Λίγες, μόλις, ώρες, μετά την συνέντευξη με τη Νίκη Αραμπατζή, τη νέα πρόεδρο του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Αθήνας, φτάνει η είδηση της ακύρωσης των εορταστικών εκδηλώσεων των δήμων ανά την Ελλάδα. Το πλέγμα των χριστουγεννιάτικων δράσεων σε δεκάδες γειτονιές της πόλης παραμένει ανέπαφο. Ωστόσο καταλαβαίνει κανείς πόσο δυναμική (αν όχι σαρωτική) είναι η σχέση ενός ψυχαγωγικού προγραμματισμού με τα δεδομένα της υγειονομικής κρίσης.
Στα σχεδόν τρία χρόνια που ασχολείται με τη δημόσια διοίκηση, η δικηγόρος Νίκη Αραμπατζή έχει δοκιμάσει αρκετές προκλήσεις. Αρχικά την αναμόρφωση του δημοτικού ραδιοφώνου της Αθήνας, του 9.84 και τώρα, τους τελευταίους δυόμιση μήνες, την διοίκηση του ΟΠΑΝΔΑ, ενός πληθωρικού πλαισίου δομών για τον πολιτισμό, την τέχνη και τον αθλητισμό εν μέσω ενός νέου απειλητικού πανδημικού κύματος.
Γέννημα θρέμμα του κέντρου – γεννημένη στα Πατήσια γαρ – άρα και γνώστρια των παραγκωνισμένων περιοχών της πρωτεύουσας, η Νίκη Αραμπατζή ανακοινώνει τους στόχους της θητείας της στον ΟΠΑΝΔΑ. Δίνοντας άμεση προτεραιότητα στην ανάδειξη του πολιτιστικού δυναμικού της.
Από το ραδιόφωνο του 9.84 περνάτε στον πολιτιστικό οργανισμό της πόλης. Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες σας;Μετά από δυόμιση περίπου μήνες στον ΟΠΑΝΔΑ, οι προτεραιότητες που μπορώ να θέσω και να είναι υλοποιήσιμες είναι η έναρξη διαδικασιών ανακατασκευής όλων των ανοιχτών και κλειστών αθλητικών κέντρων του Δήμου. Ο Δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης εξασφάλισε την χρηματοδότηση αυτών. Επομένως, δουλεύουμε για τη συντήρηση των υφιστάμενων πεπαλαιωμένων δομών (αθλητικών-πολιτιστικών), την προσβασιμότητα στον πολιτισμό, τον αθλητισμό και την δια βίου εκπαίδευση των ανθρώπων με αναπηρία. Καθώς και την ισότιμη κατανομή βάρους και στους τρεις τομείς δραστηριότητας του ΟΠΑΝΔΑ.
Ο ΟΠΑΝΔΑ οφείλει να παρέχει ποιοτικές υποδομές πολιτισμού, αθλητισμού και δια βίου μάθησης στον δημότη στις γειτονιές. Αυτό δεν είναι θεωρητικό. Με βάση την εξασφάλιση της χρηματοδότησης μπορούν όλα αυτά ν’ αρχίσουν να υλοποιούνται στην πράξη. Ο οργανισμός πέρασε από δυο στάδια κατά την διάρκεια της πανδημίας μέχρι σήμερα: Από τις κλειστές δομές την περίοδο του lockdown, στις ανοιχτές δομές με μέτρα με σύμμαχο το εμβόλιο. Σίγουρα, το εμβόλιο μας επιτρέπει να γυρίσουμε στην νέα κανονικότητα με προσοχή. Ο οργανισμός οφείλει, όπως κάνει και θα το συνεχίσει για όσο χρειαστεί, να στηρίζει τους ανθρώπους του πολιτισμού και του αθλητισμού που επλήγησαν από την πανδημία.
Πράγματι, ο πολιτισμός δοκιμάστηκε ανελέητα κατά τους προηγούμενους μήνες των lockdown. Ο δήμος έχει κάνει χειρονομίες ενίσχυσης του. Τι άλλο να περιμένουμε;Οι προτεραιότητες που μπορώ να θέσω και να είναι υλοποιήσιμες είναι η έναρξη διαδικασιών ανακατασκευής όλων των ανοιχτών και κλειστών αθλητικών κέντρων του Δήμου
Ο ΟΠΑΝΔΑ απέδειξε και συνεχίζει να αποδεικνύει στην πράξη την στήριξη στους καλλιτέχνες και τον πολιτισμό παρέχοντας τους, τους χώρους του Δήμου δυο καλοκαίρια δωρεάν. Και τώρα, για την περίοδο των Χριστουγέννων, αγοράσαμε θεατρικές παραστάσεις στην πόλη στηρίζοντας και τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στον χώρο. Και δίνοντας παράλληλα την δυνατότητα στους δημότες να παρακολουθήσουν δωρεάν θέατρο (για ενήλικες και παιδιά). Όσο εξακολουθεί η δύσκολη, αυτή, συγκυρία θα στηρίζουμε όσο μπορούμε τον πολιτισμό προσπαθώντας, μέσα από διαφορετικές εκδηλώσεις, να φτάσει με κάθε τρόπο, σε κάθε δημότη.
Και από την θέση της Προέδρου του Αθήνα 984 στηρίξατε πολύ την θεατρική δημιουργία με το θέατρο στο ραδιόφωνο. Πιστεύετε ότι ο θεατρικός πολιτισμός είναι ‘περιουσία’ της Αθήνας;Είναι όπως ακριβώς το λέτε. Η περιουσία της Αθήνας είναι και ο θεατρικός πολιτισμός. Σκεφτείτε μια ζωντανή, σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη χωρίς θέατρο! Και βέβαια οφείλουμε να επενδύουμε σε αυτό. Να το στηρίζουμε και να το προωθούμε στις νέες γενιές μιλώντας για την αξία του. ‘Οχι με την δασκαλίστικη έννοια αλλά με την εκπαιδευτική, αναδεικνύοντας το πόσο συναρπαστικό είναι. Λαμβάνοντας δε, υπόψιν και όσα «σκοτείνιασαν» το θέατρο, οφείλουμε ακόμα περισσότερο να το προστατεύσουμε, να το περιφρουρήσουμε. Και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε αυτό θα απομακρύνουν τοξικές συμπεριφορές με μια μορφή αυτοκάθαρσης.
Γενικά, εκτιμάτε ότι οι δομές και οι φορείς του δήμου πρέπει να είναι πιο ενεργά παρόντες στο πολιτιστικό γίγνεσθαι;Και βέβαια πρέπει να είναι παρόντες ενεργά. Γι’ αυτό αγωνιζόμαστε. Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει τους μηχανισμούς να φτάσει ο πολιτισμός σε κάθε γειτονιά, σε κάθε δημοτική κοινότητα και εν γένει στην πόλη. Και βεβαίως, σε συνεργασία με κάθε προσπάθεια παράλληλη – ατομική, ιδιωτική – το αποτέλεσμα μόνο υπέρ των δημοτών και της ίδιας της πόλης μπορεί να είναι.
Σκοπεύετε, δηλαδή, να προχωρήσετε σε νέες συνέργειες με ιδιωτικούς πολιτιστικούς φορείς;Η συνεργασία φορέων είναι σίγουρα θετική. Μάλιστα αυτή η δημοτική αρχή έχει αποδείξει ότι είναι υπέρ των συνεργασιών. Άλλωστε η αυτοδιοίκηση από μόνη της προσφέρεται για συνεργασίες προκειμένου να λύνονται προβλήματα. Αυτός είναι και ο σκοπός: Η επίλυση θεμάτων. Αλλά και εγώ, προσωπικά, είμαι υπέρ των συνεργασιών με πολιτιστικούς φορείς της πόλης. Θέλουμε να γίνονται δρώμενα που να αφορούν τους πολίτες και να συμμετέχουν σε αυτά.
Σε προσωπικό επίπεδο, αναφορικά με την τέχνη, τι θα λέγατε πως σας συγκινεί περισσότερο;Η γραφειοκρατία είναι το μεγάλο πρόβλημα που δεν επιτρέπει διαδικασίες «γρήγορες» και έτσι δεν είναι ορατό άμεσα στον δημότη το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας
Στην καθημερινότητα μου είμαι πολύ αυστηρή, διαδικαστική, επιτελική, προφανώς και λόγω επαγγέλματος. Κι έτσι νομίζω ότι αυτό που με συγκινεί περισσότερο στην τέχνη είναι τα συναισθήματα που με πλημμυρίζουν σε σχέση με τα μηνύματα που λαμβάνω από κάθε ερέθισμα – αναλόγως την μορφή της τέχνης που έρχομαι σε επαφή. Σε αυτό έχουν να κάνουν τα βιώματα, οι προσλαμβάνουσες και βέβαια, σε αυτή την ηλικία, η διαμόρφωση του χαρακτήρα.
Έχω γεννηθεί, έχω μεγαλώσει και εξακολουθώ να μένω στα Πατήσια. Αγαπώ τα Πατήσια και δεν τα αλλάζω. Ναι, κατά την διάρκεια αυτών των ετών έχουν υποστεί μεγάλες αλλαγές, αν λάβετε υπόψιν ότι τα Πατήσια παλιά τα αποκαλούσαν Παραδείσια αφού η περιοχή αποτελούσε τότε την εξοχή και τα περιβόλια των Αθηναίων. Οι πόλεις, όμως, αλλάζουν γιατί οι άνθρωποι αλλάζουν, μετακινούνται. Η κάθε εποχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά.
Ο υποφωτισμός είναι ένα από τα προβλήματα της πόλης, γενικά, και των Πατησίων ειδικότερα. Εδώ, λοιπόν, να σας αναφέρω ότι στο επόμενο διάστημα μετά από ανοιχτό διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό δύο ετών (η γραφειοκρατία που λέγαμε) θα αλλάξουν 43.500 λαμπτήρες σε όλη την πόλη. Και ελπίζουμε να την δούμε ξανά, μετά από πολλά χρόνια, φωτεινή – όπως ακριβώς ήταν και η δέσμευση στο προεκλογικό μας πρόγραμμα.
Ασχολούμαι τα τελευταία δυόμιση χρόνια με την δημόσια διοίκηση. Σε αυτό το διάστημα έχω καταλάβει πως η γραφειοκρατία είναι το μεγάλο πρόβλημα που δεν επιτρέπει διαδικασίες «γρήγορες». Και έτσι δεν είναι ορατό άμεσα στον δημότη το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας. Αλλά και έξω από την δημόσια διοίκηση, ως δικηγόρος δηλαδή, νομίζω ότι πάλι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας είναι μια εστία προβληματικής κατάστασης.