Η πανδημία είναι αδυσώπητη. Οι επισκέψεις των διεθνών ονομάτων στη διάρκεια του χειμώνα, προσκεκλημένων των μεγάλων πολιτιστικών οργανισμών της πόλης ή αφομοιωμένων σε δικές τους παραγωγές είναι ορατά περιορισμένες συγκριτικά με αυτές προηγούμενων χρόνων. Παρόλα αυτά, οι πρώτοι μήνες του 2022 έχουν ενδιαφέροντα events – χορού κατά κύριο λόγο – που θα ανανεώσουν την παραστασιακή ατζέντα της ‘Ανοιξης. Γίρι Κίλιαν επί δύο, Μπρούνο Μπελτράο, Οχάντ Ναχαρίν αλλά και ο Γιώργος Λάνθιμος με την ‘Εμμα Στόουν καταφθάνουν στις μεγάλες σκηνές της Αθήνας από το Μάρτιο μέχρι τα μέσα Μαϊου.
Netherlands Dance Theater στο Μέγαρο Μουσικής
Η φημισμένη χορευτική ομάδα της Ολλανδίας που έχει αναπτύξει στενές σχέσεις με τον πολιτιστικό οργανισμό του Μεγάρου σταθμεύει και φέτος στην Αθήνα με ένα ορμητικό χορογραφικό τρίπτυχο. Η Μαρίνα Μασκαρέλ, ο Μάρκο Γκέκε και ο ανανεωτής της, Γίρι Κύλιαν συνυπογράφουν τη νέα παραγωγή της ομάδας. Ο Κύλιαν επιστρέφει με το «Τoss of a Dice», ή αλλιώς «Ζαριά», την παράσταση με την οποία η NDT είχε κάνει το 2008 το θρυλικό ντεμπούτο της στο Μέγαρο. Η Μασκαρέλ και ο Γκέκε πάλι, θα παρουσιάσουν δύο νέες χορογραφίες σε εντελώς διαφορετικά στιλ που αναμένεται να κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στην Ολλανδία τον προσεχή Φεβρουάριο.
Παραστάσεις 10-13 Μαρτίου
Το καλοκαίρι του 2018, ο Bruno Beltrao από το Ρίο ντε Τζανέϊρο εμφανιζόταν για πρώτη φορά μπροστά στο αθηναϊκό κοινό με την πολυβραβευμένη χορογραφία του «Inoah». Όπως και τότε, έτσι και με την νέα του δουλειά, που θα παρουσιάσει στη σκηνή της Στέγης, με την ομάδα του Grupo de Rua, σχολιάζει δυναμικά το απολυταρχικό πολιτικό καθεστώς της Βραζιλίας.
Ανανεωτής της σκηνής του hip hop με παγκόσμια αναγνώριση, ο Beltrao αφουγκράζεται τους έντονους κραδασμούς στην πολιτική ζωή της πατρίδας του υπό τον Μπολσονάρο και τους μεταφράζει σε οριακή σωματική ένταση. Εμπλουτίζοντας τη διαλεκτική του urban dance με τις αρχές του σύγχρονου χορού, παραδίδει έργα υψηλής ενέργειας και χορευτικής δεξιοτεχνίας, ικανά να τον χαρακτηρίσουν ως William Forsythe του hip hop.
Παραστάσεις 29-20 Απριλίου
Στην ομπρέλα του προγράμματος «The Artist on the Composer», ο Γιώργος Λάνθιμος έρχεται στη Λυρική Σκηνή. Στο πλαίσιο αυτού που έχει στόχο να διασυνδέει πρωτοπόρους σύγχρονους εικαστικούς και σκηνοθέτες ή/και παραγωγούς ταινιών με τη «ζωντανή» εκτέλεση ορχηστρικής μουσικής – ο Γιώργος Λάνθιμος παρουσιάζει την ταινία μικρού μήκους «Βληχή». Πρωταγωνίστρια του Λάνθιμου η μούσα του και πρωταγωνίστρια στην «Ευνοούμενη» Έμμα Στόουν καθώς και ο διακεκριμένος Γάλλος ηθοποιός Νταμιάν Μποννάρ.
Η ταινία γυρίστηκε ένα χρόνο πριν στην Τήνο με τον Λάνθιμο να υπογράφει και το σενάριο και την παραγωγή της ταινίας. Το μουσικό σενάριο της ταινίας αποτελείται από έργα των Μπαχ, Κνουτ και Τόσιο Οσοκάουα, τα οποία θα ερμηνευτούν ζωντανά από μουσικά σύνολα στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος κατά τις προβολές της ταινίας.
Παραστάσεις 6,7,8 Μάϊου
Από τότε που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μπαλέτου της Λυρικής Σκηνής, ο Κωνσταντίνος Ρήγος οργανώνει δημιουργικούς διαλόγους με διακεκριμένους χορογράφους της παγκόσμιας σκηνής. Σε αυτό το πλαίσιο, το Μπαλέτο της Λυρικής προσκαλεί δύο από τις σημαντικότερες μορφές του χορού παγκοσμίως: Τον Τσέχο (και πολυαγαπημένο στην Ελλάδα) Γίρι Κύλιαν και τον Ισραηλινό Οχάντ Ναχαρίν.
Καταρχάς, ο Ρήγος παρουσιάζει μια νέα χορογραφία πάνω στο έργο του Γιώργου Κουμεντάκη «Το ισοκράτημα ενός παιδιού» που με αφετηρία τη βυζαντινή μουσική, πραγματεύεται την ανακάλυψη του κόσμου της φύσης και της παράδοσης. Με όχημα μια μαριονέτα, ο Έλληνας χορογράφος επιχειρεί να σκιαγραφήσει το τοπίο της παιδικής ηλικίας.
Την ίδια ώρα, ο Γίρι Κύλιαν, ο ιδρυτής του Nederlands Dans Theater παρουσιάζει το «Petit Mort», την χορογραφία για τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Μότσαρτ. Για το έργο αυτό χορογραφεί τα αργά μέρη από τα δημοφιλή κοντσέρτα για πιάνο αρ. 21 και 23 του κορυφαίου Αυστριακού ανασύροντας από τα συμφωνικά έργα μοτίβα επιθετικότητας, σεξουαλικότητας, ζωώδους ενέργειας αλλά και σιωπής. Τέλος, ο Ναχαρίν παρουσιάζει τo «Minus 16». Μια προσπάθεια να καταργηθούν τα όρια μεταξύ των χορευτών και του κοινού, υπό τους ήχους παραδοσιακής ισραηλινής μουσικής αλλά και μάμπο ή τέκνο.
Παραστάσεις 18, 20, 21, 22, 25 Μαΐου 2022