Η Καρδιά του Κτήνους: Ο Ρένος Χαραλαμπίδης μάς επανασυστήνει την ταινία, με μία δωρεάν προβολή στην Ταινιοθήκη
Με αφορμή την ψηφιακή της αποκατάσταση, ο Ρένος Χαραλαμπίδης ξανασυστήνει την ταινία «Η Καρδιά του Κτήνους» στο κοινό σε μια δωρεάν κινηματογραφική προβολή στην Ταινιοθήκη και από 20 Δεκεμβρίου αποκλειστικά στο cinobo.com.
Από τις 20 Δεκεμβρίου, η ψηφιακά αποκατεστημένη από τον ίδιο τον σκηνοθέτη ταινία «Η Καρδιά του Κτήνους» θα είναι διαθέσιμη για streaming αποκλειστικά στην πλατφόρμα του Cinobo. Παράλληλα, το Cinobo σε συνεργασία με τον Ρένο Χαραλαμπίδη διοργανώνει ειδική δωρεάν κινηματογραφική προβολή της ταινίας, τη Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου στις 7 μ.μ στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, Κεραμεικός), παρουσία σκηνοθέτη και συντελεστών.
Η είσοδος στην προβολή θα είναι δωρεάν και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Μετά την προβολή, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον Ρένο Χαραλαμπίδη και τον συγγραφέα Πέτρο Τατσόπουλο, στο μυθιστόρημα του οποίου βασίστηκε το σενάριο της ταινίας.
ΣύνοψηΜετά τα εμβληματικά« No Budget Story» και «Φτηνά Τσιγάρα» που σημάδεψαν τη δεκαετία του ‘90, ο Ρένος Χαραλαμπίδης μετέφερε στο σινεμά ένα μυθιστόρημα-σταθμό του Πέτρου Τατσόπουλου. Ανάμεσα σε ποιητικό νουάρ και ανάλαφρη κωμωδία, 16 χρόνια μετά την πρώτη της προβολή στις ελληνικές αίθουσες, «Η Καρδιά του Κτήνους» ξυπνά ξανά.
Οι ανώτατες σπουδές φιλοσοφίας έχουν κάνει τον Στέφανο να αντιμετωπίζει όλους τους ανθρώπους ως κατώτερούς του. Όταν απολύεται από τον στρατό θεωρεί ότι ο κόσμος του ανήκει. Στην πραγματικότητα του ανήκουν μόνο τα χρέη της μητέρας του, που μόλις απεβίωσε και η απόρριψη της άλλοτε αφοσιωμένης ερωμένης του. Ο Τσακίρης, φίλος από το σχολείο που εξελίχθηκε σε μικροεγκληματία, του προτείνει να ληστέψουν την τράπεζα που δουλεύει ως ταμίας ο Άρης, συνεργός αλλά και πρότυπο του κοινωνικού επαναστάτη στα εφηβικά τους χρόνια και Πυγμαλίων του Στέφανου. Ο ήρωας θα βουτηχτεί στην αγριότητα αλλά και στη μαγεία της πραγματικής ζωής, κάνοντας το υποχρεωτικό ταξίδι προς την ωριμότητα.
Η «Καρδιά του Κτήνους» δεν μπορεί να καταταχθεί σε κάποιο συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος. Κινείται μεταξύ του αστυνομικού φιλμ νουάρ, της γλυκόπικρης κωμωδίας, του ποιητικού σινεμά και της ανάλαφρης νοσταλγίας του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Διαπραγματεύεται την εντυπωσιακή πτώση, αλλά και τη λύτρωση ενός νάρκισσου που καλείται να αντιμετωπίσει την πραγματική ζωή.
Η ταινία βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Πέτρου Τατσόπουλου, ο οποίος και δήλωσε τότε: «Ψυχαναλύοντας τον Ρένο εκ του προχείρου, αντιλαμβάνομαι πως εντόπισε ευθύς εξαρχής ομοιότητες της δικής του περσόνας με τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου. Μια «βυρωνική» αγωνιστική διάθεση για να επικρατήσουν. Μόνοι εναντίον όλων. Η Καρδιά του Κτήνους είναι μια τρυφερή ταινία, πολύ πιο τρυφερή από το δικό μου βιβλίο, και αυτό επίσης πιστώνεται στον σκηνοθέτη της». Συμβούλεψε τον Χαραλαμπίδη «όσο πιο πολύ προδώσεις το βιβλίο και απελευθερωθείς, τόσο καλύτερη ταινία θα κάνεις».
Οι ταινίες του Ρένου Χαραλαμπίδη -στοχαστικές, καυστικές και οξυδερκείς- ζουν και αναπνέουν, φλερτάροντας μια άλλη διάσταση. Δίνουν στην πόλη μια αίσθηση ιδιόρρυθμης ευτυχίας και μιας απρόσμενης αγκαλιάς. Φαίνονται ρεαλιστικές αλλά δεν είναι. Κρύβουν τα εφηβικά όνειρά μας που θέλουν να φτερουγίσουν και να φτάσουν στον ήλιο. Όμως ο κινηματογραφικός κόσμος του σκηνοθέτη που τα περιβάλλει, περιέργως δεν τα αφήνει να καούν. Τους παρασέρνει σ’ ένα χορό χωρίς ανάσα, μια γιορτή που στήνεται από το πουθενά, ένα χάπι εντ χωρίς απαραίτητα να έχει προηγηθεί ιστορία.
Σημείωμα του σκηνοθέτη«Οι ταινίες μου πάντα δυσκολεύονταν να βρουν τον εαυτό τους. Και πιο πολύ δυσκολεύτηκε η Καρδιά του Κτήνους. Με το σκανάρισμα του αρνητικού σε υψηλή ανάλυση, σαν το φιλμ να έκλεισε εσωτερικούς λογαριασμούς της ταυτότητάς του. Η ψηφιακή επεξεργασία ανέδειξε το αισθητικό μου μανιφέστο, τον συνδυασμό της οπτικής του ζωγράφου Edward Hopper – υψηλό κοντράστ, ζυγισμένο καδράρισμα σε εξωτερικούς χώρους – με «ψυχορραγούντα» χρώματα μαζί με κάδρα και σκηνικά των εσωτερικών χώρων σε «ντοκιμαντερίστικη» ακαταστασία, βασισμένα στην αισθητική των εγκαταστάσεων του εικαστικού Joseph Beuys.
Με την Καρδιά του Κτήνους, στα μέσα της δεκαετίας του ‘00, ταξίδεψα σε πολλά φεστιβάλ του κόσμου με σημαντικότερη στιγμή το βραβείο στο φεστιβάλ του Χιούστον. Οι κριτικές στην Ελλάδα ήταν πολύ καλές, ίσως οι καλύτερες που έχω πάρει για όλες τις ταινίες μου. Μάλιστα πήρα και το βραβείο του «Σκηνοθέτη της χρόνιας» του STATUS. Αλλά η μεγαλύτερη προσωπική στιγμή που μου χάρισε η ταινία ήταν πολλά χρόνια μετά, όταν διασταυρώθηκα με τον Σαββόπουλο τον Ιούνιο του 2017 στην πλατεία της Χώρας της Σερίφου. Μου είπε «…η ταινία σου έχει ποιητικό πυρήνα» και τα μάτια του λάμψανε.
Μέσα από το Cinobo, Η Καρδιά του Κτήνους δεν σταματά να χτυπά, πιάνοντας κουβέντα για τρίτη δεκαετία με το κινηματογραφόφιλο κοινό. Και μάλιστα θεωρώ καλό οιωνό το ότι η πρεμιέρα γίνεται κοντά στα Χριστούγεννα γιατί ξαναπιάνοντας στα χέρια μου το αρνητικό για την ψηφιακή επεξεργασία, συνειδητοποίησα ότι είναι ίσως η μόνη ελληνική ταινία που παρουσιάζει τη στολισμένη χριστουγεννιάτικη Αθήνα των μέσων της δεκαετίας του 2000».
Ρένος Χαραλαμπίδης, Δεκέμβρης 2021
Βιογραφικό σκηνοθέτηΟ Ρένος Χαραλαμπίδης έχει πρωταγωνιστήσει στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο και στο θέατρο. Ως σκηνοθέτης εμφανίζεται το 1997 με το No Budget Story, μια ασπρόμαυρη ρομαντική ταινία που σημάδεψε την δεκαετία του ’90, και ξεκινά μια ολόκληρη σχολή με τη φιλοσοφία του γύρω από τον κινηματογράφο. Ακολουθούν το 2000 τα Φτηνά Τσιγάρα, ταινία που στιγμάτισε τη γενιά του του ’90. Γυρισμένη ώστε να θυμίζει “τζαζ αυτοσχεδιασμό”, η ταινία μοιάζει πλέον σαν ένα αποχαιρετιστήριο άσμα σε μια Αθήνα που δεν υπάρχει πια και αποτελεί σημαντικό δείγμα γραφής ενός ιδιαίτερου δημιουργού.
Το 2005, βασισμένος στο ομότιτλο βιβλίο του Πέτρου Τατσόπουλου, σκηνοθετεί την Καρδιά του Κτήνους και για ακόμα μία φορά κερδίζει κοινό και κριτικούς, ενώ με τα 4 Μαύρα Κουστούμια το 2010, δίνει ξεκάθαρα πια το προσωπικό του στίγμα στο ελληνικό σινεμά. Έχει βραβευτεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (Κρατικό Βραβείο Ποιότητας Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Γιώργο Βουλτζάτη, Ειδική Μνεία από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών) και στο Φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης (Βραβείο FIPRESCI).
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Ρένος Χαραλαμπίδης
Σενάριο: Ρένος Χαραλαμπίδης (βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Πέτρου Τατσόπουλου)
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Ηρακλής Βαβάτσικας
Μοντάζ: Κωνσταντίνος Αδρακτάς
Ήχος: Σπύρος Δρόσος
Μιξάζ: Θύμιος Κολοκούσης
Σκηνικά: Ελίνα Δράκου, Γιώργος Χαρακόπουλος
Κοστούμια: Ελίνα Δράκου
Καλλιτεχνικός Σύμβουλος: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Συνεργάτες Σεναρίου: Γιώργος Μπακόλας, Γιώργος Μακρής
Σύμβουλος Σεναρίου: Κατερίνα Μπέη
Associate Producer: Τάκης Βερέμης
Παραγωγοί: Ρένος Χαραλαμπίδης, Σταμάτης Τσαρούχας
Παραγωγή: Midnight Films, FS Productions, Λάμπρος Τριφύλλης, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Πρωταγωνιστούν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Γιώργος Βουλτζάτης, Μάνος Βακούσης, Άλκης Παναγιωτίδης, Τζίνα Θλιβέρη, Γιάννης Ζουγανέλης, Μάρα Δαρμουσλή, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Δημήτρης Σταρόβας
Διάρκεια: 82’
Χώρα, Έτος Παραγωγής: Ελλάδα, 2005