MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΠΟΨΗ

F_act: Έξω πάμε καλά

Ειδήσεις, γεγονότα, εκτιμήσεις, επισκέψεις σε παραστάσεις. Η small talk στήλη του Monopoli για την αθηναϊκή θεατρική ζωή επιστρέφει.

KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 14.12.2021

Sold out μ’ ένα κλείσιμο ματιού

“Εγκάρσιος προσανατολισμός” του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Ούτε 24 ώρες δεν πήρε ώστε να εξαντληθούν τα εισιτήρια για τον «Εγκάρσιο προσανατολισμό», το νέο έργο που ο Δημήτρης Παπαϊωάννου θα παρουσιάσει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 22 Δεκεμβρίου. Με λίγα λόγια, δεν έφτασαν ούτε τα, σχεδόν, 16.000 εισιτήρια που διατέθηκαν on line. Λογικό αν σκεφτεί κανείς τις κριτικές που συνοδεύουν την παγκόσμια περιοδεία του – όπως αυτή των New York Times που κάνει λόγο για μια «πράξη καλλιτεχνικής μαγείας».

Ο διεθνής δημιουργός θα βρίσκεται στην Ελλάδα για ένα κύκλο παραστάσεων είκοσι παραστάσεων με αφορμή αυτή τη νέα παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση που φέρει την υπογραφή του.

Ο «Εγκάρσιος προσανατολισμός» μόλις παρουσιάστηκε για δύο παραστάσεις στο Centro Cultural de Belém στη Λισαβόνα ενώ έχουν προηγηθεί μέχρι σήμερα άλλοι 15 σταθμοί – μεταξύ των οποίων το ΄Αμστερνταμ, η Βαρκελώνη, το Παρίσι, το Τορίνο, το Λονδίνο και η Μαδρίτη. Σημειωτέον πως είναι όλοι sold out. Μετά την Αθήνα, η παράσταση θα συνεχίσει το ταξίδι της, επιστρέφοντας στη Γαλλία για να ακολουθήσει το Βέλγιο, η Ελβετία, το Ισραήλ και η  Αμερική.

Από το Παρίσι με αγάπη

Ο χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος

Σε τροχιά περιοδείας βρίσκεται και ο Χρήστος Παπαδόπουλος με το «Larsen C», τη νέα του εικαστική χορογραφία που ταξιδεύει με αξιώσεις στην Ευρώπη. Μετά από έξι sold out βραδιές, στο ιστορικό θέατρο του Παρισιού Theatre de la Ville η παράσταση ολοκληρώνεται στις 14 Δεκεμβρίου – και αυτή σε συμπαραγωγή της Στέγης – ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί στη Ρώμη, στη Μαδρίτη, στο Στρασβούργο με την ίδια αναπάντεχη ανταπόκριση· κρατώντας το όνομα του Χρήστου Παπαδόπουλου ψηλά στην ευρωπαϊκή ατζέντα των φεστιβάλ και των πολιτιστικών οργανισμών. Το «Larsen C» κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα και στη σκηνή της Στέγης, στις 30 Μαρτίου και για πέντε παραστάσεις. Στο ενδιάμεσο, θα σταθμεύσει στο Λουξεμβούργο, τη Λιέγη και τις Βρυξέλλες.

Μια ιδέα της στιγμής, ένα φιλόδοξο σχέδιο

Δημήτρης Παπαϊωάννου

Το ρεύμα της ελληνικής παραστατικής δημιουργίας μοιάζει να ενισχύεται στην Ευρώπη (μα κι εκτός αυτής). Και δεν μπορεί παρά να αποδώσει κανείς ένα μεγάλο μερίδιο στη συστηματική εμπλοκή του Ιδρύματος Ωνάση σε διεθνείς συμπαραγωγές με κορυφαίους οργανισμούς ως συνομιλητές του.

Η πολύχρονη συνεργασία με το Theatre de la Ville αποδίδει διαρκώς καρπούς, ενώ δεν αποκλείεται, ανάμεσα σε αυτούς, να προκύψουν ακόμα πιο φιλόδοξα σχέδια.

Στις σκέψεις της πολυδραστήριας υπεύθυνης προγραμματισμού του παρισινού οργανισμού, Claire Verlet είναι η εισήγηση για ανάθεση έργου στον Δημήτρη Παπαϊωάννου εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού το 2024 και πάντα στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων της διοργάνωσης. Η Verlet είναι μια από τις πιο ένθερμες, παρότι αθόρυβες, υποστηρίκτριες της ελληνικής εξωστρέφειας στη Γαλλία. Σε περίπτωση που το σενάριο αυτό τελεσφορήσει, τότε ο Έλληνας δημιουργός θα συνδεθεί και πάλι με το «ολυμπιακό» παρελθόν του. Ο χρόνος θα δείξει.

Νέα συμμετοχή στο Aerowaves

Άλλη μια ελληνική δημιουργία χορού ετοιμάζεται να περάσει το κατώφλι του σημαντικότερου ευρωπαϊκού χορευτικού δικτύου, Aerowaves. Είναι το «Vanishing Point» των Αλέξανδρου Βαρδαξόγλου και Δάφνης Αντωνιάδου που πρόκειται να συμμετέχει στο Spring Forward 2022.
Το «Vanishing Point» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο Onassis New Choreographers 7,  στις αρχές του 2020, ως ένα ποιητικό και δημιουργικό ντουέτο μεγάλης φυσικής έντασης που σχολιάζει τον αγώνα της ανθρώπινης ύπαρξης προκειμένου να διεκδικήσει ένα καλύτερο κόσμο.

Η συμμετοχή των Βαρδαξόγλου και Αντωντιάδου στο Aerowaves έχει φέτος διπλή σημασία καθώς η διοργάνωση συμπληρώνει 25 χρόνια παρουσίας στη χορευτική σκηνή. Να θυμίσουμε πως το ταξίδι σε διεθνείς δρόμους για τον Χρήστο Παπαδόπουλο ξεκίνησε μέσα από το ίδιο δίκτυο, όπου και τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο.

Το Εθνικό με νεοελληνική κωμωδία στην Επίδαυρο

Γιάννης Καλαβριανός

Για να μείνουμε σε μελλοντικά νέα μεγάλης κλίμακας, ας βάλουμε την πινέζα στην Επίδαυρο. Το επιδαύριο καλοκαίρι του 2022 έχει ήδη αρχίσει να παίρνει σχήμα, από τη στιγμή που οι παραγωγές αιχμής του Εθνικού Θέατρου αποκάλυψαν τους δημιουργούς που θα τις σκηνοθετήσουν: Τον Γιάννη Καλαβριανό και τον Αργύρη Ξάφη. Η πρώτη τομή από το Εθνικό θα έρθει μέσα από το είδος της κωμωδίας που θα φιλοξενήσει.
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Γιάννης Μόσχος δοκιμάζει μια παύση στις προσεγγίσεις πάνω στον Αριστοφάνη, εμπλουτίζοντας το ρεπερτόριο της Επιδαύρου με νεοελληνική κωμωδία – παρότι θα έχει αρχαιόθεμο πρόσημο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΓιάννης Καλαβριανός: Πιστεύω ότι είναι δυνατόν να πάρω Νόμπελ. Πιστεύω στο ανέφικτο12.09.2018

Έτσι, ο Γιάννης Καλαβριανός θα είναι ο πρώτος που θα επιχειρήσει το άνοιγμα και σε πιο σύγχρονες δραματουργίες φέρνοντας στην ορχήστρα της Επιδαύρου την ανελέητη σάτιρα του Μποστ πάνω στη «Μήδεια». Τον επώνυμο ρόλο αναμένεται να ερμηνεύσει η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, μια από τις πιο εύφορες παρουσίες της ελληνικής σκηνής στην κωμωδία, συνδεδεμένη κυρίως με σκηνοθεσίες του Νίκου Καραθάνου αλλά και του Θωμά Μοσχόπουλου, και του Δημήτρη Καραντζά. Αυτό τον καιρό πρωταγωνιστεί στην «Αιολική γη» του Ηλία Βενέζη που μόλις έκανε πρεμιέρα επίσης στο Εθνικό σε σκηνοθεσία του Τάκη Τζαμαργιά.

Επιστροφή στον Μολιέρο

Άντζελα Μπρούσκου

Πίσω στα χειμερινά θεατρικά σχέδια. Η Άντζελα Μπρούσκου, μετά το «Φαίδρας έρως» της αγαπημένης της, Σάρα Κέιν που ανεβάζει στη Σφενδόνη, ετοιμάζεται να επιστρέψει στο «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου. Ήταν το 1994 όταν η σκηνοθέτιδα παρουσίαζε με την Ομάδα Δωματίου το κλασικό κείμενο του Μολιέρου σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη – και μάλιστα τότε σε σκηνογραφία και σκηνικά του Δημήτρη Παπαϊωάννου.

Είκοσι πέντε (και πλέον) χρόνια μετά, το ξανακοιτάζει υπό το πρίσμα μιας αποτυχημένης κοινωνίας που υποκινεί τους μισάνθρωπους εντός της. Με αφετηρία την ιστορία του Αλσέστ που αντιστεκόταν στην υποκρισία της μπουρζουαζίας, η Μπρούσκου ερευνά την αντικοινωνική συμπεριφορά ως αποτέλεσμα μιας εποχής όπου βασιλεύει η τοξικότητα και η ανθρωποφαγία με την παραμικρή αφορμή. Και άρα οδηγεί στη μοναξιά και την απομόνωση όλους όσοι δεν μπορούν να αφομοιωθούν από αυτήν.

Στη νέα εκδοχή που ετοιμάζεται για τον προσεχή Μάρτιο, τον ρόλο του «Μισανθρώπου» θα ερμηνεύσει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου – πρωταγωνιστής της Μπρούσκου, τόσο στην «Εντα Γκάμπλερ» του Ίψεν όσο και στη «Μάγκντα Γκαίμπελς» του Γιώργου Βέλτσου που είχε ανέβει στο Εθνικό Θέατρο. Στη διανομή, θα δούμε επίσης, την Παρθενόπη Μπουζούρη και τη Μαρία Διακοπαναγιώτου.

Πληθωρικός μονόλογος

Ορφέας Αυγουστίδης

Στις παραστάσεις της φετινής συγκομιδής που, μέχρι τώρα, διακρίνονται να προσθέσουμε μια ακόμα: Το μονόλογο του Ορφέα Αυγουστίδη ως Άλαν Τιούρινγκ. Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, στήνει μια πληθωρική ερμηνεία, ωστόσο διαφορετικά φορτισμένη από άλλες αξιοσημείωτες απόπειρες του: Το πορτρέτο ενός έκπτωτου ανθρώπου, καταδικασμένου στο περιθώριο για την ‘απαγορευμένη’ του σεξουαλικότητα, που αδυνατεί να συμμορφωθεί στο «κοινωνικά αποδεκτό» προκειμένου να υπάρξει. Ο Ορφέας Αυγουστίδης εμβαθύνει ουσιαστικά στον κατακερματισμένο ψυχισμό του ήρωα του, στον εφιαλτικό τρόπο που αποδομείται μια προσωπικότητα και με θαυμαστό έλεγχο τιθασεύει την σωματικότητα του μέσα από λεπτές εκφράσεις και χειρονομίες. Μια γνήσια συγκινητική στιγμή του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑF_act: Περί όχλου και άλλων δαιμονίων12.09.2018

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις