Ένα αντίγραφο ενός πίνακα του Άντονι βαν Ντάικ που κρεμόταν εδώ και χρόνια στον τοίχο ενός ιστορικού τέχνης, μπορεί τελικά να είναι αυθεντικό έργο του σπουδαίου Φλαμανδού ζωγράφου.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Guardian, ο Κρίστοφερ Ράιτ, ιστορικός τέχνης και γνωστός για την ικανότητά του να ανακαλύπτει θησαυρούς σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, αγόρασε τον πίνακα για 65 λίρες από έναν συλλέκτη στο Λονδίνο το 1970.
Πρόκειται για ένα πορτραίτο της Ιζαμπέλα Κλάρα Ευγενία, που ήταν Ινφάντα της Ισπανίας και ηγεμόνας των Ισπανικών Κάτω Χωρών. Ο πίνακας είχε τραβήξει την προσοχή του Κόλιν Χάρισον, επισκέπτη του Ράιτ, ο οποίος είναι επιμελητής στο τμήμα Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Ashmolean Museum στην Οξφόρδη. Μετά από προσεκτική μελέτη, ο Χάρισον θεώρησε ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ο πίνακας περιλαμβάνει μερικά χαρακτηριστικά στοιχεία της τέχνης του βαν Ντάικ, όπως η αναπαράσταση των χεριών.
“Το αγόρασα σαν αντίγραφο, ως ιστορικός τέχνης. Δεν πρόσεξα κάτι περίεργο σε αυτό” είπε στην Guardian. Τώρα, σκοπεύει να διαθέσει το έργο ως μόνιμο δάνειο στο Cannon Hall Museum, που φιλοξενεί μία διάσημη συλλογή με πίνακες Ολλανδών και Φλαμανδών από τον 17ο αιώνα.
Ο Ράιτ έδωσε τον πίνακα στο The Courtauld, διάσημο Ινστιτούτο Τέχνης του Λονδίνου, που εξέτασε και επανέφερε το έργο τέχνης. Κατέληξαν ότι στοιχεία του πίνακα τους οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι το έργο μπορεί να αποδοθεί στο εργαστήρι του βαν Ντάικ, ενώ ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής τους και υπό την επίβλεψή του.
Συγκεκριμένα, εικάζεται ότι το έργο δημιουργήθηκε από το 1628 μέχρι το 1632, μία περίοδο που ο βαν Ντάικ εργαζόταν ως ζωγράφος πορτραίτων της ισπανικής και αγγλικής ελίτ. Το 1632 μάλιστα μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου ο Βασιλιάς Κάρολος Α’ τον ονόμασε ζωγράφο του παλατιού και τον έκανε ιππότη. Η επιρροή του ως ζωγράφος πορτραίτων στην Ευρώπη ήταν τεράστια και τα αντίγραφα της δουλειάς του δεν ήταν λίγα -εξού και η σημερινή διαμάχη για την αυθεντικότητα πολλών έργων του.