποίοι εργάζονται με «ατοπικό» τρόπο. Η λέξη «ἄ-τοπος», αναφέρεται στο παράξενο, το ασυνήθιστο, το εκκεντρικό, και το αταξινόμητο.