Εδώ και 55 χρόνια το Montreux Jazz Festival επιδιώκει να ενώσει δύο διαφορετικούς κόσμους της τέχνης: την τζαζ μουσική και τις εικαστικές τέχνες.
Από το 1967 -τότε που o Λούις Άρμστρονγκ, ο Μάιλς Ντέιβις, η Νίνα Σιμόν και η Έλλα Φιτζγκέραλντ επικρατούσαν στα ραδιόφωνα- το Montreux Jazz Festival προσφέρει τα πιο συναρπαστικά line-up και παράλληλα posters, πραγματικά έργα τέχνης.
Καθώς πλησιάζει το 56ο φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί 1-16 Ιουλίου 2022, αποκαλύφθηκε και το φετινό poster της ταλαντούχας Γαλλίδας καλλιτέχνιδας Camille Walala.
Έτσι, εμείς κάνουμε μία σύντομη αναδρομή στις πιο αξέχαστες αφίσες του φεστιβάλ -αφίσες, από καλλιτέχνες όπως ο Ντέιβιντ Μπόουι, ο Κιθ Χάρινγκ, ο Άντι Γουάρχολ, η Τζούλιεν Όπι, που έγραψαν ιστορία.
Από το 1967 -και καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα- το φεστιβάλ επέλεγε μερικούς από τους πιο διάσημους Ελβετούς και διεθνείς καλλιτέχνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πλειοψηφία τους οι καλλιτέχνες ήταν άνδρες, ενώ μόλις το 1980 το φεστιβάλ ανάθεσε τη δημιουργία της αφίσας του Montreux-Detroit Jazz Festiva στην πρώτη γυναίκα, την illustrator K. Magdalen Ringier.
Η πρώτη αφίσα λοιπόν δεν ήταν άλλη από ένα έργο του Γαλλοελβετού φωτογράφου Guiseppe Pino. Λόγω του ελάχιστου budget του, το πρώτο φεστιβάλ αρκέστηκε σε μία φωτογραφία του σαξοφωνίστα Charles Lloyd,που ήταν ο ειδικός καλεσμένος της διοργάνωσης το 1967.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του ’70, σπουδαίοι καλλιτέχνες άφησαν το σημάδι τους, με αποκορύφωμα τον σούπερσταρ της γραφιστικής Milton Glaser. Το 1976 δημιούργησε μία υπέροχη αφίσα για το φεστιβάλ, μία αφίσα τόσο εμβληματική, που οι διοργανωτές του φεστιβάλ αποφάσισαν για πρώτη φορά στην ιστορία τους να χρησιμοποιήσουν το ίδιο σχέδιο και για την επόμενη διοργάνωση -βέβαια τα οικονομικά προβλήματα του φεστιβάλ επίσης έπαιξαν κάποιο ρόλο σε αυτή την απόφαση.
Έτσι, το 1977 είδαμε την ίδια αφίσα, στην “νυχτερινή” εκδοχή της, με φόντο έναν νυχτερινό ουρανό, που αποτύπωνε μάλλον τέλεια την μαγική βραδιά που χάρισαν οι Count Basie, Ella Fitzgerald, Muddy Waters και Jacques Higelin στο κοινό εκείνη τη χρονιά. Οι δύο αυτές αφίσες ήταν τόσο επιτυχημένες που τράβηξαν τα βλέμματα συλλεκτών.
Όσο για τη δεκαετία του ’80, αυτή μάλλον αναπόφευκτα στιγματίστηκε από την πρώτη δημιουργία του Keith Haring για το 1983, που μέχρι σήμερα παραμένει μάλλον η πιο διάσημη αφίσα του φεστιβάλ, μια εικόνα γνώριμη σε όλους.
Φυσικά δεν θα μπορούσαμε όμως να ξεχάσουμε και τη συνεργασία του με τον Άντι Γουόρχολ τρία χρόνια αργότερα, μία επίσης εμβληματική δημιουργία για τον εορτασμό της 20ης επετείου του φεστιβάλ και των γενεθλίων του Claude Nobs, ιδρυτή του φεστιβάλ.
Τη δεκαετία του ’90 και συγκεκριμένα το 1991, είδαμε την καταπληκτική αφίσα του διάσημου Ελβετού αρχιτέκτονα, ζωγράφου και γραφίστα Max Bill, μία δημιουργία χαρακτηριστική της αισθητικής του, που όμως δεν ήταν όσο επιτυχημένη ήλπιζε. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε αστειευτεί ότι έμοιαζε “με τσάντα για ψώνια”.
Αξέχαστη στιγμή όμως είναι σίγουρα η συμβολή του David Bowie με το poster του 1995, επίσης μία από τις πιο διάσημες αφίσες του φεστιβάλ.
Πιο πρόσφατα, καθώς το φεστιβάλ έχει διευρύνει τους ορίζοντές του πέρα από την τζαζ μουσική, προσκαλώντας καλλιτέχνες από διάφορα μουσικά είδη, όπως οι Muse, Radiohead, Adele, Pharrell, Ed Sheeran, Lady Gaga, έχει παράλληλα αγκαλιάσει σύγχρονους καλλιτέχνες, όπως η Julian Opie το 2006, αλλά και ο Woodkid (Yoann Lemoine) to 2014.
Την οπτική ταυτότητα της 56ης έκδοσης του φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί 1-16 Ιουλίου 2022 με headliner τον Lionel Richie, έχει αναλάβει η Γαλλίδα καλλιτέχνιδα Camille Walala.
Επηρεασμένη από τον κονστρουκτιβισμό, την pop art και το Memphis Design, η Walala είναι γνωστή για το εκρηκτικό γραφιστικό έργο της. Για το poster της, που δημιούργησε ψηφιακά, η Walala ήθελε να μεταδώσει “την κίνηση και τον ρυθμό με χορευτικά σχήματα και μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων”.
Μπορείτε να αγοράσετε αντίγραφα όλων των posters του Montreux Jazz Festival στο montreuxjazzshop.com.