MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
21
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

Σον Σκάλι, ένας «Επιβάτης» της ζωγραφικής παράδοσης στο Μουσείο Μπενάκη

Στον σημαντικότερο εκπρόσωπο της αφαιρετικής ζωγραφικής σήμερα είναι αφιερωμένη η μεγάλη αναδρομική έκθεση με τίτλο «Passenger», που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς από την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021 έως και την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022.

Φωτογραφία: Nicoletta Menti
Φωτογραφία: Nicoletta Menti
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Τον Sean Scully γνώρισε για πρώτη φορά το αθηναϊκό κοινό πριν από μία περίπου δεκαετία, μέσα από την έκθεση «Doric» («Δωρικός ρυθμός»), που φιλοξενήθηκε στο ίδιο χώρο, στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, το 2012.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Παπαδοπούλου 100»: Από τη γεύση του μπισκότου στη γεύση του αρχείου…12.09.2018

Αναδρομή σε μια γόνιμη πορεία

Σήμερα ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να αποκτήσει μία σφαιρική εικόνα για το σύνολο του έργου του, καθώς στην αναδρομική αυτή έκθεση περιλαμβάνονται αντιπροσωπευτικά έργα από όλες τις περιόδους της καλλιτεχνικής του πορείας. Η αναδρομική έκθεση «Passenger» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, το 2020.

Όπως τόνισαν ο Κωνσταντίνος Παπαχρίστου, επιμελητής της Πινακοθήκης Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη, και ο Dávid Fehér, επιμελητής 20ού αιώνα και σύγχρονης τέχνης του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, που επιμελήθηκαν την έκθεση, στην αθηναϊκή εκδοχή τα συνολικά 103 έργα δεν παρατίθενται χρονολογικά αλλά κατά θεματικές ενότητες, αναμιγνύοντας έργα της πρώιμης και της όψιμης περιόδου, σχέδια και ζωγραφικά έργα κ.λπ.

Φωτογραφία: Nicoletta Menti

Παραστατικότητα πριν και μετά την αφαίρεση

Η έκθεση ξεκινά από την πρώιμη περίοδο της ζωγραφικής του δημιουργίας –εκτίθεται, μάλιστα, και ο πρώτος πίνακας που ζωγράφισε, ο μεταφορικά αυτοπροσωπογραφικός «Κάκτος» του 1964, πριν ακόμη ξεκινήσει τις σπουδές του στη ζωγραφική– με έργα παραστατικά, τα οποία συνδιαλέγονται με τους όψιμους παραστατικούς πίνακες της σειράς «Madonna» (2018), που δημιούργησε μετά τη γέννηση του γιου του, μια χρωματική πανδαισία με ευθείες αναφορές σε έργα του Ματίς.

Το τμήμα αυτό, που φιλοξενείται στον πρώτο όροφο του Μουσείου, συμπληρώνεται με την ενότητα «Supergrids», έργα μεγάλων διαστάσεων τα οποία ο Σκάλι δημιούργησε μετά από ένα ταξίδι του στο Μαρόκο, επηρεασμένος από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα των χαλιών και των υφασμάτων που είδε εκεί.

Φωτογραφία: Nicoletta Menti

Αφηρημένος εξπρεσιονισμός και γεωμετρική αφαίρεση

Στον δεύτερο όροφο ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τα έργα του Σκάλι κατανεμημένα σε ενότητες με κριτήρια στυλιστικά και θεματικά. Αυτό που κυριαρχεί είναι ο διαρκής διάλογος με την παράδοση της ευρωπαϊκής τέχνης, στο πνεύμα όμως του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Όπως λέει συχνά και ο ίδιος ο ζωγράφος, αναγνωρίζοντας τις οφειλές του, «βάλε μαζί τα έργα του Μοντριάν, του Ρόθκο και του Ματίς κι έχεις τη δουλειά μου»…

Ιδιαίτερα μετά το 1991, ο καλλιτέχνης προσπάθησε διαρκώς να συνδέσει τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό με τη γεωμετρική αφαίρεση, την ορθολογικότητα της γεωμετρίας με τη συναισθηματική έκφραση. Το αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού φαίνεται καθαρά στα έργα του 2ου ορόφου, που κατανέμονται θεματικά σε τοπία, τοίχους και παράθυρα.

Sean Scully, Cactus, 1964. Oil on canvas 23 x 29.9 cm

Ένα ακόμη «Μαύρο τετράγωνο»

Η έκθεση ολοκληρώνεται με ένα «Μαύρο τετράγωνο», έργο του 2020 –όπως είπε ο Ντάβιντ Φέχερ, όταν το έργο μεταφέρθηκε στη Βουδαπέστη προς έκθεση ήταν ακόμη νωπό και φοβήθηκαν μήπως οι μεταφορείς αφήσουν αποτυπώματα πάνω στον πίνακα! Έργο εξαιρετικής δύναμης, συνδυάζει την ουτοπική, ρομαντική εκφραστικότητα του τοπίου με τον μηδενισμό, την άρνηση της χειρονομιακής ζωγραφικής του μαύρου τετραγώνου, που, φυσικά, αποτελεί και έναν φόρο τιμής στον Κάζιμιρ Μάλεβιτς kαι το δικό του «Μαύρο τετράγωνο» (1915).

Sean Scully, Untitled (Homage to Paul Klee), 1968 Gouache and ink of cardstock 14.6 x 20.3 cm

Ξενάγηση και διαδικτυακή παρουσίαση

Την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου, στις 13.00, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Χριστούγεννα στο Μουσείο Μπενάκη», θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση στην έκθεση. Παράλληλα, την Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου, στις 19.00, θα μεταδοθεί διαδικτυακά η παρουσίαση της έκθεσης. Στο βίντεο που θα προβληθεί μιλούν ο Sean Scully από το στούντιό του στη Νέα Υόρκη, ο επιμελητής του Μουσείου Μπενάκη Κωνσταντίνος Παπαχρίστου και ο επιμελητής του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης David Feher. Αναλύουν τη σκεπτικό της αναδρομικής έκθεσης στην Αθήνα, μιλούν για την πρώτη παρουσίασή της στην Βουδαπέστη, καθώς και για την επιλογή των έργων και τη σημασία τους, ενώ θα προβληθούν και ανέκδοτα στιγμιότυπα από το στήσιμό της έκθεσης. Η μετάδοση θα γίνει από τη σελίδα του Μουσείου Μπενάκη στο Facebook,  https://www.facebook.com/TheBenakiMuseum/live/.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Sean Scully
Χώρος: Μουσείο Μπενάκη
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Δεκεμβρίου 2021 - 13 Φεβρουαρίου 2022
Είσοδος: 8€, μειωμένο 4€
Πληροφορίες Χώρου: Πειραιώς 138, 210-34.53.111
Περισσότερα από Art & Culture